Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Iso harppaus eteenpäin” – sd-kansanedustajat riemuitsevat itäradan vauhdittumisesta

iStock

Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-jäsenet kiittävät hallituksen talouspoliittista ministeriövaliokuntaa sen myönteisestä kannasta niin sanotusta itäradasta.

Demokraatti

Demokraatti

Ministerivaliokunta ilmoitti tänään puoltavansa uuden itäisen raideliikenneinvestoinnin edistämistä Lentorata–Porvoo–Kouvola -raidelinjauksen pohjalta.

– Itärata-hankkeen eteneminen on tärkeää koko itäiselle Suomelle, sillä se on merkki siitä, että Itä-Suomen elinvoimasta huolehditaan tasaveroisesti muun Suomen kanssa, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen painottaa tiedotteessa.

Hänen mukaansa liikenne- ja viestintäministeriön kanta raidelinjauksesta on jo pitkään ollut selvillä.

– On hyvä, että linjaukselle saatiin viimein myös talouspoliittisen ministerivaliokunnan siunaus. Tämä on merkittävä voitto koko Itä-Suomelle ja lähtölaukaus sen elinvoiman edistämiselle.

“Itärata ei kalpene muille suurille ratahankkeille.”

Myös kansanedustaja Paula Werning pitää erinomaisena, että Itärata-hanke voi viimein edistyä.

– Tätä päätöstä on odotettu itäisessä Suomessa siitä lähtien, kun Turun tunnin juna ja Suomi-rata -hankkeet saivat ministerivaliokunnan puollon. Merkitykseltään Itärata ei kalpene muille suunnitteilla oleville suurille ratahankkeille.

Hän muistuttaa, että elinkeinoelämälle tänään tehty päätös on hyvin merkityksellinen.

– Itäradan vaikutusalueella on paljon suurteollisuutta ja kansainvälisiä yhtiöitä, joille toimivat kuljetus- ja liikenneyhteydet ovat elintärkeitä.

Kansanedustaja Johan Kvarnström huomauttaa, että tällä hetkellä esimerkiksi Porvooseen ei pääse lainkaan junalla.

– Erityisen tärkeää on iso kuva siitä, että tulevaisuudessa on näköpiirissä nopea raideyhteys pääkaupunkiseudulta Porvooseen ja sieltä eteenpäin.

“Linjaus on hyvä osoitus hallituksen vahvasta aluepolitiikasta.”

Kansanedustaja Seppo Eskelinen muistuttaa myös olemassaolevien ratojen parantamisen tärkeydestä, jotta raideliikenne on turvallista ja sujuvaa.

– Vaikka suurten raidehankkeiden eteneminen on tärkeää, lähivuosina raideliikenteen tärkein kehittämiskohde on olemassa olevan raidekapasiteetin parantaminen ja pullonkaulojen poisto.

Porvoon ja Kouvolan kautta rakennettavan linjauksen vaikutusalueella on lähes kaksi miljoonaa ihmistä, 16 kaupunkia, 850 000 työpaikkaa ja reitti kulkee kokomaisuudessaan seitsemän eri maakunnan alueella.

Se lyhentäisi parhaimmillaan matka-ajan niin Joensuusta kuin Kuopiosta Helsinkiin noin kolmeen tuntiin.

– Linjaus on hyvä osoitus hallituksen vahvasta aluepolitiikasta ja siitä että koko maata halutaan kehittää, sekä siitä että Itärata ja sen kehittäminen on samalla viivalla muiden tulevien nopeiden junayhteyksien kanssa, Eskelinen kiittää.

“Seuraava askel olisi muuttaa Imatran rajanylituspaikka kansainväliseksi.”

Imatralainen kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm uskoo myös, että raideliikenteeseen satsaaminen hyödyttää koko itäisen Suomen elinvoimaisuutta.

– Seuraava tärkeä askel olisi muuttaa pikaisesti myös Imatran rajanylityspaikka kansainväliseksi rajanylityspaikaksi. Itäisen Suomen kilpailukyky ja vetovoima on nostettava sille tasolle, mille se kuuluukin.

Malm pitää tärkeänä, että joukkoliikennettä kehitetään tasapuolisesti ympäri Suomen. Se on paitsi ympäristöteko, mutta myös alueen houkuttelevuutta lisäävä tekijä.

– Hyvät kulkumahdollisuudet tuovat alueelle paljon työtä ja hyvinvointia. Myös ponnisteluja liikennepäästöjen vähentämiseksi on kaikin tavoin tuettava koko Suomessa, jotta päästötavoitteet kyettäisiin saavuttamaan. Siksi on tärkeää, että alueiden joukkoliikennettä tuetaan tasapuolisesti, Malm korostaa tiedotteessa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE