Teatteri ja Tanssi
27.9.2024 15:30 ・ Päivitetty: 27.9.2024 18:07
Arvio: Vaikutus on tyylikäs draama lääkekokeilusta ja rakkaudesta
Teatteri Jurkassa Suomen kanta-esityksensä saanut näytelmä Vaikutus kiertyy rakastumisen ympärille. Voiko ihmisen elämää mullistavan tunteen synnyttää lääketeitse?
Käsikirjoittaja Lucy Prebble on luonut uraa televisiossa ja teatterissa. Prebblen tunnetuin työ lienee menestyssarja Succession (2018-2023), jossa Prebble toimi vastaavana käsikirjoittajana ja tuottajana. Prebble istuttaa draamansa Vaikutus (The Effect, 2012) tapahtumat lääkekokeilujen kliiniseen ympäristöön.
Tarinassa kaksi erilaista nuorta, Connie ja Tristan, osallistuvat lääketutkimukseen, jossa testataan uutta masennuslääkettä. Connien kiinnostus tutkimusta kohtaan kumpuaa psykologian opinnoista, Tristanin saadusta rahapalkkiosta. Vastoin tiukkoja sääntöjä kontrolloituun ympäristöön suljetut nuoret kuitenkin rakastuvat.
Mutta onko rakkaus totta vai vain lääkkeen sivuvaikutus? Mitä rakkaus ja rakastuminen lopulta on?
REILU kymmenen vuotta sitten päivänvalon saanutta näytelmää on pitänyt päivittää tälle vuosikymmenelle. Näytelmän uusittu versio on nähty niin briteissä National Theatressa viime vuonna kuin nyt tänä syksynä Teatteri Jurkassa.
Anna Böhm ja Roderick Kabanga ovat rakastuvina nuorina karismaattisia ja tuovat rakastumisen pökerryttävän tunteen uskottavasti Jurkan intiimille näyttämölle. Tarinan näkökulma laajenee myös koehuoneiden ja nuoren parin tunnemyrskyn ulkopuolelle, lääkäreiden työtiloihin, jossa työlleen omistautunut lääkäri Lorna ja tutkimusta lujalla otteella johtava, lääkkeen toimivuuteen vakaasti uskova Toby kokevat oman yhteentörmäyksen.
Teatteri Jurkka
Vaikutus
Teksti Lucy Prebble
Suomennos Reita Lounatvuori Ohjaus Tuomas Parkkinen. Skenografia: Anna Sinkkonen. Videosuunnittelu Paula Lehtonen.
Valo- ja äänisuunnittelu Saku Kaukiainen. Näyttämöllä Elsa Saisio, Mikko Nousiainen, Anna Böhm ja Roderick Kabanga
Elsa Saisio ja Mikko Nousiainen tekevät lääkäreinä molemmat niin ikään vetävät roolisuoritukset. Varsinkin Saision masennukseen taipuvaisessa ja lääkevastaisessa Lornassa on läsnä kiinnostava ristiriita: ammatinkuvastaan huolimatta Lornalle masennuslääkkeet ovat oman sairauden hoidossa heti pelkkää placeboa. Saision lavatyöskentely onnistuu maadoittamaan koko esitystä. Lornassa häilyvä masennus luo toimivan vastinparin rakastumisen huumalle ja kliinisen laboratorion käytäville.
Anna Sinkkosen skenografia rakentuu kahdelle tyylikkäälle, siirrettävälle, valkoiselle sermille, joihin Paula Lehtonen luo videosuunnittelullaan tilaa ja vaihtuvia tunnelmia. Saku Kaukiaisen valosuunnittelu ammentaa sairaalamaailman värimaailmasta. Näihin visuaalisiin raameihin Tuomas Parkkisen ohjaus luo eheän ja tyylipuhtaan kokonaisuuden. Pari tuntisen esityksen osatekijät tuntuvat puhuvan kaikki samaa kieltä, mikään ei riitele keskenään.
Lääketutkimuksen edetessä ja lääkeannosten noustessa peliin asettuu paitsi nuorten koehenkilöiden tulevaisuus ja hyvinvointi mutta myös tutkivien lääkäreiden yhteinen historia ja ammattietiikka.
Vaikutus löytää yhteiskunnallista sävyä tavastamme lääkitä mieltämme, mutta on kokonaisuutena myös vahvan viihteellinen, tuoden tyylillään mieleen teatterin lavalle laskeutuneen tv-sarjan, aina alun heijastettuja henkilöesittelyjä myöten.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.