Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

6.12.2023 10:01 ・ Päivitetty: 6.12.2023 10:01

Hiltunen: ”Olisi aika puuttua juurisyihin ja siihen, mikä pahoinvointia tai oppimisvaikeuksia aiheuttaa”

Jukka-Pekka Flander / SDP
SDP:n kansanedustaja Pia Hiltunen.

Suomalaisnuorten osaaminen on laskenut Suomessa vuoden 2022 Pisa-tulosten mukaan. Sivistysvaliokunnan jäsen Pia Hiltunen (sd.) pitää tutkimuksen tuloksia huolestuttavina tulevaisuuden osaamisen kannalta. Hän pitää erittäin tärkeänä, että koulujen käytettävissä olevat resurssit ja rahoitus kohdentuisivat oikein.

Demokraatti

Demokraatti

– Emme voi olettaa, että oppimistulokset paranevat leikkaamalla rahoitusta, vaan asia on juuri päinvastoin. Jos oppilaalla ei ole tehtäväkirjoja, mistä opiskella, niin miten hän pystyy oppimaan kunnolla opettavia asioita? Oppimateriaaleihin käytettävän rahoituksen täytyy olla riittävä, jota se ei tällä hetkellä ole. Hallituksen aikomat kuntaosuuksien leikkaukset tulevat olemaan suoraan pois koulujen rahoituksesta, joka taas vaikuttaa materiaalien lisäksi ryhmäkokoihin, palveluverkkoon ja tuen järjestämiseen, Hiltunen sanoo tiedotteessaan.

Suomen Pisa-tulokset ovat heikentyneet vuosien 2006 ja 2009 huippuajoista.

– Vanhempien koulutus, ammatti ja kodin varallisuus näkyvät oppimistuloksissa, mikä ei ole yllättävää. Hallituksen leikkaukset tulevat lisäämään myös tulevina vuosina lapsiperheköyhyyttä kymmenien tuhansien lasten kohdalla ja myös se tulee näkymään oppimistuloksissa vuosien päästä. Suunta on siis väärä. Suomalaisen koulutusjärjestelmän tulee olla jokaista lasta ja nuorta varten ja antaa edellytykset menestyä elämässä. Meillä ei pitäisi olla varaa jättää yhtäkään nuorta ilman koulutusta tai hänen tarvitsemaansa tukea opinnoissa, Hiltunen sanoo.

– Perusasiat eivät muutu, vaikka maailma ympärillä muuttuisi. Tuntimäärien lisääminen ei riitä, ellei kouluilla ole rahaa huolehtia muun muassa riittävistä oppimateriaaleista. Oppimisen tuen tarpeet ovat edelleen kasvussa ja tuen uudistamiseen ei ole olemassa riittävää rahoitusta. Olisi aika puuttua juurisyihin ja siihen, mikä pahoinvointia tai oppimisvaikeuksia aiheuttaa. Liiallinen digitalisaatiopainotus ja hektisyys pitäisi saada vähenemään. Oppilaat tarvitsevat aikaa oppia ja omaksua uusia asioita ja opettajat rauhan opettaa. Kiteytettynä voin todeta, että tuki, ryhmäkoot, materiaalit ja rahoitus kuntoon, niin tulokset paranevat.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU