Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

300 000-400 000 euroa kiinni kalustossa, omakotitalo takuuna – Lintilälle kova ja realistinen kysymys, näin hän vastasi

Kuljetusalan lehti Ajolinja osallistui myös tänään valtioneuvoston tiedotustilaisuuteen, jossa valtion tuesta yrityksille koronatilanteeseen olivat kertomassa oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) ja elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.).

Johannes Ijäs

Demokraatti

Ajolinjan toimittaja piirsi ministeri Lintilän silmien eteen tilanteen. Hän alusti muistuttamalla, miten suurin osa Suomen kuljetusyrityksistä on muutaman henkilön yrityksiä ja yrityksellä saattaa olla uudet kalustot, jotka ovat arvoltaan esimerkiksi 300 000-400 000 euroa.

Toimittaja totesi esimerkinomaisesti, että nyt on vaara, että omakotitalot menetetään, koska ne ovat olleet lainojen takuina.

– Minkälaisia ohjeita tällaiselle kuljetusyrittäjälle, pienyrittäjille antaisitte? toimittaja kysyi ministeri Lintilältä.

Lintilä ei tuntunut tilanteesta hätkähtävän, vaan meni suoraan ja realistisesti aiheen ytimeen.

– Kuljetussektori on yksi niistä, jotka ovat vaikeimmissa ongelmissa.

– Korostaisin sitä, että kriisin alussa pystyttiin sanomaan tiettyjä sektoreita, joita tämä erityisesti koskee, matkailu, ravintolat jne. Mutta nyt mennään kyllä läpi kentän, Lintilä lavensi kriisin laajuutta.

Nyt olisikin Lintilän mukaan helpompi luetella ne alat, joita kriisi ei koske.

Kuljetussektorin Lintilä sanoo kuitenkin olevan erittäin vaikeassa tilanteessa.

– Ensimmäinen lähtökohta on se, kun kuljetusyrittäjä joka huomaa, että nyt tullaan taloudellisiin ongelmiin, mitä aiemmassa vaiheessa sen parempi yhteys omaan pankkiin. Keskustelu siellä, miten mennään eteenpäin. Pankeilla on verrattain hyvä tietämys myös siitä, mihin avustuksiin ja lainoihin on kuljetussektorilla mahdollisuuksia, Lintilä opasti.

Hän sanoi myös, että hallituksessa on pohdittu kuljetussektorin asioita ja tehty valmisteluja.

–Meillä on esimerkiksi bussipuolella erittäin isoja ongelmia. Se on käytännössä loppunut, mutta velvoiteliikenne täytyy pitää yllä, Lintilä kuvasi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE