tyovaenkirjallisuuspaiva
kaisaniemi

Hamuaako vihreät nyt hallitukseen? – ”Niukka enemmistöhallitus voitto Halla-aholle”

Kuva: Lehtikuva/Jussi Nukari
Ville Niinistö.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö suhtautuu kriittisesti ajatukseen, että RKP ja kristillisdemokraatit lähtisivät pönkittämään niukkaa enemmistöhallitusta. Niinistön mukaan hallitus ei kykenisi vahvaan johtajuuteen ja tämä antaisi Jussi Halla-aholle oppositiossa enemmän tilaa.

Niinistö sanoo myös, että hallitusyhteistyö vihreiden kanssa olisi hyvin vaikeaa. Hänen uskoo, etteivät keskusta ja kokoomus olisi valmiita luopumaan nykyisestä politiikastaan ennen vaaleja.

Kysymyksessä on jo toinen Niinistön niukkaa hallituspohjaa kritisoiva kannanotto.Vihreillä vaihtuu puheenjohtaja vaihtuu viikon kuluttua.

VR-kohu jatkuu: mitä pimennossa olevissa selvityksissä on? Anne Berner vastaa Demokraatin 5 kysymykseen

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Raideammattilaisten yhteisjärjestössä epäillään, että hallitus puskisi VR:n pilkkomista eteenpäin siitä huolimatta, että silläkin olisi kriittistä tietoa hankkeen järkevyydestä. Demokraatti uutisoi aiheesta maanantai-illalla.

Demokraatti tavoitti maanantaina myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) sähköpostitse. Kysyimme ministeriltä viisi kysymystä.

1) Ovatko omistajaohjausyksikön teettämät selvitykset Teidän tiedossanne ja jos ovat, miksei niitä ole julkistettu?

”Olemme tietoisia valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen tilaamista selvityksistä. Selvitykset ovat valtioneuvoston kanslian tilaamia, joka päättää niiden julkaisemisesta. Selvityksissä on VR:n liikesalaisia tietoja, jotka vaikuttanevat osaltaan julkaisemiseen.”

2) Ovatko yllä mainitut selvitykset tietojenne mukaan kriittisempiä kuin LVM:n selvitys ja jos ovat, miksi on päätetty edetä LVM:n selvityksen pohjalta? Onko kyseessä ideologinen valinta, kuten arvostelijat ovat väittäneet?

”Liikenne- ja viestintäministeriön selvitykset perustuvat osin eri kysymyksiin kuin valtioneuvoston kanslian selvitys. Valtioneuvoston kanslian tehtävä on katsoa asiaa omistajaohjauksen näkökulmasta. Liikenne- ja viestintäministeriö katsoo kilpailutuksen tarvetta ennen kaikkea liikennepolitiikan näkökulmasta, jossa raideliikenne on yksi osa liikennejärjestelmää. Selvitysten lisäksi valmistelutyötä on tehty ministeriössä ja hyödynnetty myös esimerkiksi virastojen asiantuntemusta. Lisäksi olemme perehtyneet muiden maiden kokemuksiin rautatiekilpailun avaamisesta. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan tekemä ratkaisu perustuu kokonaisarvioon, jossa on hyödynnetty edellä mainittujen lisäksi sekä liikenne- ja viestintäministeriön että valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen teettämiä selvityksiä.”

3) Näettekö että näiden selvitysten ja Teidän ministeriönne selvityksen välillä olisi suuria eroja ja jos on, miltä osin?

”Viittaan edelliseen vastaukseen.”

4) Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala on vaatinut julkisuuteen laskelmia, joihin hallituksen viimeaikaiset rautatieliikenteen kilpailulinjaukset perustuvat. Oletteko tuomassa laskelmat julki?

”Kyllä, LVM:n tilaamat selvitykset on tarkoitus julkistaa mahdollisimman pian siltä osin kuin niissä ei ole esimerkiksi VR:n liikesalaisuuden piiriin kuuluvaa tietoa tai valmistelun keskeneräisyyden vuoksi salassa pidettävää tietoa. Näitä tietoja arvioidaan parhaillaan.”

5) Kuinka kommentoitte europarlamentaarikkojen Pietikäinen ja Kyllönen arvioita, joiden mukaan EU ei velvoittaisi raideliikenteen kilpailuttamista?

”EU-lainsäädäntö ei ole ensisijainen syy rautatiekilpailun avaamiseen hallituksen linjaamalla mallilla ja aikataululla. Olemme tuoneet selkeästi esille, että kilpailutuksen tavoite on lisätä läpinäkyvyyttä ja palvelutasoa valtion ostoliikenteeseen, mahdollistaa alueellisen liikenteen kehittämistä sekä edistää lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia. Lisäksi tavoitteena on ollut löytää Suomen olosuhteisiin mahdollisimman hyvin sopiva ja matkustajia palveleva malli ja aikataulu, joka huomioi muun muassa HSL:n käynnissä olevan Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailutuksen sekä ne reunaehdot, joita EU-lainsäädäntö asettaa. EU-lainsäädännön osalta olemme tuoneet myös avoimesti esiin sen, että rautatiepaketti mahdollistaa pitkiäkin siirtymäaikoja. Nyt asetetulla aikataululla HSL:n ja ministeriön yhteistyö on mahdollinen kilpailtuksen osalta.”

Touko Aalto: Poliisi tarvitsee lisää voimavaroja

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Poliisille on annettava lisää resursseja ihmisten turvallisuuden takaamiseksi, vaatii vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto. Hänen mukaansa poliisi tarvitsee voimavaroja pitääkseen paremmin yhteyttä muihin viranomaisiin ja yhteisöihin, jotka voivat tunnistaa radikalisoitumisen uhassa olevat nuoret.

– Vihreät ovat valmiit osoittamaan poliisille ja muille viranomaisille tarvittavat lisäresurssit tähän korvaamattomaan työhön, Aalto sanoo tiedotteessa.

Turun epäillystä sarjapuukottajasta oli annettu vihje poliisille etukäteen.

Aalto sanoo myös, että vihreät on valmis viemään hallituksen valmistelussa olevia tiedustelulakeja eteenpäin.

– Emme tiedä, olisivatko uudet lait auttaneet tämän iskun estämisessä. Tiedustelulait on joka tapauksessa tehtävä, sillä Suomi on asiassa jo jäljessä muuta maailmaa.

Vihreiden puheenjohtaja lisää, että ihmisten oikeusturvaa ja oikeutta yksityisyyteen ei saa tarpeettomasti loukata.

Raideammattilaiset epäilee valtion pimittävän tietoja VR:n pilkkomisesta – Demokraatti tavoitti Mika Lintilän kesken kesäkokouksen

Raideammattilaisten yhteisjärjestössä epäillään, että hallitus puskisi VR:n pilkkomista eteenpäin siitä huolimatta, että silläkin olisi kriittistä tietoa hankkeen järkevyydestä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on kertonut rautateiden matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Tämän vuoksi VR:stä eriytettäisiin kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä.

Bernerin mukaan muutos on valmisteltu huolellisesti ja siitä on tehty selvityksiä. Vaikutuksia on arvioitu.

Tulevaisuudessa VR:stä yhtiötettäisiin kalusto-, kiinteistö- ja kunnossapitoyhtiö. Kalustoyhtiöstä vuokrattaisiin kalustoa halukkaille yrittäjille.

Esimerkiksi Veturimiesten liitto on ilmoittanut, ettei nykyinen kalustomäärä riittäisi uudessa kilpailumallissa.

Viime viikolla veturimiehet järjestivät mielenilmauksen. Liitto ei hyväksy tapaa, jolla matkustajaliikenne ollaan kilpailuttamassa. Se katsoo, että siinä tärveltäisiin kansallisomaisuus. Liitto on myös huolissaan työpaikkojensa puolesta.

VR:n hallintoneuvostokin on vaatinut tarkennuksia yhtiön jakamissuunnitelmiin. Sen mukaan on tarkoin arvioitava, missä määrin rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle voidaan toteuttaa ilman ehdotettuja rakenteellisia uudistuksia.

Berner on todennut, että talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös pysyy. Kilpailun avaaminen yhtiö jakamalla ei muutu, vaikka eri tapoja toteuttaa päätös on.

”Muuten menee sumutuksen puolelle”.

Seitsemän kuljetusalan liittoa on kertonut olevansa valmiita päättämään toimista, joilla liikenne- ja viestintäministeriö sekä hallitus saadaan luopumaan suunnitelmista pilkkoa VR. Berner ja kuljetusliittojen puheenjohtajat tapaavat keskiviikkona.

Tapaamiseen on menossa myös Raideammattilaisten yhteisjärjestön puheenjohtaja Vesa Mauriala.

– Pääasia, joka Veturimiesten liitolla oli omassa mielenilmauksessaaan oli kritiikki perustettavaa kalustoyhtiötä vastaan eli sitä vastaan, että VR:n eli veronmaksajien kertaalleen maksama ja taseesta poistama kalusto olisi annettu vastikkeetta kilpailijoiden käyttöön ilman sijoittajariskiä tai vuokraa vastaan, Mauriala tulkitsee.

Raidepuolue-nettisivustolla Mauriala on esittänyt valtiolle vetoomuksen tuoda lisää faktaa kaavailujensa tueksi. Hän katsoo, että kaikkia tietoja ei ole tuotu julkiseen keskusteluun.

– Laskelmat, joihin talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätökset perustuvat, olisi syytä julkaista. Vasta sitten voidaan arvioida, onko taustalla ns. kovaa faktaa vai ”tilaustutkimuksia”. Eli faktat pöytään LVM ja omistajaohjaus. Muuten menee sumutuksen puolelle, hän sanoo sivustolla.

”Jos havaitaan, että tämä on puhtaasti ideologinen päätös, asia voidaan tutkia uudestaan.”

Demokraatille Mauriala tarkentaa, mitä on hänen vaateensa taustalla.

– Minulla on se käsitys, että valtion omistajaohjaus on selvittänyt VR:n pilkkomista ja sen selvitykset suhteessa malliin eli VR:n pillkkomiseen olisivat olleet kielteisiä, Mauriala lataa.

Sen sijaan liikenneministeriön käyttämän selvityksen kanta olisi Maurialan mukaan myönteinen.

Hän pitää näkemyksiään sen verran valistuneina, että haluaa tulla asiassa nimellään julkisuuteen, jotta mahdollista lisätietoa tulisi julki. Maurialan mukaan omistajaohjausyksikön selvityksissä saisi siis tärkeitä faktoja myös siihen, miten VR selviää, jos se pilkotaan osiin.

– Kun olemme nyt vaatineet näitä selvityksiä julkisiksi, niin jos näin ei käy ja paljastuu, että selvityksiä on käytetty esimerkiksi valikoiden, niin silloin minun mielestä esimerkiksi maan seuraavalla hallituksella on halutessaan täysi mahdollisuus tehdä uudelleenarvio asiasta. Jos havaitaan, että tämä on puhtaasti ideologinen päätös, asia voidaan tutkia uudestaan.

Heliövaara: Selvitysten tulokset ”erittäin mielenkiintoisia”.

Kesken kokouksen pikaisesti puhelimeen tavoitettu valtion omistajaohjauksen päällikkö Eero Heliövaara kommentoi tänään lyhyesti Demokraatille omistajaohjausyksikön selvityksiä.

Onko omistajaohjaus tehnyt selvityksiä nyt tästä nykykeskustelusta tai vähän aikaa sitten liittyen VR:n pilkkomiseen?

– Kyllähän meillä on tehty tietysti selvityksiä omistajan näkökulmasta.

Koska niitä on tehty?

– Niitä on tehty vuoden 2017 aikana ja toki me olemme selvittäneet sitä, miten tämä ajateltu kilpailun avaaminen vaikuttaa kokonaismarkkinaan ja erityisesti VR:n arvoon ja niin pois päin.

Millaisia tuloksia ne antavat?

– Erittäin mielenkiintoisia.

Saako niitä (papereita nähtäväksi)?

– Sanoisin näin, että se on viranomaispapereita tietysti ja täytyy olla erityiset syyt, ettei niitä anneta. Nyt se on tietenkin pitkälti ministeri Lintilän ratkaistavana varmaankin sitten, että miten niille käy.

Jos yhtään pystyy päättelemään sitä, että ne ovat mielenkiintoisia, se tarkoittaa sitä, että jos LVM:n tilaama selvitys suhtautuu positiivisesti pilkkomiseen niin nämä omistajaohjauksen tilaamat eivät suhtaudu. Ollaanko oikeilla jäljillä?

– Ei se ole noin suoraviivaista, koska – pilkkominen on ehkä huono sana – mutta sanotaan, että tämä kilpailun avaaminen, se voidaan tehdä kovin eri tavoin. Tietysti eri tavat ovat sitten tavallaan taloudellisilta seuraamuksiltaan erilaisia. Siinä mielessä ei voida noin sanoa, että ne suoranaisesti ovat. Näitä asioita on nyt arvioitu tässä.

Jos kysyy niin, että ovatko nämä selvitykset kielteisiä tai kriittisiä tavalle, jota on nyt Bernerin toimesta esitetty?

– En minä nyt ehkä ota siihen kantaa. Tämä on kuitenkin, tässä on paljon ihan hyvää tässä ajattelussa, että en lähde nyt sitä tässä spekuloimaan, koska ei voida sanoa yksi yhteen näistä asioista, eivät ne ole suoraan verrannollisia.

”On siellä kritiikkiä”.

Demokraatin keskustan kesäkokouksesta Savonlinnasta puhelimitse tavoittama elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoo, että omistajaohjausyksikkö on tilannut selvityksen. Lintilä on omistajaohjauksesta vastaava ministeri.

Hän myös kommentoi arvioita, että omistajaohjausyksikön selvityksen kanta VR:n pilkkomiseen eroaisi liikenneministeriön selvittämästä.

– Kyllä minä olen nähnyt sen (omistajaohjausyksikön selvityksen). Se on oikeastaan aika laaja ja nimenomaan VR:n näkövinkkelistä tehty. Osaan he yhtyvät ja osaan he suhtautuvat kriittisemmin ja oikeastaan sen takia oli hyvä, että tässä on lähdetty siitä, että se kilpailutus avataan tässä Etelä-Suomen alueella. Sen jälkeen pystytään katsomaan niitä kokemuksia, mitä siitä tulee ja sen mukaan mahdollisesti sitten edelleen avata sitä kilpailua.

Lintilä ei osaa kesäkokouksen pyörteistä suoraan vastata kysymyksiin selvityksen tai selvitysten julkisuudesta. Hän arvioi, että ne ovat tehtyjen päätösten osalta julkisia.

– Siellähän on tietysti paljon liikesalaisuuksia, eihän ne niiden osalta tietenkään ole julkisia, Lintilä sanoo.

Pitääkö paikkaansa, että VR:n pilkkomiseen omistajaohjauksen selvitykset suhtautuisivat kielteisesti tai pääpuolisesti kielteisesti?

– En minä nyt tiedä kielteisesti. On siellä kritiikkiä ja osaltaan tulee ymmärrystä tai niihin nähdään syitä. Nyt pitää muistaa, että se on nimenomaan tehty VR:n näkövinkkelistä.

Lintilä ei kuitenkaan lonkalta muista tarkemmin, millaisia huomioita selvityksissä oli.

”Siinä ei ole ollut ministerillä osuutta eikä arpaa”.

Miksi näitä selvityksiä ei ole tuotu julkisuuteen?

– Kun ne eivät ole julkisia, koska ne ovat ihan sisäiseen työskentelyyn tehtyjä tai siis omistajaohjausyksikkö on tehnyt. Siinä ei ole ollut ministerillä osuutta eikä arpaa niiden tekemiseen ja tämä on ihan päätöksenteon tueksi. Sehän on ihan normaalia, että tällaisia selvityksiä tehdään.

Lintilä muistaa, että eräs arvostettu konsulttiyhtiö olisi tehnyt selvityksen. Sitä hän ei muista oliko hän jo silloin omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä. Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) siirsi omistajaohjausasiat hänelle viime keväänä.

– Minä luulen, että ne ovat teettäneet minun omistajaohjausajallani, mutta siihenhän ei ole tarvinnut minulta mitään kuittausta, vaan se on tehty ihan yksikön omana työnä.

Lintilän mukaan liikenneministeriön ja omistajaohjausyksikön selvityksissä on eroja tai painotuseroja.

– Mutta pitää tosiaan muistaa koko ajan, että se liikenneministeriön on tehty isosta, koko valtion kuvasta ja omistajaohjausyksikön teettämä lähti VR:n kuvasta, hän selvittää.

Tuetteko omistajaohjausyksikön selvityksen perusteellakin mallia, jonka Berner on tuonut julki?

– Se on talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjaus ja sen mukaan mennään.

Lintilä ei suoraan myöskään muista, onko talouspoliittinen ministerivaliokunta käyttänyt omistajaohjausyksikön selvityksiä hyväkseen. Hän pyytää palaamaan eri kysymyksiin sen jälkeen, kun hänellä on asiaa koskevia papereita käsissään.

Kysymykseen VR:n yhtiöittämisen ja pilkkomisen ideologisuudeta Lintilä toteaa yhä, että omistajaohjauksen selvitys on tehty VR:n näkövinkkelistä.

– Totta kai VR:n arvohan tietyllä tavalla tipahtaa sillä kohtaa, kun tulee nämä erillisyhtiöt, mutta valtion kannaltahan se pysyy täsmälleen samana, koska ne erillisyhtiöthän ovat sataprosenttisesti valtion omistamia. Ja kysehän onkin siitä, että miten saadaan uusia mahdollisuuksia sen jälkeen, Lintilä sanoo.

Demokraatti on tänään iltapäivällä pyytänyt valtion omistajaohjausyksiköltä sen tekemiä selvityksiä ja kysynyt myös ministeri Bernerin kommentit sähköpostitse asiaan.

Antti Rinne: SDP ratkaisee kantansa tiedustelulain kiirehtimiseen, kun esityksen kokonaisuus on selvillä

Kuva: Jari Soini

SDP ratkaisee kantansa kiirehtimismenettelyyn tiedustelulainsäädännön kohdalla, kun lakiesityksen kokonaisuus on selvillä, sanoo puheenjohtaja Antti Rinne. Hänen mukaansa SDP ei näe tarvetta viivyttää lainsäädännön etenemistä, jos tiedustelutoiminnan tarpeet ja kansalaisten perusoikeudet ovat tasapainossa.

– Se täytyy rakentaa niin, että kenenkään sähköpostit, tekstiviestit, tietoliikenne tai puhelinliikenne ei tule perusteetta minkään tutkinnan tai seurannan kohteeksi, Rinne sanoo.

– Teknologinen kehitys on kulkenut sillä tavalla, että tarvitaan uudenlaista lainsäädäntöä ja välineitä tiedusteluun, hän täydentää.

Tiedustelulainsäädännön hyväksyminen vaatii perustuslain muuttamista. Jotta perustuslakia saataisiin muutettua tämän vaalikauden aikana, täytyy kiirehtimismenettelyn saada taakseen viisi kuudesosaa eduskunnasta.

Moni kärkipoliitikko on nostanut tiedustelulainsäädännön pikaisen voimaansaattamisen esille Turun joukkopuukotusten jälkeen.

– Terrorismi on hyvin suurella todennäköisyydellä rantautunut Suomeen, Rinne sanoo.

Ministeri Terho: Alkoholiveron korotuksesta voidaan keskustella

Kuva: LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terhon (uv.) mukaan alkoholiveron maltillisesta nostosta voidaan keskustella alkoholiveron uudistukseen liitettynä. Sen sijaan bensaveroa tai sähköveroa ei ole syytä nostaa. Hallituksessa istuvan uuden vaihtoehdon ministeriryhmä esitteli maanantaina linjauksiaan budjettiriiheen.

Työn verotuksen keventäminen pieni- ja keskituloisilta on uudelle vaihtoehdolle tärkeä teema. Terhon mukaan solidaarisuusveron jatkaminen käy heille.

Ministeriryhmä ehdottaa myös autojen romutuspalkkion palauttamista.

– Vuoden 2015 kokeilu oli todella onnistunut ja ehdotamme, että hallitus palauttaisi romutuspalkkion ensi vuodelle. Esitys piristäisi autokauppaa ja tukisi hallituksen energia- ja ilmastostrategian liikenteen päästövähennystavoitteita, Terho sanoi tiedotustilaisuudessa.