Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Hybridit tulevat, kun Monte Carlo avaa kilpailukauden – “Kyllä se on täysiverinen ralliauto”

Pertti Knuuttila
Sami Pajari (oikealla).

Historian 90:n kerran ajettava Monte Carlo -ralli ja 50:n kerran rallin maailmanmestaruudesta ajettava kilpailu alkaa huomenna varsin muuttuneissa oloissa. Monacon satama-altaalla oli hiljaista kuin Koskenpään huopatehtaalla, kun ladattavien hybridien, Rally1-luokan autot lähtivät letkassa rallin esikatsastukseen.

Pertti Knuuttila

Hiljaisuus on kuitenkin harha, joka poistuu jo heti torstaiaamuna, kun rallin mutteritesti eli shakedown ajetaan Sospelin metsässä ja perinteinen 1,6 litrainen polttomoottori ottaa vallan. Tosin nyt ensimmäistä kertaa kierrätettävistä aineista valmistetulla polttoaineella.

Sähkön tuleminen mukaan ralliin, on vallankumous, joka jakaa mielipiteitä. Mutta niin näin tai näin – uusi rallikausi alkaa jännittävissä sukupolvien vaihdoksissa, olipa sitten kyse kuskeista tai koneista. Monten valtikasta taistelevat kaksi moninkertaista maailmanmestaria Sebastienit Ogier Toyotalla ja Sébastien Loeb Fordilla. Kumpikaan mestareista ei tosin aja tämän kauden mestaruudesta.

– Helmikuussa annan ilmoituksen loppukauden ohjelmastani, sanoi Ogier.

– Todellakaan en tiedä kuin tämän yhden rallin. Täytyy katsoa, mitä muuta teen. En halua ajaa 15 kilpailua vuodessa, toppuutteli Loeb jäähdyttelyrallinsa.

Mestaruuden kiilto silmissä lähtee ralliin Hyundain kokenut belgialainen Thierry Neuville, joka saanee kovan vastuksen tallitoveristaan Viron Ott Tänakista ja Toyotan ykköstykistä, walesilaisesta Elfyn Evansista.

– Nyt on paljon uusia teitä. Paljon uutta autoissa ja päivät pitkiä. Toivottavasti ei joudu mekaanikon hommiin, kiteytti Neuville.

– Keskilukon puuttuminen vaikuttaa paljon. Testiteillä on helppo tottua sen puuttumiseen, mutta pätkillä on aina uusi tilanne ja olosuhde muuttuu; vaikea ennakoida mikä on pito ja kuinka auto käyttäytyy, summasi Neuville haasteet.

Hallitseva mestari Ogier sanoi, että uudet autot ovat joissakin kohdissa hitaampia, vaikka hetkellisesti niistä irtoaakin enemmän tehoa. Ja autojen minimipaino nousi ilman kuljettajia 70 kilogrammalla 1260 kiloon.

– Ajamisen adaptoituminen on avain kysymys. On enemmän aliohjautuvuutta (puskemista) ja autot ovat painavampia. Pitäisi pelätä uuden edessä, mutta nyt ei ole paineita mestaruuspisteistä. En tiedä mitä tapahtuu, sanoi Ogier.

Mestaruuksia Ogieria enemmän napannut Loeb ei ollut varma uusien autojen nopeusvertailusta.

– Auto on melko erilainen ja joskus on enemmän voimaa kuin ennen. Nyt pitää ajatella enemmän ajaessaan. En osaa sanoa onko nopeampi vai hitaampi kuin ennen. Mutta siitä olen varma, etten muista nähneeni näin kuivaa Montea ennen, sanoi aina järkevästä pähkäilystään ja fiksuista rengasvalinnoistaan tuttu Loeb.

MERI-ALPPIEN sykeröisillä asvalttiteillä ajetaan tämän hetken ennusteiden mukaan kuivissa ja jäättömissä oloissa. Ensimmäistä kertaa Monteen lähtevä, viime vuonna junioreiden MM:n voittanut, lahtelainen Sami Pajari oli yllättynyt reitin kuivuudesta.

– Sisteronissa on viisi kilometriä jäätä ja lunta – muutoin on kuivaa. Tietenkään en sano, että ralli olisi helppo. Hyvin perinteiseltä Montelta näyttää, sanoi lahtelainen ja ralliin starttaava toinen suomalaiskuski kolmen päivän nuotitusjakson jälkeen.

Pajari ajaa rallin Fordin Rally3-luokan autolla.

– Kyllä se on täysiverinen ralliauto. Oli hyvä, että FIA päätti suurentaa turbon kuristimen yhdellä millimetrillä, 31 mm:iin. Se piristi menoa kummasti, kiitteli Pajari.

Samoilla linjoilla Pajarin kanssa kelistä oli myös Toyotan tiimipäällikkönä jatkava Jari-Matti Latvala.

– Kyllä sää on nyt helpotus. Ei olisi helppoa, jos keli huono, paljon jäätä ja lunta. Uusi hybridiauto on vaikeampi ajaa. Auton vieminen huippuvauhdin rajalle on vaikeampaa. Kyllä eka kisa näyttää suuntaa, kuinka lisätehon ja väännön hyödyntäminen onnistuu, selvitti Latvala.

Rally1-luokkaan ainoana suomalaisena lähtevä Toyotan Kalle Rovanperä oli rallin aattona kahden vaiheilla.

– Kyllä uudet autot vielä jakavat ajatuksia. Ei ole fiilistä, että olisi sinut auton kanssa, sanoi Rovanperä, joka on ajanut uudella autolla testiä kuusi päivää ja kaksi päivää Monten säädöillä.

– Ei varmaan kukaan voi sanoa, että olisi ajanut riittävästi. Puskeva auto ei sovi minulle yhtään. Se on juuri päinvastoin mihin olen aina halunnut autoa säätää. Balanssissa on vielä tehtävää. Ajamisessa on haastavaa jarrutuksissa akun lataaminen ja sitten miten sen lisävoiman saa siirrettyä tiehen, ettei se mene hukkaan, selvitti Rovanperä, joka oli viime vuoden MM-sarjan neljäs.

– Kyllä lähtökohtaisesti tavoite on ajaa mestaruudesta. Mitalikamppailussa ollaan. On jännittävää uuden edessä. Nyt jännitys on erilainen. Aamun shakedown on erilaista tietä kuin itse rallissa. On mahdotonta sanoa, mikä on tilanne. Töitä on paljon tehtävänä, tiesi Rovanperä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE