Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Kello 5.09 on toivottavasti historiallinen hetki – bussilinjojen myllerrys alkaa vasta ensi vuonna

Tommi Ikonen testiajoi länsimetroa lokakuun lopulla.

Espoolaiset pääsevät metron kyytiin lauantaina 18. marraskuuta heti aamuliikenteen alkaessa. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09.

Tänä aamuna kävi selväksi, että kauan odotettu metron uusi, Ruoholahden ja Matinkylän välinen osuus avataan tuolloin matkustajille.

– On hienoa, että voimme viimein tarjota raideliikennettä myös Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa, Helsingin seudun liikenteen HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi iloitsi perjantaiaamuna.

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jossa toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen aivan kuten nykyäänkin. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Linjojen yhteisellä osuudella Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä ruuhka-ajan vuoroväli on 2,5 minuuttia. Arjen päiväliikenteessä ja alkuillasta sekä lauantaina päiväaikaan junat kulkevat vajaan neljän minuutin välein. Sunnuntaisin ja muina aikoina metron vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella on viisi minuuttia.

Käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista.

Metroliikennettä operoi Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL. Sen toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski totesi, että edellytykset aloittaa liikenne täyttyivät, kun koeajoissa huomatut puutteet onnistuttiin korjaamaan.

Lisää aiheesta

HKL jatkaa kuitenkin vielä metron käyttöönoton valmistelevia töitä. Lehmuskosken mukaan koeajot jatkuvat koko metrolinjalla jatkuvat varsinaisen matkustajaliikenteen alkuun saakka.

– Tavoitteena on hyödyntää viimeisetkin päivät mahdollisimman täysimääräisesti metroliikenteen luotettavuuden varmistamiseksi.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä pitää tärkeimpänä asiana, että metro saadaan palvelemaan asukkaita ja asiakkaita sekä koko seudun kestävää kasvua.

– Helsinki ja Espoo ovat Suomen talouden vetureita. Länsimetron kasvu- ja kehityskäytävään syntyy entistä kilpailukykyisempi ympäristö myös yrityksille ja työpaikoille.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo lupaa, että käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista, jossa jokainen asema ilmeellään vahvistaa alueensa identiteettiä.

– Rakennushankkeena länsimetro on yksi vaativimmista Suomen historiassa. Metron laajentuminen on piristysruiske koko pääkaupunkiseudun kehitykselle. Espoo elää nyt ennennäkemätöntä kehitysvaihetta.

Isotalo huomautti, että radan varrella on syntynyt tuhansia uusia asuntoja ja työpaikkoja sekä uusia palvelumuotoja, joista esimerkkinä Koulu palveluna -kokeilu.

Rakentaminen jatkuu Matinkylä–Kivenlahti-osuudella, jossa louhinnoista on Isotalon mukaan tehtynä lähes 94 prosenttia.

Matkustajat saavat aikaa totutella uuteen yhteyteen.

Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat uudistuvat metron käynnistyttyä, mutta vasta ensi vuoden puolella tammikuun 3. päivästä alkaen. Siihen asti bussilinjat Lauttasaaressa ja Espoossa jatkavat kulkuaan nykyiseen malliin.

Sen jälkeen Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat seutulinjat korvautuvat liityntäbusseilla metroasemille ja Etelä-Espoon linjasto uudistuu kokonaisuudessaan. Lauttasaaressa kaikki linjat joko päättyvät Lauttasaaren metroasemalle tai kulkevat sen kautta.

Muutoksia tulee myös Lehtisaaren, Kuusisaaren ja Kauniaisten bussiliikenteeseen. Kirkkonummelta kulkevat seutulinjat taas päättyvät 3. tammikuuta alkaen Matinkylän bussiterminaaliin.

– Metro kulkee Matinkylään asti noin puolentoista kuukauden ajan samanaikaisesti nykyisten bussilinjojen kanssa. Näin matkustajat saavat aikaa totutella uuteen yhteyteen, ja toisaalta me voimme varmistua sen toimivuudesta ennen kuin bussien reitit uudistuvat, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi perustelee.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE