Kotimaa
26.1.2021 05:06 ・ Päivitetty: 26.1.2021 05:06
+61 % – Kriisipuhelimessa vastattiin koronavuonna yli 90 000 soittoon, yleisin soittosyy liittyi pahaan oloon
Suomen mielenterveys Mieli ry:n Kriisipuhelimessa vastattiin koronavuonna yli 90 000 soittoon. Järjestö kertoo tiedotteessaan, että se on 61 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.
Tiedotteessa kerrotaan, että koronavuonna soittoyrityksiä oli yli kolmannes enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Viime vuonna yleisin soittosyy liittyi omaan pahaan oloon kuten ahdistuneisuuteen ja masentuneisuuteen. Tiedotteen mukaan soittajia puhuttivat myös ihmissuhteisiin ja arjen selviytymiseen liittyvät ongelmat.
Viime vuonna vuorokaudessa Kriisipuhelimessa käytiin keskimäärin 16 keskustelua, jossa soittaja oli itsetuhoinen tai huolissaan itsetuhoisesta läheisestä. Vuonna 2019 vastaavia puheluita oli vuorokaudessa keskimäärin yhdeksän.
Kriisipuhelin päivystää suomeksi vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää tiettyinä kellonaikoina myös ruotsiksi, englanniksi ja arabiaksi.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.