Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi syyttää kirkon järjestöä veroa maksavien mustamaalaamisesta – nyt myös piispa reagoi: “En tunne kampanjaa”

Juho Romakkaniemi on Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi ärähtää Twitterissä Suomen lähetysseuralle, joka on mukana verovälttelyä vähentämään pyrkivässä kampanjassa nimeltään #430miljoonaa.

Demokraatti

Demokraatti

“Verojärjestelmän ongelmat ovat yleisesti tiedossa. Kun ne korjataan, verojärjestelmästä tulee oikeudenmukaisempi ja valtion vuotuiset verotulot kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla”, kampanjan sivuilla todetaan ja listataan useita keinoja verovälttelyn kitkemiseksi.

“Jotkut yritykset pyrkivät siirtämään toimintamaastaan voittoja maihin, joissa verotuksen taso on alhainen. Voitonsiirto tulee estää korkovähennysrajoituksia kiristämällä ja väliyhteisölakia tiukentamalla”, kampanja muun muassa toteaa.

Se  puuttuu myös niin kutsututtuun tulonmuuntoon ja vakuutuskuorien käyttöön sekä vaatii verotuksen julkisuutta lisääviä toimia.

Kampanjassa on mukana useita ammattiliittoja ja kansalaisjärjestöjä. Osallistujalistan näet tästä linkistä.

– Hei @lahetysseura, miksi te olette mukana laitavasemmiston kampanjassa, joka mustamaalaa lakien mukaan veronsa maksavia ihmisiä? Ihmettelen tätä kovasti @LuomaTapio, @teemulaajasalo ym. Älkää hyvät ihmiset lahjoittako lähetysseuralle mitään näihin poliittisiin kampanjoihin! Romakkaniemi tviittaa kohdentaen viestinsä arkkipiispa Tapio Luomalle ja Helsingin piispalle Teemu Laajasalolle.

Tänä aamuna Laajasalo reagoi asiaan. Laajasalo on Suomen lähetysseuran hallituksen puheenjohtaja. Hän sanoo, ettei tunne kampanjaa ja pyytää yksilöityä palautetta piispan sihteerille.

– En tunne kampanjaa enkä sen taustoja. Pyydän, että laitatte yksilöidysti näkökulmat, mikä kampanjassa mielestänne on pielessä ja miksi Lähetysseuran ei pitäisi olla mukana osoitteeseen ulla.paananen@evl.fi. Kerään näkökulmat ja kysyn asiasta seuraavassa hallituksen kokouksessa, Laajasalo toteaa.

– Jos nyt yhden esimerkin antaa mikä tässä kampanjassa on pielessä, niin valtaosa tuosta 430 miljoonan laskelmasta on aivan normaalia listaamattoman yrityksen osinkoverotusta, johon ei liity mitään ”verovälttelyä”, Romakkaniemi kirjoittaa jatkossa.

Myös Suomen lähetysseuran Twitter-tililtä osallistutaan keskusteluun ja välitetään perusteet, jonka vuoksi järjestö osallistuu kampanjaan.

– 430 miljoonaa mahdollisuutta -kampanjan verotoimenpiteillä pystyttäisiin tukkimaan jo valmiiksi rikkaiden henkilöiden ja yritysten verosuunnittelussaan hyödyntämiä porsaanreikiä. Toimenpiteiden tuloksena Suomi saisi varovaisen arvion mukaan 430 miljoonaa lisäeuroa kirstuunsa, Suomen Lähetysseura muun muassa perustelee blogissaan.

– Kampanjan ajoitus ei voisi olla parempi: ihmiskunta seisoo tällä hetkellä vedenjakajalla. Kaksi YK:ssa sovittua tavoitekokonaisuutta yhdistää maailman maita. Ilmaston lämpeneminen tulisi rajata alle 1,5 celsiusasteeseen. Kestävän kehityksen Agenda 2030 -ohjelma edistää erilaisia tavoitteita luonnon monimuotoisuuden kaventumisesta työllisyyteen ja koulutukseen. Tavoitteiden toteuttaminen vaatii laajoja muutoksia, Lähetysseura myös toteaa.

Suomen läheteysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson esiintyy kampanjavideolla, jonka voit katsoa alta tviitistä.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE