Politiikka

Kansanedustaja tyrmistyi lehtiväitteistä: Työmatkaan 3 h ja sitten kilometrikorvauksetkin pois! – ”Hallitus vastaantulijoiden kaistalla”

Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan autokerhon puheenjohtaja Mika Kari pitää Kauppalehden julkaisemia tietoja hallituksen liikenneuudistuksesta osin huolestuttavina.

– Mikäli Kauppalehden saamat tiedot pitävät paikkansa, vaikuttaa sille, että hallitus on tekemässä rajuja toimia, joilla on suuri vaikutus etenkin haja-asutusalueella ja ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvien suomalaisten työssäkäyntiin.

– Suomessa oli Trafin mukaan viime vuonna yli 2 600 000 henkilöautoa. Monelle suomalaiselle auto ei ole luksushyödyke, vaan se on ainoa väline, jolla pääsee töihin ja kauppaan. Julkista liikennettä pitää kehittää, mutta kaikkialla sille ei ole samanlaisia edellytyksiä.

– Hallitus on todennut moneen otteeseen haluavansa parantaa suomalaisten työllisyysastetta. Hallituksen tavoite vaan näyttää ajautuneen vastaantulijoiden kaistalle, kun ensin pidennetään työttömälle työnhakijalle sopiva työmatka-aika kolmeen tuntiin ja nyt perään oltaisiin viemässä näiltä samoilta pitkänmatkankulkijoilta myös kilometrikorvaukset.

Kari toivoo hallituksen julkaisevan pikaisesti liikenneuudistusta koskevat suunnitelmansa.

– Tämä esitys pitää päästä hyvissä ajoin keskustelemaan ja katsomaan läpi, ettei pahoja valuvikoja jäisi. Lisäksi autoa hankkivat tarvitsevat aikaa sopeutuakseen mahdollisiin muutoksiin.

– Hallitus on jo liian monessa kohtaa joutunut korjaileman omia jälkiään. Tällä kertaa kannattaisi edes yrittää tehdä asiat niin, ettei hallitus kohta taas joudu ajamaan pakki päällä.

Nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan Kauppalehden tietojen mukaan luopumassa. Ne aiotaan korvata uusilla asiakasmaksuilla. STT:n lähteiden mukaan autoverosta luopumisesta ei kuitenkaan ole käyty poliittista keskustelua.

Keväällä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ehdotti teiden siirtämistä uuden valtionyhtiön omistukseen. Liikenneverkkoyhtiöstä on käynnissä selvitys liikenne- ja viestintäministeriössä, mutta hanke on vielä kesken.

Keväällä kerrottiin, että uusi yhtiö rahoittaisi toimintansa liikenneverkon asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa nykyisistä liikenteeseen liittyvistä veroista ja maksuista.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat