Kello 5.09 on toivottavasti historiallinen hetki – bussilinjojen myllerrys alkaa vasta ensi vuonna

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Tommi Ikonen testiajoi länsimetroa lokakuun lopulla.

Espoolaiset pääsevät metron kyytiin lauantaina 18. marraskuuta heti aamuliikenteen alkaessa. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09.

Tänä aamuna kävi selväksi, että kauan odotettu metron uusi, Ruoholahden ja Matinkylän välinen osuus avataan tuolloin matkustajille.

– On hienoa, että voimme viimein tarjota raideliikennettä myös Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa, Helsingin seudun liikenteen HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi iloitsi perjantaiaamuna.

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jossa toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen aivan kuten nykyäänkin. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Linjojen yhteisellä osuudella Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä ruuhka-ajan vuoroväli on 2,5 minuuttia. Arjen päiväliikenteessä ja alkuillasta sekä lauantaina päiväaikaan junat kulkevat vajaan neljän minuutin välein. Sunnuntaisin ja muina aikoina metron vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella on viisi minuuttia.

Käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista.

Metroliikennettä operoi Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL. Sen toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski totesi, että edellytykset aloittaa liikenne täyttyivät, kun koeajoissa huomatut puutteet onnistuttiin korjaamaan.

HKL jatkaa kuitenkin vielä metron käyttöönoton valmistelevia töitä. Lehmuskosken mukaan koeajot jatkuvat koko metrolinjalla jatkuvat varsinaisen matkustajaliikenteen alkuun saakka.

– Tavoitteena on hyödyntää viimeisetkin päivät mahdollisimman täysimääräisesti metroliikenteen luotettavuuden varmistamiseksi.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä pitää tärkeimpänä asiana, että metro saadaan palvelemaan asukkaita ja asiakkaita sekä koko seudun kestävää kasvua.

– Helsinki ja Espoo ovat Suomen talouden vetureita. Länsimetron kasvu- ja kehityskäytävään syntyy entistä kilpailukykyisempi ympäristö myös yrityksille ja työpaikoille.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo lupaa, että käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista, jossa jokainen asema ilmeellään vahvistaa alueensa identiteettiä.

– Rakennushankkeena länsimetro on yksi vaativimmista Suomen historiassa. Metron laajentuminen on piristysruiske koko pääkaupunkiseudun kehitykselle. Espoo elää nyt ennennäkemätöntä kehitysvaihetta.

Isotalo huomautti, että radan varrella on syntynyt tuhansia uusia asuntoja ja työpaikkoja sekä uusia palvelumuotoja, joista esimerkkinä Koulu palveluna -kokeilu.

Rakentaminen jatkuu Matinkylä–Kivenlahti-osuudella, jossa louhinnoista on Isotalon mukaan tehtynä lähes 94 prosenttia.

Matkustajat saavat aikaa totutella uuteen yhteyteen.

Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat uudistuvat metron käynnistyttyä, mutta vasta ensi vuoden puolella tammikuun 3. päivästä alkaen. Siihen asti bussilinjat Lauttasaaressa ja Espoossa jatkavat kulkuaan nykyiseen malliin.

Sen jälkeen Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat seutulinjat korvautuvat liityntäbusseilla metroasemille ja Etelä-Espoon linjasto uudistuu kokonaisuudessaan. Lauttasaaressa kaikki linjat joko päättyvät Lauttasaaren metroasemalle tai kulkevat sen kautta.

Muutoksia tulee myös Lehtisaaren, Kuusisaaren ja Kauniaisten bussiliikenteeseen. Kirkkonummelta kulkevat seutulinjat taas päättyvät 3. tammikuuta alkaen Matinkylän bussiterminaaliin.

– Metro kulkee Matinkylään asti noin puolentoista kuukauden ajan samanaikaisesti nykyisten bussilinjojen kanssa. Näin matkustajat saavat aikaa totutella uuteen yhteyteen, ja toisaalta me voimme varmistua sen toimivuudesta ennen kuin bussien reitit uudistuvat, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi perustelee.

 

Salolaismies sai oudon puhelun ”poliisilta” – mitä sitten tapahtui on rikos

Poliisiksi tekeytynyt soittaja sai lauantaina huijattua salolaiselta mieheltä tämän verkkopankkitunnukset, kertoo Lounais-Suomen poliisi. Tuntemattomasta numerosta tulleessa soitossa soittaja oli huijannut salolaismiestä esittämällä poliisia.

Kaksi tuntia kestäneessä puhelussa huijari oli saanut vietyä mieheltä verkkopankin tunnukset, avainluvut sekä salasanat.

– Mies ei osannut epäillä soiton todenperäisyyttä, poliisi kertoi tiedotteessa.

Poliisin mukaan mies oli huomannut myöhemmin, että rahaa oli kadonnut tileiltä.

Poliisi tutkii rikosepäilyä petoksena sekä virkavallan anastuksena ja muistuttaa, että oikea poliisi ei koskaan kysy ihmisiltä heidän pankkitunnuksiaan.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Saastunut vesijohtovesi sairastutti 400 – jätevesiputki ja talousvesiputki halkesivat maaperän liikkeen vuoksi samaan aikaan Nousiaisissa alkuvuonna

Varsinaissuomalaisessa Nousiaisten kunnassa noin 400 ihmistä sairastui alkuvuodesta 2018 vatsatautiin saastuneen vesijohtoveden takia.

Vatsatautiepidemia alkoi, kun jätevesiputki ja talousvesiputki halkesivat maaperän liikkeen vuoksi samaan aikaan.

Äänekosken tapaan myös Nousiaisissa vesijohtoverkostoa puhdistettiin huuhtelemalla kloorilla, ja asukkaat joutuivat pitkään keittämään käyttämänsä vesijohtoveden.

Suomen lähihistorian pahin vesikriisi koettiin Pirkanmaan Nokialla loppuvuodesta 2007. Nokialla tuhansia ihmisiä sairastui vatsatautiin sen jälkeen, kun kaupungin vesilaitoksella vahingossa avattiin puhtaan juomaveden ja kiintoaineksesta puhdistetun jäteveden yhdistävä venttiili. Seurauksena yli 400 000 litraa jätevettä pääsi sekoittumaan juomaveteen.

AVAINSANAT

Ei voi olla totta, tuumasi moni seisoskelija, kun loppuunmyydystä junasta puuttui vaunu

Noin sata matkustajaa joutui lauantaina matkustamaan ilman istumapaikkaa, kun Helsingistä Ouluun matkalla olleesta loppuunmyydystä Intercity-junasta puuttui yksi vaunu. Yhtä vaunua vajaa ruuhkajuna saapui Ouluun iltapäivällä.

VR:n viestintäasiantuntija Taina Kuitunen pahoitteli tapausta ja kertoi, että syynä vaunun puuttumiseen oli VR:n sisäinen yhteyskatkos. Virhe huomattiin liian myöhään eikä korvaavaa vaunua ehditty saada tilalle.

Puuttuvan vaunun vuoksi ilman istumapaikkaa jääneet matkustajat voivat hakea hyvitystä täyttämällä korvaushakemuslomakkeen VR:n verkkosivuilla.

Hiihtolomakausi on alkanut Etelä-Suomessa, ja monet pohjoiseen suuntaavat junat ovatkin olleet täynnä. Seuraava ruuhkapiikki on luvassa ensi viikonloppuun, kun osa lopettelee ja osa aloittelee lomiaan.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Patria-soppa sakenee yhä: erokuvio hämmentää – ”Mika Kari jo päivällä oli tietoinen, että asia saattaa niin mennä”

Kuva: Lehtikuva

Patrian Land-liiketoiminnan johtajan paikan Uganda-kohun takia jättävä Mika Kari piti henkilöstölle eilen tiedotustilaisuuden, jossa hän kertoi markkinointi- ja myyntijohtaja Juha Simolan lähdöstä yhtiöstä. Hän ei kuitenkaan maininnut työntekijöille, että yhtiön hallitus siunannee hänen eronsa muutaman tunnin kuluttua.

Kyse on kahdesta erilaisesta prosessista, selventää konsernin toimitusjohtaja Olli Isotalo STT:lle. Hän esitti hallitukselle Karin eroa.

– Mika Kari on Patrian johtoryhmän jäsen ja minun suora alaiseni. Minä tarvitsen tällaisiin asioihin hallituksen mandaatin. Simolan tapauksessa tämän asian sopimiseen on riittänyt Mikalle minun mandaattini, Isotalo sanoo.

Hänen mukaansa Kari on tiennyt siitä, että lähtö on lähellä.

– Mika Kari jo päivällä oli tietoinen, että asia saattaa niin mennä. Minä tarvitsin siihen hallituksen valtuutuksen ja mandaatin, joten varmaahan se ei ollut ennen kuin illalla.
Isotalon mukaan erot on hoidettu hyvässä hengessä.

Patrian hallituksen puheenjohtajan Christer Granskogin mukaan päätöksiä kummastakaan erosta ei ollut olemassa ennen hallituksen kokousta.

– Varmaan ennen kokousta on keskusteltu, näin voi hyvin kuvitella. Mitä Simolaan tulee, niin periaatteessa hänen eronsa ei ole edes hallituksessa käsiteltävä kysymys, sanoo Granskog.

Vaikuttiko valtio-omistajan tahto eropäätöksiin?

– Olemme pitäneet omistajaohjauksen hyvin tietoisena, ja olemme keskustelleet asiasta, mutta kyllä päätökset on tietenkin tehty Patrian johdon ja Patrian hallituksen toimesta, Isotalo sanoo.

Myös Granskog vakuuttaa, että valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä (kesk.) ei ole vaatinut Uganda-jupakkaan liittyvien henkilöiden eroamista tai erottamista.

– Minulle ei ole tullut mitään sellaista vaatimusta. Yhtiössä päätökset tekee hallitus. On ollut kontakteja tietysti, mutta tämä on hallituksen päätös, Granskog sanoo.

Kohussa on kyse siitä, että Ugandassa epäselvissä oloissa kuollut suomalainen liikemies oli saanut Patrian myyntipäälliköltä luvan markkinoida yhtiön tuotteita Afrikan-matkalla. Patrian mukaan myyntipäälliköllä ei ollut valtuuksia antaa markkinointilupaa.

Granskogin mukaan myyntipäällikön asema ei ollut Patrian hallituksessa esillä.

– Se ei ole hallituksen tehtävä. Varmaan voidaan ennakoida muutoksia, mutta ne ovat organisaation sisäisiä toimia, Granskog sanoo.

STT–OLLI VESALA, ELINA KORKEE

AVAINSANAT

Kunnissa uskotaan lukioiden määrä vähenevän

Kuva: LEHTIKUVA / Aku Häyrynen

Yli puolet kuntien sivistysjohtajista uskoo, että lukioiden määrä vähenee heidän maakunnassaan. Asia käy ilmi Kunnallisalan kehittämissäätiön teettämästä kyselystä.

Oman kunnan keskeisimmät koulutuksen kehittämistavoitteet ovat sivistystoimenjohtajille selvät. Heistä kolme neljäsosaa pitää tärkeimpänä digitalisaation vahvistamista. Koulutustakuu tai ryhmäkokojen pienentäminen eivät sen sijaan sivistysjohtajia innosta.

Tärkeimmiksi vapaa-ajanpalveluiksi sivistysjohtajat arvioivat kirjastot, urheiluseurat ja kansalaisopistot.

Tammikuussa tehtyyn kyselyyn vastasi liki sata kuntien sivistystoimen johtajaa.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta