Kotimaa
23.5.2016 07:08 ・ Päivitetty: 23.5.2016 07:08
Ikäihmisiltä pyyhkeitä teleoperaattoreille – ”Käteen saattaa jäädä laite, jota ikäihminen ei osaa käyttää”
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Vallin tekemän tutkimuksen mukaan teleoperaattorien myyntitilanteet eivät aina suju ikäihmisten toiveiden mukaan. Vallin Ikäteknologiakeskus kysyi liki 300 ikäihmiseltä heidän teleoperaattorikokemuksistaan kevään aikana. Vastaajista suurin osa oli 65–74-vuotiaita.
– Myyntitilanteet ovat usein hämmentäviä ja käteen saattaa jäädä laite, jota ikäihminen ei osaa käyttää. Liki neljännes vastaajista kertoi lähteneensä liikkeestä tyytymättömänä, epätietoisena tai turhautuneena. Osa koki joutuneensa pakkomyynnin kohteeksi, kertoo Ikäteknologiakeskuksen kehittämispäällikkö Sanna Kaijanen tiedotteessa.
Kyselyn tulosten perusteella teleoperaattoreilla on vielä parantamisen varaa myyntitilanteen eettisyydessä ja hyvässä palvelukokemuksessa.
– Myynnin tulee perustua asiakkaiden todellisiin tarpeisiin. Myyntitilanteissa tulee käyttää selkeää, ymmärrettävää kieltä ja pakkomyyntiä ei saisi tapahtua. Kiireen tuntu palvelutilanteessa johtaa vanhojen ihmisten kohdalla huonoihin ostopäätöksiin, Kaijanen listaa.
Osa kyselyyn vastanneista toivoi yrityksiltä ikäihmisille suunnattuja neuvontatuokioita, joissa saisi konkreettista apua laitteiden käyttöön.
– Ikäihmiset ovat kasvava asiakasryhmä, jonka erityistarpeet kannattaa ehdottomasti huomioida nykyistä paremmin. Tämä on myös yritysten etu, Vallin toiminnanjohtaja Virpi Dufva muistuttaa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.