Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

“Kansalaisten ei tarvitse olla huolissaan” – Merimies-Unioni: suomalaiset merimiehet pitävät huolen turvallisesta rahdin kulusta

SAK:lainen Merimies-Unioni muistuttaa, että suomalaiset laivat ja miehistöt tällä hetkellä Suomen tavarakuljetukset poikkeusolosuhteissa.

Demokraatti

Demokraatti

– Kansalaisten ei tarvitse olla huolissaan siitä, että kaupoista loppuisi ruoka. Myös apteekkien lääkekuljetukset turvataan suomalaisilla kauppalaivoilla, joita operoi suomalainen ammattitaitoinen miehistö, liitto korostaa tiedotteessaan.

Etenkin matkustajalaivat toimivat tällä hetkellä merkittävänä rahdinkuljettajina Suomen ja muun maailman välillä.

– Aluksilla työskentelee suomalainen, ammattitaitoinen miehistö, joka pitää huolta siitä, että rahti kulkee maahamme turvallisesti. Suomalaiset merimiehet ovat koulutettuja ja osaavat toimia poikkeusolosuhteiden aiheuttamissa erikoisolosuhteissa. Turvallisuuteen kiinnitetään kuljetusten aikana erityistä huomiota ja rahti saapuu maahamme asti varmuudella.

Lääkkeiden riittävä saatavuus on aiheuttanut huolta ihmisten mielissä korona-epidemian laajennettua.

– Lääkepaketteja kuljetetaan Suomeen matkustajalaivoilla, joten niitä on jatkossakin hyvin saatavilla apteekeista, Merimies-Unioni rauhoittelee.

Ruoan ja rahdin ohella öljyn saatavuus turvataan Suomen lipun alla olevilla tankkialuksilla

Lisää aiheesta

– Suomalainen, öljytankkereilla työskentelyyn erikoistunut miehistö pitää tällä hetkellä huolta siitä, että öljyä tuodaan turvallisesti Suomeen valmiuslain vallitessa.

“Tehtaiden on pyörittävä poikkeusolosuhteista huolimatta.”

Merimies-Unioni muistuttaa, että Suomi on joutunut edellisen kerran turvautumaan poikkeusolosuhteisiin talvisodan syttyessä vuonna 1939. Tuolloin perustettiin myös valtion polttoainehuoltoa turvaava Neste Oy, jonka polttoainekuljetukset Suomeen toimivat.

– Samaa erikoistehtävää toimittaa tänä päivänä suomalainen huoltovarmuuslaivasto, joka koostuu viidestä Suomen lipun alla olevasta tankkilaivasta ja kolmesta hinaajasta.

Päivittäistavaroiden ja öljytuotteiden lisäksi Suomen lipun alla olevat rahtilaivat ajavat Suomeen teollisuudelle tällä hetkellä kuivarahtia.

– Tehtaiden on pyörittävä poikkeusolosuhteista huolimatta. Suomeen kuljetetaan omilla laivoilla esimerkiksi viljaa ja terästeollisuuden tuotteita. Suomen länsirannikon terästehtaita ei ole varaa alasajaa, Merimies-Unioni korostaa.

“Suomalaisiin varustamoihin, laivoihin ja miehistöihin voi luottaa.”

Myös pääkaupunki Helsinki käyttää lämmittämiseen kivihiiltä.

– Sitä Helsingin Energialle toimittaa Suomen lipun alla seilaavat kuivarahtialukset. Vaikka korona-epidemia koettelee kansalaisia, asuntomme pysyvät lämpinä.

Suomen tuonnista ja viennistä lähes 90 prosenttia kulkee meritse. Merimies-Unionin mukaan laivaliikenteen jatkuvuuden turvaaminen on välttämätöntä yhteiskunnan toimivuuden kannalta.

– Suomalaisiin varustamoihin, laivoihin ja miehistöihin voi luottaa. Oma suomalainen kauppalaivastomme ja ammattitaitoinen merimieskunta – ja sen jatkuvuus – turvaavat Suomen tuonnin ja viennin vaikeina aikoina ja tulevaisuudessa, liitto toteaa tiedotteessaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE