Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Ulkomaat

WSJ: EU:n ja Yhdysvaltain tullineuvottelut kariutuivat

Tuontiautoja parkissa Baltimoressa Yhdysvalloissa maaliskuussa.

The Wall Street Journalin tietojen mukaan Yhdysvaltain EU:lle kaavailemat teräs- ja alumiinitullit ovat astumassa voimaan perjantaina. Lehden lähteiden mukaan Yhdysvallat ja Eurooppa eivät ole päässet sopuun tulleista, eikä viimehetken sopimus lähteiden mukaan näytä todennäköiseltä.

Yhdysvallat ilmoitti toukokuun alussa lykkäävänsä muun muassa EU:lle kaavailtuja tuontitulleja kesäkuun 1. päivään asti. Lykkäys antoi EU:lle ja muille tuontitullien piiriin kuuluville maille aikaa etsiä sopua Yhdysvaltain kanssa.

Financial Times uutisoi jo aiemmin, että EU:n yritykset välttää tullit näyttävät jäävän yritykseksi. Lehti kertoi, että Yhdysvaltojen kauppaministeri Wilbur Ross torjui EU:n vaatimukset Pariisissa keskiviikkona.

– Tullit eivät estä neuvotteluja. Kiina on mielenkiintoinen osoitus. He maksavat tullit, jotka astuivat voimaan maaliskuussa, eivätkä ole käyttäneet niitä tekosyynä olemaan neuvottelematta. Vain EU väittää, ettei se voi neuvotella, jos tullit ovat voimassa, Ross moitti.

Kaavaillut tullikorotukset ovat teräkselle 25 prosenttia ja alumiinille 10 prosenttia.

USA:n kauppaministeriö selvittää, millaisia tuontitulleja ajoneuvoille voisi iskeä

Viime viikolla uutisoitiin, että Yhdysvaltain kauppaministeriö on aloittanut selvityksen, jonka myötä presidentti Donald Trumpin hallinto voisi asettaa myös ajoneuvojen tuontitulleja kansallisen turvallisuuden takia. Kauppaministeri Ross kertoi aloittaneensa tutkinnan, jossa selvitetään, millä laillisilla perusteilla Yhdysvallat voi asettaa autoille tuontitulleja, jos maa katsoo tuonnin uhkaavan turvallisuutta.

Ministeri päätti selvityksen aloittamisesta keskusteltuaan asiasta Trumpin kanssa.

STT:lle asiaa kommentoineen Elinkeinoelämän keskusliiton kauppapolitiikan asiantuntijan Saila Turtiasen mukaan autojen tuontitulleissa Euroopan unionilla olisi paljon suuremmat intressit kuin teräksen ja alumiinin tulleissa. Turtiaisen mukaan EU-maiden autovienti on huomattavasti suurempaa kuin teräksen ja alumiinin vienti.

Tällä hetkellä eurooppalaisilla autonviejillä on Yhdysvalloissa 2,5 prosentin tullit. Yhdysvaltalaiset autonviejät puolestaan joutuvat maksamaan EU:ssa kymmenen prosentin tulleja. Tätä asetelmaa Trump pitää epäreiluna.

Turtiaisen mukaan Trumpia on hiertänyt erityisesti saksalainen autoteollisuus. Yhdysvalloilla on iso kauppataseen alijäämä Saksan kanssa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE