Jo kuudelta turkistarhalta löydetty muuntunutta lintuinfluenssavirusta – kansanedustajilta tiukka kannanotto tarhaukseen

LEHTIKUVA / KIMMO MÄNTYLÄ

SDP:n kansanedustajat Helena Marttila ja Ilmari Nurminen tuovat esiin huolensa siitä, että heidän saamiensa tietojen mukaan tällä viikolla on löydetty muuntunutta virusta uudelta turkistarhalta eli kyseessä olisi löytö jo kuudennelta tarhalta.

Ruokavirastosta vahvistetaan Demokraatille, että kuudes tapaus pitää paikkaansa ja se on todettu Helsingin yliopiston tieteellisessä tutkimuksessa.

He penäävät tiedotteessaan hallitukselta nopeita esityksiä turkistarhauksen terveysturvallisuuden parantamiseksi ja katsovat, että “on aika tunnustaa tosiasia: ainoa kestävä ja turvallinen ratkaisu on turkistarhauksen lopettaminen”.

Kansanedustajat kirjoittavat, että hallituksen tähänastiset toimet eivät ole olleet riittäviä, koska 25 turkistarhalla on raportoitu lintuinfluenssatapauksia.

– Viruksen huolestuttavaa muuntumista on todettu nyt kaikkiaan kuudella tarhalla, vaikka testaus on ollut vasta satunnaista. Tilanne on johtanut jo 120 000 turkiseläimen lopettamispäätökseen, he kirjoittavat.

– Jos päätämme vain lopettaa kaikki tartunnan saaneet tai altistuneet eläimet, olemme ensi vuonna saman tilanteen edessä, jos parannustoimenpiteitä ei ole tehty. Tästä syystä vaadimme nyt riittäviä terveysturvallisuuteen kohdistuvia toimia sekä valvontaa, Nurminen sanoo tiedotteessa.

Kansanedustajat kirjoittavat, että erityisesti minkit toimivat eräänlaisena sekoitusastiana, jossa lintuinfluenssa voi muuntua ihmiseen tarttuvaksi virukseksi. Maa- ja metsätalousministeriössä valmistellaan asetusta, jolla estettäisiin lintujen pääsy turkiseläinten häkeille, mutta asetuksen voimaantulo saattaa kestää ensi vuoteen.

– Turkistarhojen valvonta ja suojaustoimet ovat pettäneet. Tarhoilla vallitsee terveysturvallisuuden osalta villi länsi, koska sääntely on olematonta. Huoltovarmuuden kannalta merkittävillä siipikarjatiloilla terveysturvallisuuden taso on aivan toinen, Nurminen näkee.

– Kun terveysriskit ovat turkistarhoilla korkeammat, miksi turvallisuustaso on matalampi, hän kysyy.

KANSANEDUSTAJAT sanovat, että turkistarhausta on kohdannut rakennemuutos, koska alan hyväksyttävyys suomalaisten silmissä on heikentynyt.

– Eurooppalaisten kuluttajien ja muotitalojen hylättyä turkikset epäeettisinä ylellisyystuotteina valtaosa turkisnahoista viedään Kiinaan. Suomi altistuu tarhauksessa tiivistyvälle terveysvaaralle, vaikka tänne jäävät vientitulot ovat pienentyneet ja yhä harvempi suomalainen yrittäjä harjoittaa tarhausta päätoimisesti, kansanedustajat sanovat.

-On edesvastuutonta tukea verovaroin alaa, johon liittyy näin suuri terveydellinen ja myös taloudellinen riski. Tekohengityksen sijaan hallituksen olisi lyötävä pöytään konkreettinen vuosiluku, mihin mennessä turkistarhaus Suomessa päättyy. Näin pystyttäisiin ajamaan ala hallitusti alas ja huolehtimaan tarhaajien ja työntekijöiden tulevaisuudesta. Muutos ei tapahdu hetkessä, joten toimiin on ryhdyttävä nyt, Marttila linjaa.

Välittömien toimien lisäksi kansanedustajat katsovat, että on puututtava turkiseläinten hyvinvointiin. Keväällä voimaan tulleessa eläinten hyvinvointilaissa jätettiin turkiseläinten olot määriteltäväksi turkiseläinten suojelua koskevassa asetuksessa, jonka päivittäminen on pahasti myöhässä.

– Turkiseläinasetus on annettava kiireellisenä. Turkiseläinten olojen parantaminen on välttämätöntä jo pelkästään eettisesti sietämättömän tilanteen takia, mutta se vaikuttaa suoraan alan terveysturvallisuuteen. Liian ahtaissa oloissa muhiva virusmuunnos on riski, jota emme voi ottaa, Marttila sanoo.

SDP on linjannut puoluekokouksessa 2020, että “SDP ottaa tavoitteekseen saada Suomeen turkistuotannon ja turkisten myynnin kieltävä lainsäädäntö sekä sosiaalisesti ja oikeudenmukaisesti kestävä ohjelma asteittaiseksi turkistuotannosta luopumiseksi seuraten niiden maiden malleja, joissa turkistarhaus on jo loppunut tai loppumassa siirtymäajan jälkeen”.

Asiasta keskustellaan jälleen ensi kuussa Jyväskylän puoluekokouksessa sinne tulleen aloitteen pohjalta.

– Pitkän aikavälin tavoitteenamme on turkistarhauksen täyskielto koko EU:n alueella, Marttila ja Nurminen sanovat.