Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Elokuva

1.8.2025 08:45 ・ Päivitetty: 1.8.2025 08:45

Arvio: Vaakakupissa viettelevä pääomasijoittaja ja rutiköyhä nuoruudenrakkaus

Romanttista tunnesidettä ajan pyörteistä etsivästä Past Lives -elokuvastaan tuttu Celine Song yrittää nyt tehdä joukosta erottuvaa romanttista komediaa, mutta ihmiskuviin jää kaipaamaan enemmän luonnetta.

Jukka Sammalisto

Henkilöhahmo, joka järjestelee toisten sydämen asioita saadakseen aikaan täydellisiä pareja, on tuttu Jane Austenin romaanista Emma (1815), ja sitähän on sovitettu valkokankaallakin moneen tapaan, muiden muassa Amy Heckerlingin teinikomediassa Clueless (1995).

Materialists on sinänsä samoilla apajilla, mutta se vaihtaa seura- ja ystäväpiirit suurkaupunkilaiseen vierauteen, tehokkuuteen, rahaan ja vaurauteen ja tekee touhusta professionaalista, laskelmoitua, miltei anonyymiä bisnestä.

New Yorkiin sijoittuva elokuva esittelee osin todentuntuisen maailman, jossa ihmisten tunne-elämään syventymisen takana ei ole niinkään kysymys kenenkään yksilöllisestä luonteenpiirteestä vaan systemaattisesta rasti ruutuun -logiikasta.

Parinvälittäjä Lucy (Dakota Johnson) muodostelee naimakauppojen oraita hakukaavakkeiden ja haastatteluiden pohjalta ja motivoituu työnkuvastaan niin paljon, että saattaa kysyä jopa kadulla satunnaiselta, riittävän hyvätuloisen oloiselta ja yksin kulkevalta vastaantulijaltaan kiinnostusta asiakkuuteen.

Lucyn taidot paljastuvat heti pian alussa, kun hän ylipuhuu hienostohäiden morsiamen alttarille sängystä, jolla tämä makaa mieli maassa. Asiakas kun kokee sisimmässään olevansa moderni nainen, mutta antavan nyt periksi itselleen.

Kokemusta omaten Lucy suhtautuu asiakkaisiinsa ja heidän toiveisiinsa heiltä salaa kyynisesti. Uraohjus on huomannut, että parinmuodostusmarkkinoilla jää yksin, jos on kaikkea vain melkein, pitää olla edes jossain täydellinen.

ELOKUVA:
Materialists
Ohjaus: Celine Song
Pääosissa: Dakota Johnson, Chris Evans, Pedro Pascal
2025, 117 min. Ensi-ilta 1.8.
★★☆☆☆

SONGIN myös käsikirjoittama elokuva esitteleekin Lucyn asiakkaat karikatyyreinä, korostaa heidän joskus harhaisia luulojaan ja kiinnostuu yhdestä heistä syvemmin vasta sitten, kun hänelle tapahtuu treffeillään jotain pahaa.

Kyseistä juonikuviota hyödynnetään epämääräisesti lähinnä Lucyn moraalisena herättäjänä hänen ammatillisessa kuplassaan ja omassa parinvalinnassaan. Hän kun on kohdannut samoissa juhlissa sekä itseään elämäntavoiltaan muistuttavan ”deittimaailman yksisarvisen” Harryn (Pedro Pascal) että tarjoilijana työskentelevän Johnin (Chris Evans), joka sattuu olemaan hänen suuri nuoruudenrakkautensa.

Sukkelaan Lucy löytää itsensä leveästi ja huolettomasti elävän, pääomasijoittajaksi paljastuvan Harryn hulppeasta design-asunnosta, kun taas John ei edes kehtaa kutsua Lucya kotiinsa. Hän asuu nuhjuisessa kimppakämpässä siivoustaidottomien huonekavereidensa keskellä ja on omistautunut teatterille, pystymättä alan marginaalisella kentällä toimiessaan nostamaan elintasoaan.

Viime kädessä tarina kääntyy uuvuttavaksi arvuutteluksi siitä, kumman Lucy valitsee, itseään rikkaamman vai itseään köyhemmän. Kummassakaan miehessä ei ole pienintäkään persoonallista särmää, kuten ei Lucyssa itsessäänkään.

MATERIALISTSIA katsoessa alkaa miettiä, mikä on elokuvataiteilijuuden tila nykyaikana.

Spontaania, mutta hetkellistä suitsutusta sieltä täältä antava nykymaailma tuntuu luovan entistä moninaisimpia mahdollisuuksia tarpeeksi laajasti läpimurtaneille tekijöille. Hieman ylihehkutetun Nomadlandin (2020) ohjannut Chloé Zhao teki seuraavana siirtonaan Eternalsin (2002) eli silkkaa supersankariviihdettä ja aiheutti monille pettymyksen.

Songille käynee nyt samoin romanttisen elokuvan saralla, vaikka hän pysyykin sen puitteissa. Past Livesin lupaava sisäsyntyisyys on purkautunut kovin kaavamaiseksi, oletetun suuren yleisön odotuksiin vastaavaksi työsuoritukseksi.

Ainekset kilpailukyvyn kautta valikoituvia ihmissuhteita ruotivaan kulttuurikritiikkiin tai satiiriin hukkaantuvat samaa tahtia, kun Song ohjaa Lucyn luvattoman hähmäisin perustein tietämään mitä tahtoo.

Pyrkimys on kenties olla astetta kaunosieluisempi kuin suorasukaisempi romanttinen komedia, mutta lopputulos löytää itsensä samalta kliseekentältä kuin lajin perinteisin liukuhihnaleiskutus.

Parin päivän takaisen uutisen mukaan seuraavaksi Song kirjoittaa jatko-osaa 28 vuoden takaiselle Julia Roberts -komedialle Kuka sanoo tahdon. Näin edetään.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU