Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Alvin korotus nostaa hintoja – saako määräaikaisen sopimuksen irtisanoa kesken kaiken?

LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Hyvin monien palveluiden ja tuotteiden hinnat ovat nousemassa syksyllä, kun valtio korottaa arvonlisäveroa.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Hinnan nosto ei oikeuta kuluttajaa irtisanomaan määräaikaista sopimusta kesken sopimuskauden, koska korotus johtuu suoraan lainsäädännön muuttumisesta, sanoo johtava asiantuntija Matias Kinnunen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV).

-  Tässä haetaan tavallaan tasapainoa. Arvonlisäveron korotus ei johdu elinkeinon harjoittajasta, eikä hän hyödy muutoksesta mitenkään. Oma näkemykseni on, että tilanne on ihan tasapainoinen ja ymmärrettävä.

Kinnunen kuitenkin samalla painottaa, että kyseessä on poikkeus.

-  Yleensä on niin, että kun yritys tekee asiakkaan sopimukseen yksipuolisesti muutoksia, vastapainona on, että kuluttaja saa irtisanoa määräaikaisenkin sopimuksen.

Toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa on irtisanomisoikeus aina, myös hinnan noustessa arvonlisäveron korotuksen jälkeen.

Yleinen arvonlisäverokanta nousee Suomessa syyskuun alussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin.

KULUTTAJIEN yhteyksistä teleoperaattori Elisassa vastaava johtaja Antti Ihanainen kertoo, että Elisa vie arvonlisäveron korotuksen kuluttajien maksamiin hintoihin muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta.

-  Meillä hintojen korotus tulee voimaan 1. syyskuuta, jolloin arvonlisävero nousee. Ilmoitamme kaikille asiakkaille, joita muutos koskee, yhtä kuukautta etukäteen. Käytännössä siis heinäkuussa.

Arvonlisävero nousee 1,5 prosenttiyksikköä, mutta se ei ole sama asia kuin asiakkaan maksun nousuprosentti. Teleoperaattori Telia kertoo verkkosivullaan, että kun verottomaan hintaan lasketaan arvonlisäveroa 24 prosentin sijaan 25,5 prosenttia, hinta nousee kuluttajalle noin 1,2 prosenttia.

Elisan Ihanainen kertoi STT:lle, että heillä hinnankorotus asiakkaille on niin ikään 1,2 prosenttia.

KOSKA NYT tuleva veronkorotus ei anna asiakkaalle oikeutta irtisanoa määräaikaista sopimusta kesken sopimuskautta, myöskään hänen suostumustaan hinnan nostamiseen ei tarvita.

-  Pelkkä yrityksen ilmoitus riittää. Yrityksen pitää ilmoittaa asiasta lain ja sopimusehtojen mukaisesti esimerkiksi kirjeellä kuukautta ennen hinnan nostoa. Tässä tapauksessa ei ole määräaikaisissa sopimuksissa menettelyä, joka vaatisi asiakkaan aktiivista tai passiivista hyväksyntää, KKV:n Kinnunen sanoo.

Entä onko tullut tietoon, että jokin yritys käyttäisi alvin muutosta kilpailuvalttina? Olisi periaatteessa mahdollista jättää viemättä alvin korotus kuluttajan maksamaan hintaan.

-  En ole ainakaan kuullut, että mikään taho olisi ilmoittanut, että he eivät korota hintojaan, vaikka heidän tuotteiltaan perittävä arvonlisävero nousee, kommentoi Elisan Ihanainen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE