Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Kansanedustaja tyrmistyi lehtiväitteistä: Työmatkaan 3 h ja sitten kilometrikorvauksetkin pois! – “Hallitus vastaantulijoiden kaistalla”

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan autokerhon puheenjohtaja Mika Kari pitää Kauppalehden julkaisemia tietoja hallituksen liikenneuudistuksesta osin huolestuttavina.

– Mikäli Kauppalehden saamat tiedot pitävät paikkansa, vaikuttaa sille, että hallitus on tekemässä rajuja toimia, joilla on suuri vaikutus etenkin haja-asutusalueella ja ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvien suomalaisten työssäkäyntiin.

– Suomessa oli Trafin mukaan viime vuonna yli 2 600 000 henkilöautoa. Monelle suomalaiselle auto ei ole luksushyödyke, vaan se on ainoa väline, jolla pääsee töihin ja kauppaan. Julkista liikennettä pitää kehittää, mutta kaikkialla sille ei ole samanlaisia edellytyksiä.

– Hallitus on todennut moneen otteeseen haluavansa parantaa suomalaisten työllisyysastetta. Hallituksen tavoite vaan näyttää ajautuneen vastaantulijoiden kaistalle, kun ensin pidennetään työttömälle työnhakijalle sopiva työmatka-aika kolmeen tuntiin ja nyt perään oltaisiin viemässä näiltä samoilta pitkänmatkankulkijoilta myös kilometrikorvaukset.

Kari toivoo hallituksen julkaisevan pikaisesti liikenneuudistusta koskevat suunnitelmansa.

– Tämä esitys pitää päästä hyvissä ajoin keskustelemaan ja katsomaan läpi, ettei pahoja valuvikoja jäisi. Lisäksi autoa hankkivat tarvitsevat aikaa sopeutuakseen mahdollisiin muutoksiin.

– Hallitus on jo liian monessa kohtaa joutunut korjaileman omia jälkiään. Tällä kertaa kannattaisi edes yrittää tehdä asiat niin, ettei hallitus kohta taas joudu ajamaan pakki päällä.

Lisää aiheesta

Nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan Kauppalehden tietojen mukaan luopumassa. Ne aiotaan korvata uusilla asiakasmaksuilla. STT:n lähteiden mukaan autoverosta luopumisesta ei kuitenkaan ole käyty poliittista keskustelua.

Keväällä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ehdotti teiden siirtämistä uuden valtionyhtiön omistukseen. Liikenneverkkoyhtiöstä on käynnissä selvitys liikenne- ja viestintäministeriössä, mutta hanke on vielä kesken.

Keväällä kerrottiin, että uusi yhtiö rahoittaisi toimintansa liikenneverkon asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa nykyisistä liikenteeseen liittyvistä veroista ja maksuista.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE