Kotimaa
31.10.2019 12:06 ・ Päivitetty: 31.10.2019 12:06
Veikkauksen mukaan pelikoneiden määrän rajoittaminen ei suoraan johda siihen, että kyläkaupasta tai kioskista katoaisi ainoa automaatti
Veikkauksen rahapeliautomaattien määrä vähenee ensi vuonna 3 500 automaatilla, yhtiö kertoo. Nykyisellään hajasijoitettuja eli esimerkiksi kauppojen auloissa ja huoltoasemilla olevia automaatteja on 18 500, ja määrä vähenee 15 000:een.
– On mahdollista, että yhteensä jopa 8 000 automaattia vähentyy tulevien vuosien aikana, Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski sanoo.
Yhtiö myös tekee pelaajien tunnistautumisesta pakollista hajasijoitetuilla rahapeliautomaateilla tammikuuhun 2021 mennessä. Näin ollen tunnistautuminen tulisi voimaan vuoden aikaisemmin kuin laki velvoittaa.
Tunnistautuminen estää esimerkiksi alaikäisen pelaamisen. Lisäksi tunnistautuneen ihmisen pelaamista voidaan kontrolloida.
Veikkauksen mukaan pakollisen tunnistautumisen kautta pelaajalla on mahdollisuus saada itselleen pysyvän pelikiellon automaateille.
Veikkauksen tavoite on, että lähes kaikki pelaaminen raaputusarpoja lukuun ottamatta vaatii tunnistautumista vuonna 2023.
Yhtiö alleviivasi torstain tiedotustilaisuudessa, että pelaajakeskeinen vastuullisuus on aiempaa tiiviimmin yhtiön toiminnan ytimessä. Automaattien vähentämisen ja tunnistautumisen lisäksi esimerkiksi rahapelien markkinointia karsitaan ja pelaamisen lopettamisen luvataan helpottuvan.
Uusien toimenpiteiden myötä Veikkauksen tulos heikkenee. Sarekosken mukaan vastuullisuustoimenpiteiden vaikutus on noin 150–200 miljoonan euron luokkaa Veikkauksen vuosittaisessa tuloksessa.
”Kyläkauppojen huoli kuultu”
Pelikoneiden sijoittelusta toimitusjohtaja Sarekoski totesi, että pelikoneiden määrän rajoittaminen ei suoraan johda siihen, että kyläkaupasta tai kioskista katoaisi ainoa automaatti. Kaupan alalla on esitetty huoli siitä, että pelikoneiden poistuminen pienistä myymälöistä voisi jopa johtaa myymälän sulkemiseen.
– Olemme tämän huolen kuulleet ja ymmärrämme, että tähän liittyy meidän kumppaneiden suhteen paljon välillisiä vaikutuksia, Sarekoski sanoi.
Toimitusjohtajan mukaan yhtiö myös tarkastelee jatkossa, onko pelikoneiden sijoittelu mahdollista myös sosioekonomisista lähtökohdista. Yhtiö on saanut kritiikkiä siitä, että pelikoneita olisi sijoitettu alueille, joissa tulotaso ja koulutustaso ovat matalia.
Sarekosken mukaan asia ei ole kuitenkaan yksinkertainen. Pitää pohtia muun muassa sitä, määritelläänkö sosioekonominen asema kauppakeskuksittain vai esimerkiksi postinumeron mukaan. Sarekoski sanoo, että taustatyötä sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kanssa on tehty.
– Jos löydetään sellainen tapa, että se on kestävä ja myös kilpailunäkökulmasta mahdollista, Veikkaus on siihen valmis, Sarekoski sanoo.
Tavoitteena digimarkkinan johtajuus
Sarekosken mukaan rahapelaaminen kasvaa nopeimmin digitaalisilla alustoilla, siis verkossa. Siellä Veikkausta haastavat muun muassa ulkomaiset nettikasinot ja muut urheiluvedonlyöntiä välittävät sivustot.
– Nämä ovat ne kaksi sektoria rahapelaamisen alalla, joissa se kasvu tapahtuu ja niissä luvallisen toimijan eli Veikkauksen osuus on noin 50 prosenttia, Sarekoski sanoi.
Veikkauksen tavoite on saavuttaa markkinajohtajuus myös digitaalisessa ympäristössä vuoteen 2025 mennessä.
Lisäksi yhtiö tavoittelee uudenlaista liiketoimintaa, jossa Veikkauksen osaamista voitaisiin myydä muille yrityksille.
– Esimerkiksi Veikkauksessa kehitetyt nettiarvat ovat todennäköisesti maailman parhaita. Nyt selvitetään, onko olemassa tapaa, jolla näitä nettiarpoja voitaisiin tarjota muille peliyhtiöille ja sitä kautta saada tuottoa tänne päin, Sarekoski sanoo.
Epäonnistunut mainonta johti kohuun
Veikkaus on ollut syksyn aikana kohun keskellä, kun se on markkinoinut uhkapelien kuuluvan arkeen. Pahennusta herätti muun muassa radiomainos, jossa terapeuttihahmo kehotti pelaamaan Veikkauksen Toto-ravipeliä.
Arpajaislain mukaan rahapelien pelaamista ei saa kuvata myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista saa kuvata kielteisesti.
Lisäksi yhtiö on vähätellyt rahapeliautomaattien liikevaihtoa.
Toimitusjohtaja Sarekoski totesi jälleen tänään, että mainonta oli epäonnistunutta ja pahoitteli sitä.
Yhtiön liiketoimintajohtaja Nora Vähävirta kertoi tiedotustilaisuudessa, miten Veikkaus aikoo uudistaa markkinointiaan konsulttiyhtiö Tekirin tekemien toimenpide-ehdotusten myötä. Vähävirran mukaan markkinointiin on tulossa ”valtavasti muutoksia”.
Muun muassa markkinoinnin volyymia vähennetään, markkinoinnin sisältöjä muutetaan sekä valvontaa lisätään,
– Olen ihan varma, että jokainen suomalainen tulee huomaamaan, että meillä tulee olemaan erilaista markkinointia, hän lupaa.
Sarekoski ei suostunut kertomaan, kuinka paljon Tekirin tekemästä selvityksestä on maksettu.
Tekirin selvityksessä ja Veikkauksen uusia markkinointilinjauksia tehdessä ei ole vielä kuultu terveydenhuollon ammattilaisia tai peliriippuvuuteen perehtyneitä asiantuntijoita. Heitä aiotaan kuitenkin ottaa mukaan, kun strategiaa viedään eteenpäin.
Veikkauksen hallitus ilmoitti myös elokuussa lisäävänsä johdon palkitsemisjärjestelmään pelihaittojen kehittymistä seuraavan vastuullisuusmittarin. Lisäksi yhtiön hallitus päätti eettisen neuvoston perustamisesta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.