Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Keli yllätti: Suomalaiset pohjamudissa – “En saa autoa kääntymään”

Walesin MM-rallin metsäerikoiskokeet ovat yllättäneet suomalaiset rallikuskit. Pahiten teiden märkyys, tarttuva muta ja liukkaus ovat saaneet sekaisin Toyotan pakan. Ykköskuski Jari-Matti Latvala on tuskaillut autonsa mutkien sisään kääntyvyyden kanssa.

– Vetopitoa puuttuu, en saa autoa kääntymään, meillä balanssiongelma, kertoi Latvala jo perjantain aikana.

Eikä illan pitkässä huollossa tehdyt muutokset auttaneet nyt lauantaiaamunkaan erikoiskokeilla.

Eniten ihmeissään tilanteesta oli seitsemännessä WRC-kisassa ajava Esapekka Lappi.

– Kyllähän me tiedettiin, ettei meidän testi päivä vastannut sääolosuhteita, jotka Walesissa usein ovat. Testasimme kuivassa, pölyävällä tiellä. Mutta nyt en tiedä yhtään, missä vika. Pitoa ei ole edessä, eikä takana, kertoi pieksämäkeläinen Lappi jo yli kaksi minuuttia kärkeen jääneenä.

Toyotan kolmannella kuskilla, viimeistä kisaansa ajavalla Juho Hännisellä on viimeinen kokemus Walesin olosuhteista vuodelta 2014.

– Vaikeaa on nuotin varassa ajaa. Jarrutuspaikat on vaikea arvioida, koska pito vaihtelee rajusti.

Lisää aiheesta

Hyvän tuulinen walesilainen, kisaa vankasti johtava Elfyn Evans on saanut rengastoimittajastaan, D-Mackista ison edun.

– Kyllä täytyy sanoa, että renkaamme toimii. Ja walesilaiseksi minun on sanottava poikkeuksellisesti, että keli saisi jatkua harmaana ja sateisena. Testasimme tänne vain päivän ja arvaamalla osuimme valitsemaan tänne oikean kumiseoksen, naureskeli Evans.

Perjantain jälkeen hänen johtonsa oli 24,6 sekuntia ennen myös M-Sportin Fordia käskeviä Viron Ott Tänakia ja 26,8 sekuntia kisan kolmosta Sebastien Ogieria. Evansin toive toteutui lauantaille.

Aamun kahden ajetun EK:n jälkeen ovat erot kasvaneet jo 36,1 ja 42,8 sekuntiin Michelineillä ajaviin Tänakiin ja Ogieriin. Tulos tarkoittaisi riemujuhlaa M-Sportille ja Ogierille sekä Evansille: merkkimestaruus, viides kuljettajien mestaruus ja Evasille ensimmäinen MM-rallin voitto.

Toyota kerään rakenteisiinsa selvästi enemmän lisämassaksi kertyvää painoa ja vielä auton takaosaan. Hallitseva mestari Ogier arvioi lisäpainoksi Fordissaan 60-70 kilogrammaa. Mutta Lappi jopa 120 kg:n ylipainon, Hänninen 100 kiloa. Citroenin Kris Meeke 60-70 kg, Hyundain Dani Sordo 20 kg.

– Auto täytyy tietenkin säätää kovemmaksi, että jousitus toimii, kuten se on suunniteltu toimivan, selvitti Ogier muutoksia.

Evans kertoi autonsa olleen eilen lounasaikaan 30 kg ylipainoinen ja illalla vielä 40 kg:n mutakuorrutuksessa.

Evansin renkaat olivat toimineet selvästi niiden oikealla toiminta-alueella, oikeassa lämpötilassa. Ne olivat kuluneet ja siis purreet hyvin soramutaan hyvin kiinni. Kun taas Toyotan renkaat olivat kuin pakasta otetut, kulumattomat. Ne eivät olleet lämmenneet toiminta-alueelleen.

WRC2-luokassa on ilman murheita selvinnyt vain nuori, Walesin ensikertalainen Juuso Nordgren Skodalla. Teemu Suninen kärsi rengasrikon. Kalle Rovanperä ajoi leveäksi ja rikkoi jäähdyttimen kiveen. Jari Huttunen keskeytti. Max Vatanen ei saanut starttilupaa turvallisuus syistä Katalonian ulosajon takia. Hän tyytyi vain kisan nuotitukseen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE