Kotimaa
12.3.2024 16:21 ・ Päivitetty: 12.3.2024 17:27
Kaupunkien bussiliikenteeseen luvassa mittavia häiriöitä
Suomen suurimpiin kuuluva linja-autoyhtiö Koiviston Auto kertoo, että polttoaine on loppumassa yhtiön varikoilta muun muassa pääkaupunkiseudulla ja Jyväskylässä viikonloppuun mennessä.
Tämä tarkoittaa mittavia häiriöitä kaupunkien paikallisliikenteeseen.
Yhtiöllä on pääkaupunkiseudulla noin 250 bussia. Jyväskylässä Koiviston Auto taas vastaa lähes kaikesta paikallisliikenteestä.
- Pääkaupunkiseudulla alkavat perjantaista eteenpäin pyöriä vain sähköbussit, joita on meillä siellä kuutisenkymmentä, yhtiön konsernijohtaja Henrik Mikkola kertoo STT:lle.
- Jyväskylässä taas tulee lähes täysi stoppi. Meillä on siellä vain kolme sähköbussia, ja kaupungin paikallisliikenteestä noin 90 prosenttia on meidän ajamaamme.
HÄIRIÖITÄ on tiedossa myös Lahteen ja mahdollisesti Tampereelle. Lahdessa löpö riittää Mikkolan mukaan ensi viikon alkuun.
- Lahdessa ajamme reilut puolet paikallisliikenteestä. Siellä karkeasti kaksi kolmasosaa busseistamme on dieseleitä.
Tampereella Koiviston Auto liikennöi noin 40 prosenttia paikallisliikenteestä. Siellä yhtiö kuitenkin tankkaa pääosin julkisilla asemilla eikä omilla varikoillaan.
- Tampereella pystytään todennäköisesti jatkamaan ajamista, jos julkisilla asemilla riittää polttoainetta.
Kaukoliikenteeseen ei ole Mikkolan mukaan tällä haavaa tiedossa ongelmia. Tämä johtuu siitä, että kaukoliikenteen bussit tankataan normaalioloissakin pääosin julkisilla asemilla.
HELSINGIN seudun joukkoliikenne HSL tiedotti tiistaina, että lakkojen vaikutukset tulevat olemaan todennäköisesti merkittäviä. HSL:n mukaan ensimmäiset vaikutukset voivat olla edessä jo keskiviikkona.
Yle kertoi aiemmin tiistaina, että Koiviston Auton lisäksi myös kuljetusyhtiö Nobina on ilmoittanut mahdollisista ongelmista pääkaupunkiseudulla. Ylen jutun mukaan Nobina vastaa reilusta kolmasosasta HSL-alueen bussiliikenteestä.
Yhtiön toimitusjohtaja Petri Auno sanoo Ylelle, että yhtiö pystyy liikennöimään normaalisti ainakin keskiviikon ajan, mutta sen jälkeen vuoroja voidaan joutua perumaan. Ylen mukaan yli 40 prosenttia Nobinan busseista on HSL-alueella kuitenkin sähkökäyttöisiä ja niiden liikennöinti jatkuu normaalisti.
HSL vakuuttaa, että juuri sähköbussien ansiosta pääkaupunkiseudun tärkeimpien liikenneyhteyksien on määrä toimia myös lakkojen aikana.
Suurin osa HSL:n niin sanotuista runkolinjabusseista toimii sähköllä. Lisäksi pääkaupunkiseudun ratikka-, metro- ja junaliikenne on täysin sähköistä.
KOLMAS merkittävä pääkaupunkiseudun liikennöitsijä on VR Groupiin kuuluva Pohjolan Liikenne. Yhtiön liikenteestä ja laadusta vastaava päällikkö Jaakko Rantala kertoo STT:lle, että yhtiö liikennöi toistaiseksi normaalisti.
- Olemme saaneet Nesteeltä ilmoituksen, että jakelukatkoja voi tulla, mutta tarkempaa infoa ei ole.
- Siksi on mentävä päivä kerrallaan. Ei siis ole tiedossa mitään ajankohtaa, jolloin toimitukset katkeaisivat.
Rantalan mukaan 60 prosenttia Pohjolan Liikenteen busseista on sähkökäyttöisiä. Yhtiö operoi pääkaupunkiseudun lisäksi myös Tampereella, Kotkassa ja Kuopiossa.
Kotkassa ja Kuopiossa yhtiön autot kulkevat ainoastaan dieselillä. Kotkassa Pohjolan Liikenne vastaa koko paikallisliikenteestä.
- Polttoaineen riittävyydessä on toimipistekohtaisia eroja. Pyrimme kohdentamaan toimituksia sinne, missä tarvetta on eniten.
- Kotkassa pystymme tämän hetken arvion mukaan operoimaan lakkojen ajan, vaikka toimitukset katkeaisivat. Kuopiossa vaikutus tulisi sen sijaan hyvin nopeasti vastaan, jos emme saisi sinne dieseliä.
HÄIRIÖT johtuvat ammattiliittojen maanantaina alkaneista poliittisista lakoista, jotka ovat vaikuttaneet Nesteen polttoainejakeluun. Kaksi viikkoa kestävät lakot koskevat muun muassa Nesteen jakeluterminaaleja Naantalissa ja Porvoossa.
Neste on Koiviston Auton ainut polttoainetoimittaja. Mikkolan mukaan yhtiön linja-autojen polttoaine, eli diesel tai biodiesel, on ostettu Nesteeltä varikoille toimitettuna.
Lakkojen vuoksi nämä toimitukset ovat nyt keskeytyneet. Tämä johtaa siihen, että yhtiön dieselbussien liikennöinti pysähtyy niissä kaupungeissa, joissa yhtiö tankkaa omilla varikoillaan.
- Neste ei kykene toimittamaan tällä hetkellä polttoainetta ollenkaan Etelä-Suomessa.
- Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla emme pysty mitenkään tankkaamaan julkisilla asemilla. Jos vaikka Ilmalan varikoltamme lähtisi 150 bussia jollekin lähiasemalle tankille, ei se olisi käytännössä mahdollista. Asemien kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä.
NESTE ei ole itse kertonut julkisuuteen, miten lakot tasan tarkalleen vaikuttavat yhtiön polttoainetoimituksiin. Tiedossa ei esimerkiksi ole, pystyykö yhtiö toimittamaan joitakin määriä polttoainetta jonnekin päin Suomea myös lakkojen aikana.
Nesteen viestinnästä kerrottiin STT:lle tiistaina sähköpostilla, että poliittinen lakko vaikuttaa Nesteen tuotteiden jakeluun ja varautumistoimenpiteistä huolimatta yhtiö ei pysty takaamaan häiriöttömiä toimituksia.
STT ei saanut pyytämäänsä puhelinhaastattelua Nesteeltä.
Uutista päivitetty klo 19.26 HSL:llä, Nobinalla ja Pohjolan Liikenteellä
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.