Internationellt

Fler än hälften går i skolan utan att lära sig

Foto: Mantoe Phakathi/IPS
Skolbarn i Mbabane i Swaziland.
Foto: Mantoe Phakathi/IPS
Skolbarn i Mbabane i Swaziland.
Foto: Mantoe Phakathi/IPS
Skolbarn i Mbabane i Swaziland.

Nästan sex av tio barn i världen får inte grundläggande färdigheter i läsning och matematik. Detta enligt en ny rapport från FN-organet Unesco, som varnar för att FN:s globala målsättningar i Agenda 2030 är i fara.

Sammanlagt finns det enligt Unesco 617 miljoner barn och ungdomar i världen som inte får en tillräckligt bra utbildning och som saknar grundläggande kunskaper i läsning och matematik. Inom gruppen finns det 387 miljoner barn som är i grundskoleåldern och 230 miljoner äldre barn och ungdomar.

Det innebär att 56 procent av alla barn inte kommer att kunna läsa ordentligt eller lösa enkla mattetal när de blivit stora. Det betyder att mängder av ungdomar kommer att stå utan tillräckliga kunskaper när de ska ge sig ut på arbetsmarknaden.

Unesco understryker att detta innebär en risk att de globala utvecklingsmålen i Agenda 2030 inte uppnås. Målen slår bland annat fast att alla människor ska ges möjlighet till en god utbildning av hög kvalitet.

Rapportförfattarna betonar samtidigt att det finns mycket stora regionala skillnader. I Afrika söder om Sahara beräknas hela 202 miljoner barn vara berörda, och riskerar att inte få grundläggande kunskaper.

Särskilt oroande är att två tredjedelar av barnen faktiskt går i skolan, men ändå inte uppnår grundläggande färdigheter i läsning och matematik.

”Siffrorna är häpnadsväckande både när det gäller hur människors potential förslösas och när det gäller möjligheterna att uppnå en hållbar utveckling,” säger Silvia Montoya, som är chef för Unescos statistiska enhet, i ett pressmeddelande.

Silvia Montoya menar att de nya siffrorna bör bli en väckarklocka och leda till ökade investeringar i utbildning av hög kvalitet.

Rapportförfattarna slår fast att världen står inför en utbildningskris. De stora problemen är att det råder brist på skolor och att det är svårt att se till att barn inte hoppar av skolan. Dessutom håller undervisningen på många skolor alldeles för låg kvalitet.

Följ oss:
Mer om ämnet:

Kommentarer

Mest lästa