Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Aivotärähdyksiä, murtumia, nivelsidevammoja, aivoverenvuotoja… – yli puolet itsensä teloneista sähköpotkulautailijoista humalassa

LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Helsingin yliopistollisen keskussairaalan päivystykseen viime vuonna tulleista sähköpotkulautailijoista vajaalla puolella oli keskivaikeita tai vaikeita vammoja.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Noin puolet loukkaantuneista oli päihtynyt ja vain noin kolme prosenttia heistä käytti kypärää, keskussairaala tiedottaa.

Tutkimuksessa analysoitiin 446 sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta potilasta. Vammoista 257 oli lieviä, 155 keskivaikeita ja 30 vaikeita. Lisäksi oli kolme hyvin vaikeaa ja yksi erittäin vaikea vamma.

Lievät vammat olivat aivotärähdyksiä, nivelten nyrjähdyksiä ja pinnallisia haavoja. Keskivaikeat olivat enimmäkseen lievempiä murtumia ja hankalampia nivelsidevammoja. Vaikeisiin lukeutuivat lievemmät aivoverenvuodot sekä pitkäaikaista kuntoutusta vaativat murtumat ja nivelsidevammat. Hyvin ja erittäin vaikeita vammoja olivat henkeä uhkaavat verenvuodot, kuten aivoverenvuodot.

Yli 50 loukkaantuneelle tehtiin leikkaus. Potilaista 60 tarvitsi seurantaa vuodeosastolla ja viisi teho-osastolla.

Suurin osa onnettomuuksista oli tapahtunut kesäviikonloppuina ja illalla tai yöllä.

Onnettomuuksia on yritetty vähentää rajoituksilla. Helsingissä vuokrasähköpotkulaudoilla ei pysty ajamaan viikonloppuöisin puolesta yöstä aamuviiteen. Lisäksi enimmäisnopeuksia on laskettu.

Viime vuoden alkukesästä Meilahden yhteispäivystyksessä hoidettiin puolentoista kuukauden aikavälillä lähes 150:tä sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta henkilöä ja samaan aikaan vain hieman yli 70:tä pyöräilyonnettomuudessa loukkaantunutta – eli pyöräilijöitä oli siis puolta vähemmän, kerrotaan Helsingin yliopistollisen sairaalan viimekesäisessä tiedotteessa.

“Lakimääräinen promilleraja nostaisi humalassa ajamisen rimaa.”

Sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseksi on perustettu Helsingin kaupungin, sähköpotkulautavalmistajien ja Aalto-yliopiston yhteinen työryhmä.

Sähköpotkulautaoperaattorit kertovat ottavansa tapaturmaluvut erittäin vakavasti ja peräävät päättäjiltä toimia promillerajojen saamiseksi mikroliikkumisalalle. Mikroliikkumisella tarkoitetaan yleisesti ottaen esimerkiksi juuri sähköpotkulaudoilla ja kaupunkipyörillä tehtäviä lyhyitä matkoja.

-  Lakimääräinen promilleraja nostaisi humalassa ajamisen rimaa ja vähentäisi onnettomuuksia, minkä vuoksi kehotamme päättäjiä ryhtymään toimiin asian suhteen. Meidän on lisäksi koulutettava kaikkia tienkäyttäjiä turvalliseen liikennekäyttäytymiseen, sähköpotkulautaoperaattorien Nordic Micromobility Association -yhdistys kommentoi tiedotteessaan.

Sähköpotkulautojen yösulkuun yhdistyksen jäsenyritykset kuitenkin suhtautuvat nuivasti, sillä sen muun muassa koetaan hankaloittavan viikonloppuaamuisin ja -öisin töihin matkaavien liikkumista.

-  Yösulku vaikeuttaa myös siirtymistä kohti kestävää liikkumista, sillä ihmisten on voitava luottaa siihen, että yhteiskäyttöisiä liikkumisvälineitä on saatavilla silloin kun niitä tarvitaan, yhdistyksen tiedotteessa todetaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE