Internationellt

Brasiliansk satsning på järnvägstransporter kritiseras

Foto: Mario Osava/IPS
Mängder av lastbilar transporterar soja och majs från den brasilianska delstaten Mato Grosso, för vidare export utomlands.

Som en del av en stor infrastruktursatsning vill Brasiliens regering kraftigt utöka godstransporterna genom utbyggnaden av nya järnvägslinjer. Men miljöorganisationer är kritiska.

IPS

Arbetarbladet

 

 

Framtiden för Brasiliens järnvägar är ljus, enligt Fernando Paes, chef för landets järnvägsmyndighet. Detta eftersom man förväntar sig att många nya privata investeringar kommer att göras inom sektorn, samtidigt som två nya stora järnvägslinjer planeras.

 

Landets infrastrukturdepartement har som målsättning att 36 procent av de nationella godstransporterna ska gå via järnväg till 2035 – vilket skulle innebära en ökning med 70 procent i jämförelse med nuläget.

 

Infrastrukturminister Tarcísio de Freitas uppger att satsningen på en 93 mil lång järnvägslinje genom delstaten Mato Grosso är det enskilt viktigaste projektet. Järnvägen kommer i första hand att användas för att transportera sojabönor och majs från delstaten, som redan är landets största producent av dessa exportvaror.

 

För närvarande transporteras varorna i stället längs en motorväg vars upprustning blev klar så sent som i februari förra året. Fram till dess hade lastbilar fullastade med soja under flera decennier ofta kört fast i leran på vägen, som löper genom Amazonas regnskog fram till staden Miritituba, varifrån transporterna går vidare via floden Tapajós för att nå fram till Atlantkusten.

 

De som främst skulle gynnas av den nya järnvägen är de internationella storföretag som dominerar handeln med de brasilianska exportprodukterna.

 

Den nya tåglinjen, kallad Ferrogrão, skulle leda till att transportkostnaderna genom hela landet minskade, enligt infrastrukturministern.

 

Enligt honom skulle produkter från Manaus frihandelszon i Amazonas lättare nå ut till marknaderna. Tarcísio de Freitas uppger att järnvägslinjen även skulle ha positiva miljöeffekter genom minskande utsläpp från lastbilar och en minskning av den avskogning som vägar ger upphov till.

 

Tåglinjen kommer att uppmuntra till en utökning av jordbruksodlingarna i Amazonas regnskogar, där kontrollerna är bristfälliga”

 

Den åsikten delas dock inte av företrädare för ursprungsbefolkningar och miljöorganisationer.

 

– Tåglinjen kommer att uppmuntra till en utökning av jordbruksodlingarna i Amazonas regnskogar, där kontrollerna är bristfälliga. Resultatet skulle bli en ökad skogsskövling, säger Sergio Guimarães, ordförande för miljöorganisationen GT Infra, till IPS.

 

Han säger att de miljökonsekvensanalyser som gjorts inte har inkluderat de indirekta effekterna. Och enligt Sergio Guimarães riskerar tåglinjen att leda till att jordbruksproduktionen kommer att breda ut sig i ytterligare i en region som redan domineras av stora monokulturer som odlas i utkanten av den stora regnskogen.

 

Enligt infrastrukturministern finns det planer på tre olika järnvägslinjer som ska förenkla transporterna av soja och majs från Mato Grosso. För närvarande produceras 70 miljoner ton av dessa grödor årligen i delstaten, men enligt Tarcísio de Freitas kan produktionen nästan fördubblas inom kort.

 

Även en annan planerad järnvägslinje, som enligt planerna kommer att bli drygt 50 mil lång och löpa genom den nordöstra delstaten Bahia möter kritik. Ett gruvbolag har fått tillåtelse att bygga järnvägslinjen, men kritiker menar att satsningen innebär ett hot mot den lokala ekologiska mångfalden, i synnerhet i närheten av den hamn som enligt planerna ska anläggas i anslutning till tågbanan.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE