Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

”Alamme nähdä käytännössä suunnitelmatyön tuloksia” – liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpano vauhtiin investointiohjelmalla

Jukka-Pekka Flander

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tyytyväinen Väyläviraston tänään lausuntokierrokselle lähettämään luonnokseen tulevien vuosien investointiohjelmaksi.

Demokraatti

Demokraatti

Ohjelman laatiminen perustuu eduskunnassa eilen hyväksyttyyn 12-vuotiseen valtakunnalliseen Liikenne 12 -liikennejärjestelmäsuunnitelmaan ja siinä määriteltyihin kriteereihin.

– On tärkeää, että nyt alamme ensi kertaa nähdä käytännössä pitkään valmistellun valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelmatyön tuloksia, kun suunnitelmaa aletaan panna toimeen, Kymäläinen sanoo tiedotteessa.

Väyläviraston laatimaan investointiohjelmaan on koottu ehdotukset seuraavien kahdeksan vuoden aikana käynnistettävistä hankkeista, niiden toteuttamisäjärjestyksestä ja rahoituksesta.

– Ohjelma toimii tulevien vuosien budjettivalmistelujen pohjana. Lopullisen päätöksen toteutettavista hankkeista tekee kuitenkin eduskunta talousarvion yhteydessä, Liikenne 12 -suunnitelman valmistelun parlamentaarisen ohjausryhmän varapuheenjohtajana toiminut Suna Kymäläinen kertoo.

Liikenne 12 -suunnitelmaa koskevassa mietinnössään liikenne- ja viestintävaliokunta on pitänyt tärkeänä, että investointiohjelmaan sisältyvillä hankkeilla vahvistetaan elinkeinoelämän kilpailukykyä ja tuetaan koko maan sekä alueiden kilpailukykyä ja hyvinvointia. Lisäksi valiokunta on korostanut investointiohjelman toimeenpanoon sitoutumista.

– Suunnitelman tarkoituksen näkökulmasta keskeistä on, että Väylän listassa on erikokoisia ja eri liikennemuotoihin keskittyviä hankkeita ympäri Suomen. Kaakkoissuomalaisena kansanedustajana pidän kuitenkin erityisen tärkeänä, että investointiohjelmaan on nostettu vaalipiirin kannalta merkittäviä ratahankkeita, Kymäläinen sanoo.

Ratahankkeista keskeisimmäksi Kymäläinen nostaa kaksoisraiteen rakentamisen Luumäen ja Joutsenon välille.

– Rataosalla on merkittäviä ongelmia välityskyvyn ja toimintavarmuuden kanssa, joten kaksoisraide koko Luumäki–Imatra -matkalla on erittäin tärkeä niin elinkeinoelämän kuin henkilöliikenteenkin kannalta, hän sanoo.

Kymäläinen pitää erittäin merkittävänä myös valtatie 15:n liikenneturvallisuuden parantamista. Hän sanoo, että ehdotetuista vesiväylähankkeista Itä-Suomea koskettaa erityisesti Saimaan syväväylien parantaminen.

–  Nyt tärkeää on, että tulevina vuosina näistä hankkeista tehtäisiin investointipäätöksiä, Kymäläinen päättää.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE