Elokuva
18.9.2024 16:00 ・ Päivitetty: 20.9.2024 14:08
Arvio: Natsien kauhuja ikuistaneen sotavalokuvaajan tarina on pikkuporvarillisen säädyllinen murhenäytelmä
Moni on saattanut nähdä Lee Millerin kuuluisimman valokuvan tietämättä, kuka sen on ottanut tai mistä se on.
Mustavalkoisessa kuvassa tummahiuksinen nainen istuu Adolf Hitlerin kylpyammeessa vapautetussa Münchenissä 30. huhtikuuta 1945. Henkilö on itse Miller, ja ammeen reunalla on natsijohtajan valokuva. Saman päivän aikana Hitler riistää itseltään hengen Berliinissä.
Sotavalokuvaajanaisen epätavallisesta matkasta saadaan nyt suomalaisiin elokuvateattereihin tuskallisen perinteinen brittiepookki ja murhenäytelmä, jonka säädyllisyys tuntuu melkein rikokselta.
Millerin kaltaisen – voi sanoa – poikkeusyksilön tarinan tulisi ja pitäisi tuntua kouraisevammalta.
Katsojaan kohdistuva väsytystaistelu ja valvomishaaste.
Amerikkalainen Miller työskenteli ennen sotaa mallina ja taidevalokuvaajana New Yorkissa ja Pariisissa, mutta asettui jo ennen sotaa Lontooseen kumppaninsa kanssa ja taistelujen alettua pestautui kansalaisuuttaan hyödyntäen rintamalle ohi sukupuolittuneen viktoriaanisen hierarkian.
Miller päätyi kameroineen lopulta Dachaun ja Buchenwaldin keskitysleireille taltioimaan hävitystä. Loppu on niin sanotusti historiaa.
VAPAAMIELISEN, seksuaalisen ja rajoja rikkoneen naisen tie hedonistisesta hurvittelusta kuolemankylvön kauhuihin kuljetaan tuhannesti nähtyjen ihmissuhdekuvioiden, poseerauskohtausten ja uhmakuvausten putkessa kuin katsojaan kohdistuvana väsytystaisteluna ja valvomishaasteena.
Naisasia ja jopa Millerin todelliset valokuvat juutalaisten ruumiskasoista katoavat pateettisen teatraalisuuden syövereihin.
Päätuottajana häärinyt ja muiden näyttelijöiden palkkojakin osin maksanut Kate Winslet paljastaa kyllä rintansa muotokuvan kapinallista kohdetta kaiketi kunnioittaakseen, mutta debyyttinsä tekevän Ellen Kurasin ohjaus uuvahtaa elämäkertaelokuvien tapahtumapoimintojen tavanomaiseksi läpijuoksuksi.
Takaumarakenne ja paksut maskit korostavat pienen ja taiteellista kulmaa hakevan teoksen tosiasiallista Hollywood-muottia, joka lyödään kuvaajan henkilökohtaisen tragedian ja sodan mielettömyyden ylle.
Kaikin tavoin asiallista mutta pikkuporvarillista varovaisviihdettä edustava Lee (2023) sopii parhaiten katsottavaksi heille, joille tärkeä aihe ja merkkihenkilö riittävät lauantai-illan taide-elämykseksi ja viinilasin äärellä käytyjen keskustelujen pontimeksi.
Lee
Ohjaus: Ellen Kuras
Pääosissa: Kate Winslet, Alexander Skarsgård, Andy Samberg, Marion Cotillard
2023, 117 minuuttia
★★☆☆☆
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.