Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Edes 81-vuotias Rauno Aaltonen ei onnistunut Ruotsissa – viimeinen kortti Esapekka Lapin varassa

Rauno Aaltonen ja Hans Sylvan keskeyttivät Ruotsin rallin oheiskisassa - Historic-rallissa.

Värmlannissa ajettavan Ruotsin MM-rallin toinen täysi ajopäivä oli kuin toisinto perjantailta. Ennen huoltotaukoa ajetuilla aamun erikoiskokeilla Viron ja Toyotan Ott Tänak takoi huippuaikoja ja otti rallin johdon.

Pertti Knuuttila

Virheettömällä ja fiksulla ajolla, vielä yöpakkasesta kohmeisilla pätkillä Tänak näytti vauhtinsa.

– Ei minulla ole mitään salaisuutta tähän. Minä vain ajan rallia niin hyvin kuin vain osaan, typisti sanomansa ylivoimaisessa minuutin johdossa oleva Tänak.

Lauantaihin johdossa lähteneen M-Sportin Fordin Teemu Sunisen päivä oli raastava. Ensin ajamalla johdon menetys Tänakille ja sitten kakkossijan menetys ulosajoon Hagforsin loppuosan showpyörityksessä. Suninen pääsee kuitenkin jatkamaan superrallisäännöllä sunnuntaina.

– Vauhtia oli, ja siitä olen tietysti iloinen. Pystyin omalla, rajoitetulla kokemuksellani kamppailemaan lajin kovia nimiä vastaan, joten se on lupaavaa. Nyt ei vain saatu ihan ehjää kisaa aikaiseksi, mutta jonkinlaisesta näytöstä tämä varmasti käy, 25-vuotias Suninen tiedotti.

Suomalaisen ralliosaamisen viestikapula siirtyi pieksämäkeläiselle Citroenilla toista ralliaan ajavan Esapekka Lapin käsiin. Lappi ei pohjia ajanut, mutta vauhti parani – ja niin perjantain viides sija vaihtui illan päätteeksi jo jaettuun kakkostilaan norjalaisen Hyundai-kukin Andreas Mikkelsenin kanssa.

– Iltapäivän lenkki oli parempi. Tosi hyvä päivä. Tiukka kisa on vielä edessä. Andreas on kotirallissaan ja eikä nuo erot vielä isot ole Neuvilleen ja Evansiin, Lappi laskeskeli.

Hyundain belgialainen Thierry Neuville on neljäs 2,3 sekunnin päässä ja Sunisen tallitoveri, walesilainen Elfyn Evans on 14,2 sekunnin päässä hopeakaksikosta.

Sunnuntaille on ennustettu kylmempää ja todennäköisesti ralli päätetään pakkaskelissä.

– Kyllä tänään oli vähän parempi keli kuin eilen. Ei niin paljon loskaa, mutta historic-rallin autot kyllä sotkivat pahasti toiselle lenkille pätkät, kertoi Lappi.

Vielä suorasanaisemmin asian ilmaisi Jari-Matti Latvala.

– Kyllä se suoraan sanottuna on perseestä. Vaikka olen itsekin historic-rallien miehiä, niin eivät kyllä sovi näihin kilpailuihin yhtä aikaa. Niiden akseliväli on niin erilainen, että tässä säässä ne tekevät pahat urat, joihin näillä on tosi vaikea ajaa. Etenkin ensimmäisten, jotka tekevät sinne uudet urat, täräytti Latvala mielipiteensä.

– Tosi asiassa ymmärrän Ogierin ratkaisun, ottaa aikasakkoa ja saada näin parempi lähtöpaikka, myönsi Latvala.

Sebastien Ogier myöhästyi tahallaan päivähuollon jälkeen saadakseen paremman lähtöpaikan.

Suomalaisten vastoinkäymisiin Ruotsin rallissa liitettiin historiankirjoitusta varten myös Rauno Aaltosen keskeytys siirtymälle ennen Torsbyn maalia.

– Meille vaihdettiin vasemmalle uusi vetoakseli Hagforsin jälkeisessä huollossa. Mutta kuului kuitenkin niin kovan hankaus, että päätimme jättää kesken, selvitti 81-vuotias Aaltonen.

– Ei pidä riskeerata vaihdelaatikkoa ja moottoria. Meillä on viikon päästä seuraava kilpailu Birminghamissa, hän perusteli.

Eikä Aaltonen ja kartturi, ruotsalainen Hans Sylvan olleet omien tietojensa mukaan kiinni luokkavoitossakaan. Aaltonen manasi rallin tulosten tai sijoituksen tietämistä kisan aikana.

– Tulospalvelu on täällä kaksi päivää perässä, ja nyt on ajettu kaksi päivää, naurahti rallilegenda huoltoalueen peilijäällä.

– Jo perjantai meni piloille. Saimme autoon renkaat myöhään torstai-iltana. Niitä ei ehditty koeajaa. Osoittautui, että vanteet olivat vääränkokoiset. Edes suoraan ei autolla pystynyt ajamaan, koska olkapoikkeama oli väärä, sanoi Aaltonen.

– No täksi päiväksi saatiin oikeankokoiset pyörät alle, meno alkoi maistumaan, mutta sitten suistuin hieman lumihankeen, hän jatkoi.

Märän kelin ja vesisateen pehmittämien teiden kunnon takia, historic-rallia lyhennettiin kahdella erikoiskokeella. – Aivan oikea päätös peruuttaa. Ei politikointia, kuittasi Aaltonen.

Hänen ajamansa auto oli BMC Cooper S, kansan suussa Mini ja vielä punainen.

– Tämä on melko täydellinen replika meidän Monte Carlon autoista 1960-luvulta. Se on ruotsalaisen Söderqvist Engineering rakentama vuoden 1968 mallista, ensimmäisen rallinsa vuonna 1956 ajanut Aaltonen selvitti.

Vuonna 1967 Rauno Aaltonen ja silloinen kakkoskuski britti Henry Liddon voittivat muun muassa Monte Carlo rallin.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE