Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Jos etäkoulua käyvää lasta ei ole tavoitettu, mitä pitää tehdä – nyt puhuu opetusministeri Li Andersson

Opetusministeri Li Andersson (vas.) hallituksen koronatilannekatsauksessa Helsingissä tänään.

Eduskunta käsittelee tänään poikkeusjärjestelyjä opiskelussa jatkavaa käyttöönottoasetusta. Koulunkäynti jatkuu ainakin 13.5. asti etäopetuksena.

Johannes Ijäs

Demokraatti

– Valmistaudumme myös siihen mahdollisuuteen, ettei lähiopetukseen ole mahdollista palata tämän kevätkauden aikana, opetusministeri Li Andersson (vas.) sanoi juuri valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa.

Hallitus seuraa tilannetta.

Li Andersson totesi, että lähiopetuksen keskeytyminen on nostanut esiin aiheellisen huolen niistä lapsista ja nuorista, joiden kotiolot ovat turvattomat tai vanhemmilla on riittämättömät mahdollisuudet tukea lapsia.

Andersson painotti tuen tärkeyttä ja nosti esiin erilaisia keinoja asian ratkaisemiseksi.

– Emme saa jättää yhtäkään lasta tai nuorta yksin.

Andersson muistutti, että lasten huoltajat ovat myös poikkeusoloissa velvollisia huolehtimaan siitä, että oppivelvolliset suorittavat oppivelvollisuutensa.

Ongelmatilanteisiin on puututtava ajoissa. Koulunkäyntiohjaajien, kuraattorien ja psykologien työpanosta tarvitaan myös. Heidän kanssaan voi järjestää videoneuvottelun, puhua puhelimitse tai henkilökohtaisesti yleisiä hygienia- ja turvallisuussääntöjä noudattaen.

Jos tilanne on niin vakava, että oppilaaseen ei ole saatu lainkaan yhteyttä etäopetuksen aikana, tämä vertaantuu Anderssonin mukaan siihen, että oppilas ei normaalioloissa saapuisi kouluun. Koululla on velvollisuus puuttua tällaiseen tilanteeseen ja toimia aivan samoilla periaatteilla kuin normaalioloissa.

Ensin yritetään saada yhteys huoltajiin. Jos se ei onnistu, on yritettävä opiskelijahuollon henkilöstön kautta yhteyttä oppilaaseen tai hänen perheeseensä.

Myös kunnan sosiaalitoimen perhepalveluista lapsi voi saada työntekijän, joka auttaa. Myös etsivää nuorisotyötä kannattaa käyttää apuna.

Jos on epäilys, että kyseessä on muu vakava hätä ja tarvitsee vankempaa apua, voidaan Anderssonin mukaan konsultoida myös lastensuojelua.

Positiivista voi Anderssonin mukaan olla se, että poikkeusolot tuovat joidenkin lapsien hädän esiin ja siihen päästään puuttumaan.

Tärkeintä on Anderssonin mukaan toimia ja auttaa heti.

Andersson antoi tilanteessa ymmärrystä myös vanhemmille ja totesi, että on ilmiselvää, että aika on raskas. Hän muistutti vanhempia siitä, kuinka tärkeä on huolehtia niin omasta kuin lasten jaksamisesta. Apua saa ja sitä pitää pyytää, Andersson kehotti.

Opintojen päättäminen taataan.

Tällä viikolla koulunkäyntiin annettavissa soveltamisasetuksissa ei ole muutoksia opiskelun sisällöllisiin linjauksiin. Neljäsluokkalaisista lähtien on etäopetusta. 1.–3.-luokkalaisten vanhemmille on voimassa voimakas suositus, että lapset pysyvät etäopetuksessa.

Uutena linjauksena tosin on nyt, että myös valmistavan opetuksen oppilaat ovat oikeutettuja lähiopetukseen, jos kunta sitä järjestää. He ovat peruskouluikäisiä maahanmuuttajataustaisia, jotka saavat valmiuksia opetukseen. Tämä koskee noin 3000 oppilasta.

Kuten aiemmin lähiopiskelussa olevilla oikeus koulurukoaan. Etäopetuksessa oleville ruokailu voidaan tarvittaessa järjestää siinä laajuudessa kuin mahdollista ja hygieniaohjeita noudattaen. 

Opetuksen järjestäjä voi kartoittaa ja etsiä oppilaat, joille päivittäinen kouluateria on erityisen tärkeä hyvinvoinnin ja riittävän ravinnon saannin kannalta.

Li Andersson sanoi, että myös poikkeusoloissa hallitukselle on tärkeä varmistaa, että keväällä opintojen päättäminen ja siirtyminen seuraavalle kouluasteelle tai työelämään sujuvat hyvin.

Opetushallitus on jo valmistelemassa valtakunnallista ohjeistusta arviointien toteuttamisesta poikkeusoloista ja opetushallituksessa on valmius antaa ohjeistusta pian. 

– Päättöarviointien valtakunnallisella toteutuksella voidaan minimoida poikkeusolojen vaikutus yhteishaun toteutumiseen. Myöskin ammatillisessa koulutuksessa koulutuksen järjestäjät tekevät täällä hetkellä hyvää työtä sen mahdollistamiseksi, että opiskelijat pystyvät valmistumaan. 

– On linjattu, että mikäli näyttöjä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa ei ole mahdollista järjestää kaikille opiskelijoille, on tärkeää, että etusijan saisivat ne opiskelijat joiden on tarkoitus suorittaa tutkinto ja valmistua tänä keväänä. Näin voidaan turvata heidän mahdollisuudet siirtyä työelämään ja jatko-opintoihin. 

Tarvittaessa ammatillisen koulutuksen näytöt voidaan suorittaa joustavasti työpaikan omaisissa oloissa tekemällä käytännön työtehtäviä, kunhan ne järjestetään siten että osaamisen osoittamisen tavat vastaavat mahdollisimman hyvin aitoja työtehtäviä ja -tilanteita.

Siirtymässä oleville valmistujaisjuhlille halutaan yhteinen päivä.

Li Andersson otti kantaa myös mahdollisuuteen järjestää valmistujaisjuhla. Korona uhkaa nyt myös niitä.  Hän muistutti juhlien olevan ikimuistoinen osa nuoren elämää.

– Mikäli vain on mahdollista, haluame taata sen myöskin tänä keväänä valmistuville, vaikkakaan juhlaa ei olisi epidemiatilanteen takia mahdollista järjestää normaalina ajankohtana kevään aikana.

Opetus- ja kulttuuriministeriöllä ei ole toimivaltaa määrätä yhteistä päivämäärää esimerkiksi ylippilasjuhlia varten. Ministeriö koordinoi kuitenkin asiaa, jotta valmistujaisjuhlille löydettäisiin yhteinen päivä.

– Tulemme huomioimaan tässä työssä koko toisen asteen eli myöskin ammattiin valmistuvien mahdollisuudet juhlia valmistumista yhdessä.

Andersson vilkaisi jo hiukan myös kriisin jälkeiseen aikaan. Silloin on kyettävä huolehtimaan lasten ja nuorten yhtäläisistä mahdollisuuksista oppia ja myös siitä, että kaikki saavat riittävästi tukea omaan oppimiseen.

Opetusministerin mukaan on selvää, vaikka opetusjärjestelyt ovat lähteneet sujumaan yllättävänkin hyvin, että pitkä etäopetusjakso kasvattaa oppimisen tuen tarvetta kriisin päätyttyä.

Ministeriö selvittää, millaiselle tuelle on tarvetta.

– Aikomuksemme on vastata kasvaneeseen tarpeeseen lisäresursseilla kunnille.

Andersson nosti esiin erityisopetuksen, opinto-ohjausksenja tuki- ja lisäopetuksen tuntimäärien kasvattamisen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE