AL: Rengasfirma taas tikun nokassa — outo hintaero nosti hälyn

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Nokian Renkaat on vuosien ajan myynyt samalla reseptillä valmistettuja renkaita Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa, kirjoittaa Aamulehti. Yhtiö on saanut tästä suurta taloudellista hyötyä, koska kuluttaja on maksanut rengassarjasta Suomessa ja Pohjoismaissa satoja euroja enemmän kuin keskieurooppalainen kuluttaja.

Lehti sai haltuunsa Nokian Renkaiden rengasreseptejä yhtiön tehtaalta Vsevolozhkista. Venäläistehdas valmistaa suurimman osan Nokian Renkaiden henkilöauton renkaista. Sama resepti merkitsee, että renkaiden kulutuspinnan kumisekoitus on ollut samanlainen. Osassa renkaita myös pintakuvio on ollut sama eri markkina-alueella.

Samalla rengasreseptillä on valmistettu esimerkiksi Nokian Hakka Black- ja Nokian zLine-kesärenkaita, joissa kumiseoksen lisäksi myös renkaan pintakuviointi on ollut samanlainen.

Markkinoinnissa Nokian Renkaat on kaupannut renkaita eri tuotteina, jotka soveltuvat eri olosuhteisiin. Aamulehden mukaan Hakka Blackia on myyty noin 30 prosenttia kalliimmalla kuin zLinea.

Nokian Renkaat torjuu syytökset.

– Vaikka artikkelissa muuta väitetään, katsomme että emme ole johtaneet kuluttajaa harhaan. Nokian Hakka -kesärenkaiden pintamallit, rakenneratkaisut ja kulutuspintasekoitukset on täsmätty suoriutumaan turvallisesti pohjoisen kesän keli- ja tieolosuhteista, yhtiö kirjoittaa viestissään Aamulehdelle.

Kulutuspinnan kumisekoitus ja siihen liittyvät kumireseptit ovat vain yksi tuoteominaisuuksiin vaikuttava tekijä. Hakka Black- ja zLine-renkaiden reseptit on sitä paitsi eriytetty kokonaan vuoden 2014 aikana, yhtiö kertoo.

Nokian Renkaat huomauttaa, että renkaiden hinnat määräytyvät markkinoilla. Hintataso on tyypillisesti Pohjoismaissa korkeampi sekä Nokian Renkailla että muilla premium-valmistajilla.

AVAINSANAT

Tarjolla ilmaisia joulukuusia ensi viikon lauantaina – koordinaatit vievät kätköpaikalle

Kuva: AFP Photo
LKS 20161123 - German Chancellor Angela Merkel stands in front of the newly erected Christmas tree at the Chancellory on November 23, 2016. LEHTIKUVA / AFP PHOTO John Macdougall
Tämä kuusi kuuluu Saksan liittokansleri Angela Merkelille, eikä sitä saa viedä kotiinsa.

Metsänhoitoyhdistykset järjestävät perinteisen valtakunnallisen Joulukuusikätköilyn lauantaina 10.12. Kuusikätköily toteutetaan geokätköilyä mukaillen 36 yhdistyksen alueella ympäri maan.

Metsänhoitoyhdistysten joulukuusigeokätköilyssä joulukuusi tai -kuuset löytyvät koordinaattien osoittamasta paikasta lauantaiaamuna 10.12. klo 8.00 alkaen. Paikalle ensimmäisenä ehtinyt saa pitää kuusen löytöpalkkiona. Kuusen lisäksi kätköpaikassa on kätköpurkki, jossa on lokivihko, johon toivomme kaikkien paikan löytäneiden kirjaavan käyntinsä.

Kuusikätköilyllä kaikki Suomen metsänhoitoyhdistykset haluavat toivottaa kaikille hyvää joulua ja muistuttaa, että joulukuusen hakeminen metsästä ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Poikkeuksen tekevät nämä joulukuusikätköilyssä löytyvät kuuset, jotka on merkiksi koristeltu punaisella metsänhoitoyhdistys-kuitunauhalla.

Kuusikätköt voivat sijaita yksityisten henkilöiden, kuntien tai valtion omistamilla mailla tai piha-alueilla. Kätköjen etsijöiden tulee noudattaa jokamiehenoikeuksia ja -velvollisuuksia ja toimia häiriötä tai vahinkoa aiheuttamatta.

Kuusikätköjen koordinaatit julkaistaan lauantaina 10.12. noin klo 8 osoitteessa www.mhy.fi/joulukuuset sekä mukana olevien metsänhoitoyhdistysten sivuilla Ajankohtaista -valikossa.

Metsänhoitoyhdistysten kotisivut sijaitsevat osoitteessa www.mhy.fi Etusivulta pääsee haun kautta kaikkien metsänhoitoyhdistysten omille sivuille.

Keskustelua aiheesta

Mitä se oikein oli?- lentokentän myrkkykaasu yhä täysi arvoitus

Kuva: Lehtikuva/Roni Rekomaa
LKS 20161201 Helsinki-Vantaan lentokenttä 1. joulukuuta 2016.  Helsinki-Vantaan lentokentän T2-lähtöaula tyhjennettiin osittain pelastustehtävän vuoksi. Poliisi on eristänyt pelastushenkilökunnan osoittamia alueita, turvannut aluetta ja ohjannut liikennettä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
Helsinki-Vantaan lentokentän terminaali tyhjennettiin eilen peräti kaksi kertaa,

Helsinki-Vantaan T2-terminaalin outo haju on edelleen mysteeri, kertoo pelastuslaitos. Terminaalissa yöllä tehdyissä mittauksissa ei löytynyt mitään normaalista poikkeavaa, joka selittäisi oudon hajun.

Päivystävä palomestari Arto Latvala kertoo, että mittauksissa ei löytynyt poikkeavia kemikaaleja tai kaasuja.

Tarkemmat laboratorionäytteet valmistuvat iltapäivällä.

Oudolle hajulle altistui eilen 27 lentoaseman henkilökuntaan kuuluvaa ihmistä. 12 heistä kävi sairaalassa tarkastuksessa. Kenenkään oireet eivät olleet vakavia.

Outo haju tyhjensi Helsinki-Vantaan

Kuva: Lehtikuva

Helsinki-Vantaan T2-terminaali on taas avoinna, kertoo pelastuslaitos. Pelastuslaitos jatkaa terminaalin tyhjentämiseen johtaneen hajun syyn selvittämistä. Terminaali on pahoin ruuhkautunut.

Pelastuslaitoksen mukaan hajun takana saattaa olla ilmastointiin liittyvän laitteen rikkoutuminen.

Pelastuslaitos joutui tyhjentämään T2-terminaalin tänään sen jälkeen, kun se sai hälytyksen oudosta hajusta yhdeltä päivällä. Jo aiemmin aamupäivällä arviolta 16 ihmistä sai hengitystieoireita. Itä-Uudenmaan poliisi kertoi aiemmin, ettei se epäile asiassa rikosta.

Keskustelua aiheesta

”Toivon, että siihen tulisi jotain kaunista ja paikka, jossa ihmiset voisivat kohdata toisiaan” — demaripomo: Guggenheim Helsinki on nyt kuopattu

Kuva: Jukka-Pekka Flander

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen (sd.) katsoo, ettei Guggenheim-museohanketta voi enää herättää henkiin.

– Demokratia on puhunut. Valtuuston päätös oli hyvin selkeä. En näe kaupungin osalta, että museoon olisi mahdollista palata, hän sanoo.

Hän arvelee, että hanke kaatui valtuustossa, koska julkisen rahan osuutta pidettiin edelleen liian korkeana. Lisäksi pelättiin, että kaupungin niskaan kaatuu ennalta arvaamattomia maksuja.

– Pelättiin esimerkiksi, että kun kaupunki olisi antanut takauksen lainalle, laina olisi kaatunut kaupungille maksettavaksi.

Viljanen arvioi jälkikäteen, että keskustelu ylipäätään jäi liikaa museon seiniin ja rahaan, koska kaupungin rooli olisi ollut yksinomaan rahoittaa ja ylläpitää.

– Keskityimme rakennushintaan ja rahoitusjärjestelyihin. Sen sijaan olisi pitänyt kertoa, mitä Guggenheim olisi sisällöllisesti tuonut ja minkälaiset kokoelmat sillä on.

Museolle Eteläsatamasta varatun tontin kohtalo on auki. Viljasen mukaan kaupunki ei ole vielä pohtinut muita vaihtoehtoja.

– Toivon, että siihen tulisi jotain kaunista ja paikka, jossa ihmiset voisivat kohdata toisiaan.

Kaupungille museohankkeen valmistelusta ei ole Viljasen mukaan tullut ylimääräisiä kuluja vaan se on tehty normaalina virkavalmisteluna.

– Sitä varten ei ole palkattu ylimääräisiä henkilöitä.

Autoliikenteeseen 3-vuotinen sopimus — ei työajan pidennyksiä eikä kriisilauseketta

Kuva: Thinkstock

Autoliikenteen alat ovat päässeet sopuun työehtosopimuksesta. Sopimus on kolmivuotinen ja sisältää yhden optiovuoden.

Sen mukaan ensi vuonna yleispalkankorotuksia ei tehdä, mutta seuraavina vuosina noudatetaan teollisuuden yleistä linjaa. Lisäksi sopimukseen kuuluu joka syksy erikseen tehtävä taulukkopalkkojen liukumakorotus.

Sopimus ei sisällä työajan pidennyksiä eikä niin sanottua kriisilauseketta.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton (AKT) ja Autoliikenteen Työnantajaliiton (ALT) hallintojen on vielä hyväksyttävä sopimus.

Sopimus kattaa yli puolet AKT:n jäsenistä. Sopimus koskee kuorma-autoalaa, linja-autoalaa, huoltokorjaamoja, terminaaleja ja matkahuoltoa.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta