Huvudnyheter

Förnyat budskap och samarbete ska ta S mot valseger

Med mindre än ett halvår kvar till valet är de svenska socialdemokraterna mitt i valkampanjen, en kampanj som präglas av optimism och samarbetsanda men också vetskapen om att Sverige fortfarande har stora utmaningar framför sig. Partisekreteraren Lena Rådström Baastad tog på tisdagen en kort paus i valrörelsen för att besöka Helsingfors. Arbetarbladet passade på att ställa några frågor.

Lukas Lundin

Arbetarbladet

 

Rådström Baastad besökte Helsingfors under tisdagen för att i samband med SAMAK:s styrelsemöte informera finska partikamrater om det stundande valet. Tillfället präglades av optimism, men partisekreteraren stack inte heller under stol med de utmaningar som valet för med sig.

 

Målet är i alla fall klart: att uppnå ett bättre resultat än för fyra år sedan, då partiet samlade 31 procent av rösterna, för att efter valet 9 september kunna bilda en socialdemokratiskt ledd regering. Strategin för att uppnå detta är ambitiös. Fram till valdagen är målet att genomföra minst 1,5 miljoner medborgarsamtal och samtidigt rekrytera 20 000 nya medlemmar.

 

Huvudmetoden är enligt Rådström Baastad dörrknackning, en strategi som även de finländska socialdemokraterna använde sig av i samband med riksdagsvalet 2015, men partiet har också använt sig av vad man kallar för innovativa kampanjmetoder online. I centrum står ändå det socialdemokratiska budskapet.

 

– Sverige är starkare då vi håller ihop. Den svenska modellen måste utvecklas, inte avvecklas, citerar Rådström Baastad partiets officiella devis.

 

Förändrat budskap

 

Detta budskap har dock genomgått vissa förändringar under de senaste fyra åren. Vid valet år 2014 var socialdemokraternas ledord skola och jobb – en strategi som tilltalade väljarna efter åtta år av borgerligt styre. Men mycket har hänt sedan dess:  efter en av vår tids största flyktingkriser och en våg av terrorattacker i Europa är det nya ledord som gäller för det svenska folket.

 

– Väljarna har varit mycket tydliga med vilka frågor som står högst upp på deras agenda: trygghet, välfärd och integration.

 

Detta har även påverkat det socialdemokratiska budskapet, som i år präglas av just dessa ledord. Enligt Rådström Baastad är det endast så Socialdemokraterna kan vinna väljarnas stöd.

 

– Det spelar ingen roll hur väl vi sköter oss i övrigt, kan vi inte erbjuda väljarna svar på deras stora frågor förlorar vi vårt förtroende.

 

Samarbete över blockgränserna

 

Kärnfrågorna är inte det enda som är annorlunda i detta val, jämfört med tidigare år. Till skillnad från tidigare val går Socialdemokraterna i år in i valkampanjen medvetna om att den traditionella blockpolitiken med stor sannolikhet kommer att spricka. I nuläget är det osäkert om regeringspartnern Miljöpartiet överhuvudtaget klarar riksdagsspärren på fyra procent och i opinionsmätningarna får varken det rödgröna blocket eller Alliansen egen majoritet.

 

Lena Rådström Baastad säger att målet givetvis är en regering ledd av Socialdemokraterna, men i övrigt säger hon att partiet är redo att förhandla över blockgränserna om det krävs. Hon uppmanar till ökat samarbete, för allas bästa.

 

– Varken vi eller Sverige vinner på en ökad polarisering.

 

Ett parti väljer hon dock att stänga dörren för redan nu: Sverigedemokraterna. Detta trots att partiledaren Jimmie Åkesson öppet flirtat med Socialdemokraterna i media.

 

– Sverigedemokraterna ett parti med rasistiska rötter vars ideologi inte överhuvudtaget stämmer överens med det vi socialdemokrater står för. Att vi skulle bilda regering med dem är uteslutet.

 

Att detta skulle vara ett sätt att spela Sverigedemokraterna i händerna på, likt den så kallade Decemberöverenskommelsen efter förra valet då samtliga partier enades mot SD men istället gav dem ett ökat väljarstöd, ser inte Rådström Baastad som en orsak att förhandla med dem.

 

– Jag ser helt enkelt inte vad vi skulle ha att vinna på att samarbeta med det parti som ligger längst ifrån oss i alla frågor.

 

Mycket kvar att göra

 

Ytterligare en skillnad mellan valen år 2018 och 2014 är för Socialdemokraternas del att partiet denna gång gör kampanj som sittande statsministerparti, med fyra utmanande år bakom sig. Jämfört med den oppositionsroll partiet efter två perioder av Alliansregeringar kunde dra nytta av år 2014 är det en ny situation.

 

– Givetvis är det i många avseenden enklare att göra valkampanj då man kommer från oppositionen, men trots det tycker jag att vi har lyckats bra.

 

Enligt Rådström Baastad verkar nyckeln vara att ha blicken på framtiden och samtidigt som man lyfter upp positiva aspekter även ägna sig åt en hälsosam dos självkritik.

 

– Det finns alltid saker som kan förbättras. Mycket har till exempel gjorts i  fråga om sjukvården men det finns fortfarande mycket kvar att göra.

 

Hon lyfter även fram att kampanjen varit mycket enhetlig och ger den socialdemokratiska devisen om att ha högt i tak och brett mellan väggarna ett nytt uttryck:

 

– Vi måste inte nödvändigtvis gå tillsammans, men vi måste gå åt samma håll.

 

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE