Politiikka
20.1.2024 08:09 ・ Päivitetty: 20.1.2024 08:09
EU vauhdittaa raskaiden ajoneuvojen sähköistämistä – Kumpula-Natri: EU:n teollisuuden pitää pysyä kehityksen mukana
Kaupunkibussien ja rekka-autojen sähköistämisestä saatiin tällä viikolla neuvottelutulos EU:ssa.
– Olen varsin tyytyväinen, sillä ilmastotavoitteet pysyvät kunnianhimoisina eli komission alkuperäisen esityksen mukaisina, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (s&d) toteaa.
Kumpula-Natri valmisteli teollisuus- ja energiavaliokunnan raportöörinä asiaa koskevan lausunnon parlamentin ympäristövaliokunnalle.
– EU:n teollisuuden on pysyttävä ajassa mukana. Emme voi jäädä tilanteeseen, jossa jälleen kerran EU jäisi vain uuden tekniikan ostajan asemaan, Kumpula-Natri muistuttaa.
Uusille kaupunkibusseille asetettiin 100 prosentin nollapäästötavoite vuodesta 2035 alkaen.
VUODESTA 2030 lähtien uusien raskaiden ajoneuvojen päästöjä vähennetään 45 prosenttia, vuodesta 2035 lähtien 70 prosenttia ja vuodesta 2040 lähtien 90 prosenttia verrattuna vuoden 2019 päästöjen tasoon.
Uusille kaupunkibusseille asetettiin 100 prosentin nollapäästötavoite vuodesta 2035 alkaen ja 90 prosentin välitavoite vuodesta 2030 alkaen pienin poikkeusmahdollisuuksin.
Lisäksi lakipakettia laajennettiin alkuperäisestä koskemaan muun muassa jäteautoja alkaen vuodesta 2035.
Parlamentin esitykseen saatiin myös mukaan Suomelle tärkeä poikkeus kaikkein raskaimpien ajoneuvoyhdistelmien käytöstä. Kumpula-Natri kertoo edistäneensä tätä teollisuusvaliokunnassa.
Komissio tekee väliarvion raskaiden ajoneuvojen päästöistä vuoteen 2027 mennessä. Siinä arvioidaan menetelmä uusien raskaiden ajoneuvojen koko elinkaaren hiilidioksidipäästöjen arvioimiseksi ja siirtymisestä kohti nollapäästöistä raskasta liikennettä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.