Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

Finnairin muutosneuvottelut voivat johtaa satojen työpaikkojen menetykseen – AKT pitää lakkoa mahdollisena: “Täytyyhän meidän puolustaa itseämme”

LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Finnair ilmoitti keskiviikkona muutosneuvotteluista, jotka saattaisivat johtaa jopa 450 työpaikan vähentymiseen matkustamopalveluista. Yhtiö kaavailee matkustamohenkilökunnan ulkoistuksia pitkille reittilennoille Thaimaahan ja Pohjois-Amerikkaan. Tavoitteena on palauttaa tappiollisten koronavuosien ja Venäjän lentokiellon horjuttama yhtiön kannattavuus.

Simo Alastalo

Demokraatti

Muutosneuvottelut alkavat, koska työntekijöitä edustava AKT ja työnantajaliitto Palta eivät päässeet sopuun säästöneuvotteluissa.

Finnairin matkustamopalveluosaston pääluottamusmiehen Esa Heimosen mukaan Finnair on samalla asialla kuin vuonna 2013, jolloin yhtiö käynnisti yli vuoden kestäneet tuloksettomat säästöneuvottelut. Niitä seurasivat yt:t, joissa yhtiö uhkasi ulkoistaa kaukoreittilentoja.

– Silloin ulkoistettiin muun muassa Singaporen ja Hongkongin lennot. Sen jälkeen saavutettiin säästösopimus syksyllä 2014. Sopimuksessa oli rajuja leikkauksia. Puhuttiin jopa 15 prosentin ansiotason laskusta, Heimonen sanoo.

Yleinen taloustilanne on nyt huolestuttavampi kuin 2013.

– Kovan inflaation aikana tällaiset leikkaukset ovat työntekijäpuolelle mahdoton ajatus varsinkin, kun palkkoja esimerkiksi julkisilla aloilla samaan aikaan korotetaan viisi prosenttia tai jopa enemmänkin. Palkkoja pitäisi päinvastoin korottaa. Säästöjä ei voida loputtomasti hakea matkustamopalveluista.

Heimosen mukaan alihankintaa ja ulkoistuksia haetaan nyt Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteille.

– Jos Thaimaan lennot, lähinnä Bangkok ja Phuket, ulkoistetaan ja sen lisäksi Pohjois-Amerikan lennot, joita on vähän sesongista riippuen New Yorkiin, Miamiin, Chicagoon, Dallasiin, Los Angelesiin ja mahdollisesti Seattleen. Jos nämä ulkoistetaan, se saattaa aiheuttaa 450 henkilön vähentämistarpeen.

– Työntekijäpuolen näkemys on se, että tässä käytetään yhteistoimintalain mukaista muutosneuvottelua kiristyskeinona, jotta liittojen välillä saavutettaisiin jonkinlainen Finnairia tyydyttävä säästösopimus. Käytännössä ansiotasoa pitäisi jollakin tavalla heikentää.

PERUSPALKKOJA ei Heimosen mukaan olla muuttamassa. Sen sijaan leikkuri uhkaa vuorolisiä, jotka voivat pitkillä lennoilla muodostaa jopa 30-50 prosenttia palkasta.

– Niissä olisi sitä Finnairin haluamaa säästöä. Kokonaisansio pienenisi.

Myös AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko puhuu kiristämisestä.

– Finnair siirtää kylmän viileästi Venäjän lentokiellon kustannuksia työntekijöiden maksettavaksi, Kokko sanoo.

Kokko pitää mahdollisena myös työtaistelutoimia.

– Totta kai. Täytyyhän meidän puolustaa itseämme.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE