Politiikka
9.1.2019 17:51 ・ Päivitetty: 9.1.2019 17:54
Demokraatti julkaisee tuoreet luvut, ilman transponderia lennetään Suomenlahdella yhä vähemmän – Kanerva: Niinistön toimilla vaikutusta
Naton taisteluhävittäjät kiisivät joulukuun loppupuolella ainakin pari kertaa tunnistamassa Itämerellä kansainvälisessä ilmatilassa lentäneitä venäläiskoneita.
Asiaa ei uutisoitu Suomessa. Sen sijaan Viron Yleisradio teki uutisen lähteenään Liettuan puolustusministeriö.
17.12. päivätty tehtävä koski paria Suhoi Su-27 -hävittäjää matkalla Kaliningradiin. Kyseisillä hävittäjillä olivat transponderit pois päältä. Lennolta ei ollut annettu tietoa lentosuunnitelmasta eikä koneista pidetty yhteyttä alueelliseen lennonjohtoon.
Toinen tapaus 20. päivänä joulukuuta taasen koski koski venäläistä Iljushin Il-20 -tiedustelukonetta. Se oli niin ikään matkalla Venäjälle kuuluvaan Kaliningradiin. Transponderit eivät olleet päällä.
Viime vuonna 2018 Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa toteutuneiden sotilaslentojen kokonaismäärä oli Ilmavoimien esikunnan mukaan vuonna 2014 tapahtuneen turvallisuusympäristön muutoksen mukaisella uudella tasolla.
– Venäläisten ilma-alusten operointimäärä Suomenlahdella vuonna 2018 oli viime vuosien keskimääräisellä tasolla. Lentoja oli noin 25 % enemmän kuin vuonna 2015, jota on käytetty vertailutasona, mutta noin 15 % vähemmän kuin vuonna 2017, joka on ollut Venäjän lentotoiminnan aktiivisin vuosi, Ilmavoimien esikunnasta kerrotaan.
Ilmavoimat hankki tiedot Demokraatille pyynnöstä.
Sekä numeraalista että prosentuaalista laskua.
Puutteellisin tiedoin tehtyjä venäläisten lentoja (lento, jolla ei ole omatunnuslaitteen koodi päällä, tai sillä ei ole lentosuunnitelmaa, tai kumpaakaan) oli vuonna 2018 noin 20 % vähemmän kuin vertailuvuonna 2015, jolloin niiden suhteellinen osuus oli suurimmillaan.
– Venäläisten Suomenlahden lentotoiminnasta puutteellisin tiedoin tehtyjen lentojen osuus vuonna 2018 oli noin 35%, joka on lukumäärällisesti pienempi kuin vuonna 2017. Puutteellisin tiedoin tehdyissä lennoissa on havaittu vastaavaa vuosivaihtelua kuin lentojen kokonaismäärissä.
Itämeren tilanteessa on näin ollen tapahtunut edelleen parannusta, sillä vuonna 2017 puutteellisin tiedoin lennettyjen lentojen osuus oli 40%, kun lasketaan kaikki vuoden lennot.
Keskisuomalainen kertoi toissa vuonna, että vuonna 2017 25 prosenttia lennoista oli puutteellisilla tiedoilla.
Ilmavoimista kuitenkin korjataan vuoden 2017 lukua 40%:iin. Siellä huomattiin, että Keskisuomalaisen julkaisema luku (25%) oli väärinkäsityksen vuoksi virheellinen, koska siitä puuttui ne lennot, joilla ei ollut kumpaakaan tarvittavaa tietoa – ei lentosuunnitelmaa eikä koodia päällä.
Käytännössä siis puutteellisilla tiedoilla tai ilman transponderia lentävien koneiden osuus on jatkanut vuoden 2017 pienen notkahduksen jälkeen tasaisesti hienoista laskemistaan vuodesta 2015 alkaen (2015 – 55% → 2016 – 39% → 2017 – 40% → 2018 – 35%).
“Ei tässä nyt huoletta voida rallatella.”
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on ollut aloitteellinen ja pyrkinyt eri yhteyksissä vaikuttamaan siihen, että Itämerellä lennettäisiin transponderit päällä. Hän esitti asiaa kesällä 2016 Venäjän presidentti Vladimir Putinille.
Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kanerva (kok.). tulkitsee, että Niinistön toiminnalla on ollut vaikutusta siihen, että paikantimien käyttö Suomenlahdella on lisääntynyt.
– Se on myös linjassa sen kanssa, että Venäjä muistini mukaan ilmoitti silloin, kun Niinistö otti tätä asiaa esille, että he ovat täysin samaa mieltä, että transpondereiden käyttö on tärkeää jo lentoturvallisuuden näkökulmasta katsottuna. Näin ollen kyllä se tietysti näkyy tässä, että jos tämä ilmiö on vähentynyt. Sitä on tietysti tervehdittävä ilolla ja se on sen mukaista mitä Suomi on ehdottanut ja ollut vähän jopa vaatimassa ja mihin Venäjältä on tullut myönteistä palautetta, Kanerva sanoo.
Kanervan mukaan Ilmavoimien tuoreista luvuista voidaan ainakin sanoa, että suunta on hyvä.
– Tämä todentaa sen, että kehityksen suuntaa on tervehdittävä positiivisesti mutta ei olla lähelläkään sitä mitä ollaan hakemassa.
Edelleen kuitenkin ilman transpondereita lennetään Suomenlahden alueella runsaasti. Kanerva kommentoi venäläisten toimintaa:
– Varmaan siinä on heillä sisäisesti erilaisia painotuksia, kuinka niissä yhteyksissä toimitaan ja iso laiva kääntyy hitaasti. Kehityksen suunta on oikea ja määrä on vielä senkaltainen että ei tässä nyt huoletta voida rallatella. Ilmiönä tämä edelleen vaatisi sopimusjärjestelyjä. Muistaakseni Niinistö lähti siitä liikkeelle, että tämä ei pitäisi vain esittää toivomuksena vaan myös päästä sopimuspohjaiseen järjestelyyn, Kanerva toteaa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.