Hiihtojätti Norjan häpeä: Ykkösnimi narahti dopingista

Kuva: Lehtikuva

Norjalainen naishiihtäjätähti Therese Johaug on jäänyt kiinni dopingista, kertoo norjalainen uutistoimisto NTB.

NTB:n mukaan Johaug on käyttänyt rasvaa, joka sisältää urheilussa kiellettyä clostebol-ainetta. Ensitietojen mukaan hän olisi käyttänyt rasvaa huuliinsa. NTB:n mukaan Norjan maajoukkueen lääkäri Fredrik S. Bendiksen on ottanut vastuun rasvan käyttämisestä.

Johaug sanoo olevansa järkyttynyt. Hän kuvailee tilannetta epätodelliseksi.

– Pidän tätä tilannetta epäoikeudenmukaisena huolimatta siitä, että olen vastuussa niistä lääkeaineista, joita käytän, Johaug sanoi NTB:n mukaan.

Johaug on, 28, olympiavoittaja ja moninkertainen maailmanmestari. Hän on saavuttanut huippumenestystä myös hiihdon maailmancupissa. Hän on ollut maastohiihdon kirkkaimpia tähtiä viime vuosina.

Syyskuussa Johaug kertoi Norjan TV2:lle pahoittaneensa mielensä Norjan hiihtäjiin kohdistuneesta astmalääkekohusta ja dopingepäilyistä. Johaugin mukaan hän ei tunnistanut itseään väitteistä, joita mediassa on esitettiin.

Norjalaishiihtäjä Martin Johnsrud Sundby sai heinäkuussa kahden kuukauden dopingrangaistuksen, kun hän käytti kaudella 2014–2015 astmalääke salbutamolia dopingsääntöjen vastaisesti.

Norjan hiihtoliiton on väitetty tarjonneen astmalääkettä myös terveille urheilijoille.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

valittu_artikkeli02

Monten päivän draama odotutti viimeiselle erikoiskokeelle – Latvala jatkaa hienoa taisteluaan jo kolmantena

Kuva: Pertti Knuuttila
Hallitseva maailmanmestari, M-Sportin Fordiin siirtynyt Sebastien Ogier (kuva) sai lahjaksi Thierry Neuvillen rengasrikon ja jousitusongelmien takia Monten johtopaikan. – Kuten on nähty, mitä kolmen päivänä aikana on tapahtunut, on turha juhlia vielä. Huomenna on kova päivä, vaikeassa säässä, Ogier sanoi Gapin huollossa.

Kilpailun johtoon siirtyi hallitseva mestari Sebastien Ogier, kun päivän viimeiselle erikoiskokeelle 51 sekunnin johdossa startannut Thierry Neuville kärsi vasemman takarenkaan rikkoutumisen ja samalla vioitti saman kulman jousitusta.

– Sorry Thierrylle, hän oli tekemässä hyvää työtä ja piti loistavaa vauhtia. Meillä on ollut viikonloppuna onnea ja täällä pieni virhe myös, osuin penkkaan jälleen, Ogier kuittasi johtopaikan viimeisen erkoiskokeen maalissa.

Neuville tuli vielä illan viimeiseen huoltoon, mutta jo yli puolituntia Ogierille hävinneenä.

M-Sportin Fordeilla on nyt kaksoisjohto ennen viimeistä päivää. Viron Ott Tänak on toisena 47,1 sekunnin päässä.

Toyotan Jari-Matti Latvala nousi Neuvillen keskeytettyä jo kolmanneksi (+2.20,6). Niskaan jo hengittäeellä Hyundain Dani Sordolla oli myös ongelmia päivän viimeisellä ek:lla, ja ero kasvoi yli minuutilla suomalaisen hyväksi. Ohjaustehostin ongelmasta kärsinyt espanjalainen menetti samalla sijoituksensa Graig Breenille.

Latvalan päivän sijoitukset olivat 8. – 4. – 3. – 6. ja 3. Sarjaa voi pitää kelpo suorituksena ja mikä tärkeintä: Latvala on jo kiinni podiumissa. Vain harva uskoi tähän mahdollisuuteen Toytotan paluukisassa rallin MM-sarjaan.

– Olen melko tyytyväinen aikaani, mutta näyttää, että Elfyn Evans lentää, sanoi Latvala vaatimattomasti viimeisen ek:n maalissa ja viittasi D-Mackin renkailla ja M-Sportin Fordilla ajavaan walesilaiseen, joka paukutti lauantaina peräti kaksi pohja-aikaa.

– Turinilla tulee olemaan vaikea olosuhde huomenna, huikkasi Latvala vielä ennen viimeistä huoltoa ennen siirtymää Monacoon yötauolle.

Viimeisellä erikoiskokeella myös Juho Hänninen kärsi rengasrikon, pysähtyi ja vaihtoi renkaan ja jatkaa kilpailua huomenna.

– Kyllä siinä nuotissa olisi pitänyt olla aiempi huomio. Nyt vain oli niin älyttömän liukasta, kertasi Hänninen vielä perjantaista suistumistaan.

– Näin heti, että iskarin yläkorva oli poikki. Ei siinä ollut enää mitään tehtävissä, hän sanoi.

– Turinia en ole tuohon suuntaan koskaan ajanut. Siellä on oltava huomenna hereillä. Autossa ei ole ollut yllätyksiä, kaikki on toiminut. Asetuksia ei muuteltu, Hänninen kertoi.

Näin heti, että iskarin yläkorva oli poikki. Ei siinä ollut enää mitään tehtävissä.

Monte Carlo rallin kolmas kilpailupäivä sujui auringon paisteessa, ilman sateita ja jo aiemmin sataneen lumen sulattelussa.

Seesteisiä olivat myös tapahtumat vuoristoteillä – pois lukien päivän viimeinen ek, jolla tulosluottelo laitettiin uusiksi. Aivan kuin kaikki olisivat valmistautuneet säilyttämään asemansa, ja vetäessään hieman henkeä ennen päätöspäivää sekä kahta legendaarisen Turinin huipun ylitystä.

Sääennusteet ovat luvanneet rannikolle sadetta, meri-Alpeille lumisadetta ja olipa lumen merkki myös Korsikalla.

Suurin yllätys rallikauden avauksessa on ehdottomasti Citroenin vaisu ensi-ilta uudella C3 WRC:lla.

Viime kauden MM-sarjan väliin jättäneen tallin odotettiin olevan valmiimpi uuteen kauteen, uusilla autoilla ja uusilla säännöillä.

Kris Meeken murheet jatkuivat myös lauantaina, kun auto pysähtyi mekaanisen vian vuoksi aamun toiselle erikoiskokeelle. Myös tallitoveri Stephane Lefebvre lähti päivään ralli2-säännön turvin. Tallin vanhalla WRC:lla kilpaileva Irlannin Graig Breen on tallin ainoa valopilkku sijalla neljä.

– Ajamme testiä nyt. Tästä kisasta on vain päästävä läpi ja keskityttävä seuraavaan kisaan, Meeke päivitti tilanteen ennen päivän erikoiskoetta.

Belgian Thierry Neuville lipesi päivän viimeisellä erikoiskokeella ja putosi yli puoli tuntia kärjestä. Sebastien Ogier nappasi johtopaikan. (Kuvat: Pertti Knuuttila)

Dani Sordo jatkoi lauantaina Jari-Matti Latvalan takaa-ajoa hyökkäävällä ajolla. Montessa voi leikata rajusti, kun keli alhaalla ja aurinkoisilla rinteillä on täysin kuiva ja jäätön.

Punkaharjun Juho Hänninen ja kartturi Kaj Lindström jatkoivat kisaansa lauantaina ralli2-säännön turvin. Ajamalla Toyotalle tärkeitä merkkimestaruuspisteitä. Yleiskilpailussa kaksikko on jo yli puolen tunnin päässä kärjestä.

Keskustelua aiheesta

Monten draamaa: Latvala jatkaa lauantaihin kelpo asemissa – Hänninen lipesi ulos ja auto jäi mahastaan kiinni

Kuva: Pertti Knuuttila
Jari-Matti Latvala ajaa Toyotallaan neljäntenä.

Puuppolan Toyotan ensiaskeleet sujuivat yskähtelyistä huolimatta hienosti. Ensimmäisen täyden kisapäivän ja kahdeksan ek:n jälkeen Jari-Matti Latvala on neljäs, 2.09 minuuttia kilpailua johtavan Hundain belgialaisen Thierry Neuvillen perässä. Välissä sijat jakavat M-Sportin Ford-kaksikko, toisena Sebastien Ogier 45,1 kärkeen ja hänestä vain 0,3 sekunnin päässä Viron Ott Tänak.

Latvalan aamu alkoi kuntoilulla. Yaris ei suostunut käynnistymään parc ferme -hallista, vaan kaksikko joutui työntämään auton ulos alueelta. Onneksi tässäkin on sääntömuutos tullut miehistöjen avuksi, matkaa autojen yöpymisalueelta aamun ensimmäiseen huoltoon kun oli puoli kilometriä. Siitä kaksikko tuskin olisi vanhojen sääntöjen aikana enää selvinnyt. Nyt huollosta saapui hinausapu, joka kiskoi Yariksen huoltoon herätettäväksi.

Ja päivän viimeisellä pätkällä Latvala spinnasi kaksi kertaa.

– Siinä meni aikaa. Ja ne olivat peililiukkaalla molemmat. Ja on nyt vain opittava. Vanhassa WRC:ssa ei ollut aktiivista keskilukkoa. Vaikka vetäisi käsijarrusta, niin etupään veto jäi päälle. Nyt on oltava tarkkana, koska keskilukko helposti vie vedon etupäältä ja silloin vaikeudet alkavat, Latvala selvitti.

– Ja kun sitten päivää ovat vaikeuttaneet vielä aamusta asti polttoaineen syöttöongelmat – voi olla tyytyväinen, että on täällä, kuittasi Jari-Matti.

Tulevaa taktiikkaa Latvala raotti hieman.

– Ajamalla en pysty nousemaan. Tasaisesti ajaen jatkan maaliin.

Toyotan Juho Hännisen aamun lenkki sujui hyvin, ennen lenkin viimeisen ek:n alastuloa. Auto lipesi liukkaalla nelosvaihteella ajettavassa mutkassa, ulosajo ja tukivarsi poikki, eikä paikalla ollut riittävästi katsojia työntämään mahastaan kiinni jäänyttä autoa takaisin tielle. Neljän ek:n jälkeen hän oli edelleen mainiosti kolmantena, 45,3 sekunnin päässä johtopaikasta.

Onneksi auto saadaan harsittua kasaan ja Hänninen pääsee jatkamaan ralli2-säännön turvin huomenna kilpailua. Aiemmin Monte on ollut ainoa MM-ralli, jossa tämä sääntö ei ole ollut voimassa.

Ennakkosuosikeista Citroenin Kris Meeke joutui myös keskeyttämään liukkauden yllätettyä pohjois-irlantilaisen ja auton jousitus hajosi.

Lauantaina ajetaan 121 erikoiskoekilometriä Alpeilla, ennen illan pitkää siirtymää kohti Monacoa ja Sunnutain lenkkiä Meri-Alpeilla.

Keskustelua aiheesta

Suru hiipi MM-rallin avaukseen – katsoja menehtyi Monte Carlossa

Kuva: Lehtikuva-AFP
Toyotan Juho Hänninen ja Kaj Lindström lähdössä.

Punkaharjulainen Juho Hänninen, kartturinaan Kaj Lindström, rappasi jo perjantain puolelle venyneessä MM-rallin avauksessa kolmanneksi.

Kisan toinen erikoiskoe oli Hänniselle avausveto, sillä hän ei ehtinyt startata kisan ensimmäiselle erikoiskokeelle, koska se keskeytettiin ja sittemmin peruutettiin.

Tämä oli seurausta siitä, että uusiseelantilainen Hayden Paddon liukui hiljaisessa vauhdissa päin tien seinämää. Huonoksi onneksi Paddonin Hyundain ja seinämän väliin jäi ilmeisesti kameraa uhkarohkeaan paikkaan – ulkokurviin – asettamassa ollut henkilö, joka menehtyi vammoihinsa.

Näistä surkeista tapahtumista johtuen kilpailun aikataulu venyi.

Kaiken kukkuraksi Hänniselle oli annettu virheellinen lähtöaika erikoiskokeelle kaksi.

Hänninen jäi kilpailua johtavalle Hyundain Thierry Neuvillelle 15,0 sekuntia ja kisan kakkoselle M-Sportin Sebastien Ogierille 7,2 sekuntia.

Juho Hänninen rappasi perjantain puolelle venyneessä kisassa kolmanneksi.

Toyotan testikuljettajan paikalta elämänsä ensimmäisen, koko kauden WRC-kuskin sopimuksen tehneen Hännisen niskaan hengittää 0,8 sekunnin päässä Citroenin Kris Meeke ja 4,4 sekuntia takana, viidentenä, Viron Ott Tänak.

Toyotan jäsentenvälisessä nopeusselvittelyssä Hänninen pesi Jari-Matti Latvalan peräti 13,6 sekunnilla.

– Tulin erittäin, erittäin varovasti, Latvala kommentoi pätkän maalissa.

– Mutta ero kärkeen kyllä tuntuu suurelta, hän jatkoi.

Hännisen tuloksesta tekee erityisen – ”kohtuullisesta avauksen”, kuten mies itse sanoi – se, että hän joutui odottamaan lähtöviivalla puoli tuntia, jolloin kaikki paikat kylmenivät.

– Tiedän, että auto on nopea. Se miehestä kiinni nyt, kuittasi Hänninen rykäisynsä ennen siirtymistä yötauolle.

Keskustelua aiheesta

”Julmettu urakka” – rallilegenda joutui taas vääntämään rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Jari-Matti Latvala kuuluu Toyotan kärkikuljettajiin.

Rallilegenda, Toyotan tiimipäällikkö Tommi Mäkinen avautui Monacon lehdistötilaisuudessa tiiminsä saamista erivapauksista eli ”waivereista”, jotka Toyta oli saanut kansainväliseltä autourheiluliitolta FIA:lta.

Hän väänsi rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran – asiasta. Mäkisen mukaan erivapaudet koskevat iskunvaimentimia ja imuventtiilejä.

– On totta, että niitä on kaksi – täysin merkityksettömiä. Eri insinööreillä on eri näkemys pohjatasosta. Meidän pojat ottivat mitan toisesta kohdasta kuin FIA. Haluttiin, että muutetaan ja nippa nappa ehdittiin tehdä se tänne, Mäkinen kertoi torstaina.

Hän vakuutti, että Ruotsin ralliin mennessä asiat ovat kunnossa.

– Itse asiassa muutos parantaa autoamme, koska se laskee sen painopistettä. FIA ei halunnut kuitenkaan turvallisuusriskiä, koska lujuuslaskelmat on tehtävä uusiksi. FIA sanoi, ettei hosuta 12 millimetrin tai sentin takia, Mäkinen kertoi.

Muutos koski siis pohjantason mittaa iskunvaimentimen ylimpään kohtaan mitattuna. Toinen koski imuventtiliin valmistusmenetelmää, jossa oli venttiiliin valmistajalle tullut virhe.

– Venttiilit saa valmistaa kolmesta palasta, meidän imuventtiilit on tehty neljästä. Nyt jatkossa ne tehdään oikein, mutta sitä ei ehtinyt muuttaa tähän kilpailuun mennessä, Mäkinen selventää.

Ei ole pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

Hänen mukaansa FIA on antanut Toyotalle luvan tähän.

– Tämän ovat myös muut tallit allekirjoittaneet ja asia on sovittu, Mäkinen vahvisti.

Tallilla ei siis ole Mäkisen mukaan pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

– Kaiken kaikkiaan Toyota haluaa, että teemme hyvää yhteistyötä FIA:n kanssa päämääräämme pääsemiseksi. Se on aivan selvä juttu.

Kumpikin osapuoli kiitteli vielä eilen erikseen hyvästä yhteistyöstä.

– Mutta kyllä minä sanon, että on tämä ollut julmettu urakka. Ja vielä sääntöjäkin muutettiin viime tipassa. Sitä ei arvaa, paljonko yksi pieni muutos pöydän ääressä maksaa ja teettää työtä, ennen kuin uusi osa on valmis ja paikallaan autossa. Näitä muutoksia tuli aero-puolelle, Mäkinen avautui.

MM-rallikauden avaava Monte Carlon ralli alkaa myöhään tänään Suomen aikaa.

Monte-skandaali kuivui kokoon: Molemmat Toyotat viivalle

Kuva: Lehtikuva

Eilen illalla klo 23.00 Suomen aikaan Monte Carlo rallin tuomaristo julkaisi kilpailuun hyväksyttyjen luettelon. Huolimatta eilisistä esikatsastuksen aikana tulleista tiedoista, tiimin molemmat autot ovat siis mukana.

Kilpailijatallien päälliköt puhuvat kuitenkin ristiriitaisesti mahdollisiin Toyotan luokitteluun liittyvistä ongelmista tai muutostarpeista sääntöjen edellyttämään, tasapuoliseen kilpailun mahdollistavaan kuntoon.

Ranskalaisen Citroenin tallipäällikkö Yves Matton ei tiennyt mitään katsastusongelmista, mutta kertoi jo aiemmin muillekin talleille tiedotetuista poikkeavuuksista.

– Olemme hyväksyneet kaksi Toyotan ”waiveria” (eli erivapautta). Ne heidän pitää muuttaa ennen seuraavaa MM-rallia. Menettely on meidän puolelta ok, sanoi Matton.

Korealaisen Hyundain tallipäällikkö Michel Nandan puolestaan ihmetteli eivätkö säännöt ole kaikille samat.

– Kyllä me olemme aina tehneet kaikki FIA:n vaatimat muutokset. Painotan, me emme ole hyväksyneet mitään poikkeuksia kenellekään. Asia on FIA:n ja kyseisen tallin välinen asia. Olen tietoinen erivapauksista, mutta en tiedä, mitä osia ne koskevat, kommentoi ranskalainen Nandan.

M-Sportin Fordeja ajattavaa, tiimijohtajaa ja omistajaa Malcolm Wilsonia ei tavoitettu kommentteja varten. Myöskään FIA;n WRC-johtaja Jarmo Mahosta ei vielä tavoitettu kommentteja varten.

Tapauksella on yhtäläisyyksiä vuoden 1999 Ford Focuksen ensiesiintymiseen rallin MM-sarjassa. Tuolloin autojen annettiin niin ikään startata kisaan, vaikka jo shakedownissa tiedettiin, ettei auton vesipumppu ole luokitusten mukainen. Kohtuutonta olisi ollut tuolloinkin evätä starttilupa, katsottiin urheilullinen ratkaisu ensin. Kun skotti Colin McRae kuitenkin ajoi kisassa kolmanneksi, odotti maalissa häntä lopulta kilpailun tuomariston tyly hylkäys. Saman kohtuuden toimeenpanemisesta saattaa nytkin siis olla kysymys.

Kansainvälisen autourheilun, maailman kattojärjestön FIA:n lehdistödelegaatti Hayley Gallagher oli eilen tietämätön menettelystä. Toyota Gazoo Racing ei antanut aiheesta tiedotetta, vaikka lehdistön epäilyt olivat heidän tiedossaan.

Luokituksista eli teknisistä säännöistä päättävä FIA on ennenkin paininut saman ongelman kanssa. Syy siihen on ymmärrettävä. Viimeisten luokitusten, autojen valmistumisen ja ensimmäisen osakilpailun välinen aika liian lyhyt. Muutosten tekeminen on vaikeaa, esimerkiksi Fordille, Hyundaille ja Toyotalle vaihdelaatikoiden toimittavan X-Trackin toimitusaika muutoksille on kuusi viikkoa.

Selvää on etteivät erivapaudet ja urheilu mahdu välttämättä edes samaan virkkeeseen. Se johtuu urheilun luonteesta, jonka kiveen hakattu lähtökohta on tasapuoliset lähtökohdat rehdille kilpailulle. Erivapaudet vievät pois urheiluotsikon alta, kohti leikin määritelmää. Alati muuttuvat säännöt ovatkin urheilun ja spontaanin leikin suurin ero. Päiväkodin säännöilläkin voi toki kilvoitella, mutta juuri tällä erotuksella. Eikä sen viihdearvoa tai markkinointiarvoa voi kukaan kiistää.

Kaikesta huolimatta loistava ja jännittävä MM-rallikausi on edessä. Todella mahdollista on, että maailmanmestaruus ratkeaa vasta kauden viimeisessä osakilpailussa marraskuussa Australiassa.