Viesti hallituspuolueelle: Oppositioon – “Lausunnot ovat irtaantuneet todellisuudesta”

Kokoomuksen kansanedustaja Matias Marttinen sanoo pitävänsä hyvänä vasemmistoliiton jättäytymistä oppositioon ensi vaalikaudella, jos ja kun puolue ei hyväksy talouspolitiikan pohjaksi valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin arvioita julkisen talouden tasapainotustarpeesta.

– Tällä kaudella yksi puolue on ollut korostuneen tyytyväinen talouspolitiikan linjaan ja se on vasemmistoliitto. Puolue on onnistunut keskustan tuella murentamaan talouskuria ja paisuttamaan velkavuorta. Suomalaisten arvostamien hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden kannalta vasemmistolaisen velkapolitiikan jatkaminen olisi tuhoisaa, Marttinen sanoo tiedotteessa.

Marttinen muistuttaa, että kokoomus nojaa talouspolitiikassaan valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin asiantuntija-arvioihin julkisen talouden tasapainotustarpeesta.

– Olen seurannut hämmentyneenä vasemmistopuolueiden suhtautumista asiantuntijoiden suosituksiin. Lausunnot ovat irtaantuneet todellisuudesta. Samaan aikaan, kun valtiovarainministeriö kertoo korkomenojen ylittäneen huonoimmatkin ennusteet, esittävät vasemmistopuolueet miljardien menolisäyksiä sinne tänne, Marttinen sanoo.

Marttisen mukaan vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sortuu vääristelyyn väittäessään, että kokoomus leikkaisi eläkkeistä.

– Kritisoida saa ja pitää, jotta puolueiden erot tulevat esiin. Tällaisina aikoina toivoisin kuitenkin erityisesti opetusministeriltä faktoissa pysymistä. Kokoomus ei ole esittänyt leikkauksia eläkkeisiin.