Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

”Hetken katsoimme toisiamme hölmistyneinä” – Sardinian MM-rallissa tapahtumien päivä: tilastot eivät valehtele

Teemu Suninen kurvailee kärkikamppailussa perjantain jälkeen.

Kuten Kalle Rovanperä ennen Sardinian rallia tiesi, on kilpailu tilastollisesti eniten tapahtumia, ulosajoja ja rengasrikkoja, sisältävä. Eikä nuoren jyväskyläläisenkään ralli sujunut ilman vaikeuksia.

Pertti Knuuttila

– Vaikeaa on ollut ja pettynyt olo, tuskaili Rovanperä perjantain iltahuollossa autonsa liukkaasta perästä.

– Koitetaan saada lisää pitoa perään. Maanantaina testissä oli ihan ok, mutta tiedettiin kyllä tienkin olevan erilainen kuin tänään. Jos huomiseksi saadaan paremmaksi, niin pääsee ajamaan kilpaa kunnolla, suunnitteli Rovanperä, joka oli kuitenkin päivän toiseksi nopein R5 auton kuljettaja, johti WRC Pro-luokkaa ja oli yleiskilpailun yhdestoista.

Vaikean ja vaativan rallin raakuuden joutui tunnustamaan viidennellä ek:lla myös hallitseva maailmanmestari Sebastien Ogier leikattuaan suoraan kivenlohkareen päälle. Hänen suomalainen tallitoverinsa Esapekka Lappi kärsi myös Portugalin malliin oikkuilevasta autosta, mutta pääsi yötauolle kahdeksantena.

– Päivähuollossa vaihdettiin vaihdelaatikko. Huollon jälkeisellä pätkällä ei ollut turbo mukana ollenkaan, sain sensorin paikalleen ja sitten auto pelasi ihan hyvin. Tuntuu, että olisi varaa kiristää muttei taida kannattaa, ettei heilahda, selvitti Lappi.

Aamun lenkillä Lappi ajoi leveäksi, osui penkkaan ja kärsi hitaan rengasrikon.

– Ihan samanlainen kuin Portugalissa, ei mitään mahdollisuuksia selvitä, tuskaili Lappi mystistä virhettään, jonka epäili johtuvan viallisesta etulukosta. Kuitenkin Lappi onnistui aamulenkin viidennelle tinttaamaan pohja-ajan.

Lisää aiheesta

Kovimmat murheet kantoi suomalaisista kuitenkin Jari-Matti Latvala. Puolen päivän tauolla 2,8 sekunnilla kisaa johtanut kaatoi autonsa neulansilmässä hitaasta vauhdista, eikä paikalla ollut katsojia kääntämään sitä pyörilleen. Voimailuksi muuttuneessa auton käännössä tuhraantui lähes kahdeksan ja puoliminuuttia ja sijoitus muuttui 28.

– Olen ajanut yli 200 MM-rallia ja ensimmäisen kerran tein tällaisen virheen, sanoi Latvala WRC-tv:lle vierellään 200. MM-rallissa hänelle nuottia lukeva Miikka Anttila.

Eivätkä vauhti ja ongelmatkaan tähän päättyneet. Ensin ek 8:lla ilman tuulilasia ajanut Latvala täräytti pohja-ajan. Sitten päivän viimeisellä hän lipsautti mystisesti suoralla ulos ja keskeytti.

Päivän uuspari oli kuitenkin M-Sportin Fordin Teemu Suninen ja Jarmo Lehtinen. He ajoivat kolme pohja-aikaa ja johtivat rallia kolmen erikoiskokeen jälkeen, mutta ilman virheitä ei päivä heiltäkään sujunut.

– Perä lähti alta ja pyörähdin. Hetken katsoimme toisiamme hölmistyneinä. Harmittaa virhe, sillä ilman sitä johdettaisiin nyt rallia, sanoi vantaalainen Suninen ollen yötauolla toinen 10,8 sekunnin päässä kärjestä.

Hyvällä ajolla johtopaikalle on hiipinyt espanjalainen Hyundai-kuski Dani Sordo. Todella viisaasti ajanut Viron Ott Tänak on Toyotalla kolmas, vain 0,4 sekunnin päässä Sunisesta. Päivän seitsemännen erikoiskokeen keskeyttämisen takia ovat tulokset epävirallisia, koska vain kolme ensimmäistä autoa pääsivät ajamaan sen läpi. Keskeytys johtui katsojan tarpeesta saada kiireellistä ensihoitoa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE