Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Kevytautoista syntyi melkoinen härdelli – hallitus haluaa välttää EU:n rikkomusmenettelyn, jopa Saarikko oli kutsuttu istuntoon

Täysistuntosalin kevytautokäsittelyssä kävi tänään eduskunnan täysistuntosalissa valtava kuhina. Moni edustaja ei malttanut pysyä paikallaan, vaan syntyi erilaisia neuvottelupiirejä.

Eduskunnassa on tänään käsittelyssä laki kevytautoista. Koska EU antoi hiljattain laista Suomelle huomautuksen, hallitus pyrkii siirtämään lain voimaantuloa vuodella, jotta laki saadaan korjattua EU:n hyväksymään muotoon.

Johannes Ijäs

Demokraatti

Myös oikeuskansleri on huomauttanut, että jos laki olisi tullut voimaan tämän vuoden marraskuussa, hän ei suosittelisi lakien perusteella annettavien asetusten ja määräysten antamista.

Lakia lykkäämisestä käsiteltiin eduskunnassa tänään. Syntyi mielenkiintoinen tilanne, kun hallituspuolue SDP esitti lakiesityksen pöytäämistä ja asian käsittelyn jatkamista jo tänään toisessa täysistunnossa. Suna Kymäläisen (sd.) tekemää pöytäämisesitystä kannatti vihreiden kansanedustaja Satu Hassi.

Tähän vastaehdotuksen teki perussuomalaiset, joka ehdotti, että laki pöydätään päivämäärälle 16.10. eli peräti kahden viikon päähän.

Perussuomalaisista ja kokoomuksesta toivottiin, että liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin olisi ollut tänään täysistunnossa paikalla ja että asiasta voitaisiin käydä kunnon keskustelu ministerinkin ollessa paikalla.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) oli etukäteen informoinut kaikkia kansanedustajia sähköpostitse siitä, että hän osallistuu tällä viikolla tasavallan presidentti Sauli Niinistön työvierailulle Washingtonissa, ja on tästä johtuen estynyt osallistumaan eduskunnan täysistuntoon.  Tästä Suna Kymäläinen huomauttikin ensimmäisen puheenvuoron käyttäneelle kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinoselle.

“Onhan näitä muikkareita tullut.”

Demokraatin tietojen mukaan hallituspuolueet olisivat saaneet vihiä siitä, että kokoomus ja mahdollisesti perussuomalaiset olisi esittämässä lain pöytäämistä myöhemmin istunnon kuluessa. Tätä ennakoi sekin, että kokoomus oli jo aiemmin pöydännyt dieselveroon liittyvän kansalaisaloitteen.

Tästä syystä hallituspuolueet päättivät reagoida ja esittää pöytäämistä jo ennen opposition odotettua esitystä tämän päivän täysistunnossa. Näin myös Suna Kymäläisen toimesta tapahtui heti neljännessä puheenvuorossa.

Mahdollista äänestystä varten hallituspuolueista paikalle oli pyydetty myös keskustan vanhempainvapaalla oleva kansanedustaja Annika Saarikko. Saarikko vahvisti asian laidan Demokraatille.

Miksi sitten hallitus itse esitti pöytäämistä?

Pelkona hallituksessa kerrotaan olleen sen, että asian siirtäminen kovin paljon myöhemmäksi voisi myöhästyttää lain säätämistä niin paljon, että viime hallituskaudella säädetty kevytautolaki ehtisi astua voimaan 1.11.2011. Koska EU:hun on tehty asiasta kanteluita, Suomi voisi lain voimaantulon seurauksena joutua EU:ssa rikkomusmenettelyyn. Tämän hallitus siis katsoi haluavansa estää.

– Onhan näitä muikkareita tullut EU:lta aiemminkin eikä niiden edessä ole tällä tavalla sätkitty, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen oli jo ehtinyt sanoa kevytauto-lähetekeskustelun ensimmäisessä puheenvuorossa tänään.

Äänin 78–54.

Ilmeisesti hallituspuolueiden vihi ja arvio tilanteesta oli oikea. Demokraatin kokoomuslähteestä saaman tiedon mukaan kokoomus olisi myöhemmin tämänpäiväisessä täysistunnossa ollut pöytäämässä lain. Sen sijaan perussuomalaislähteestä kerrotaan, että he eivät ilmeisesti näin olisi tehneet.

Näin kuitenkin perussuomalaisten toimesta käytännössä tapahtui, kun kansanedustaja Leena Meri esitti asian pöytäämistä 16.10. täysistuntoon eli vain parin viikon päähän viime hallituksen säätämän kevytautolain voimaanastumisesta.

Meri teki pöytäämisee vastaesityksensä tosin vasta sen jälkeen, kun SDP:n Suna Kymäläinen oli jo ehdottanut asian pöytäämistä vielä tänään järjestettävään uuteen täysistuntoon. Meren ehdotusta tuki nimenomaan kokoomuksen Timo Heinonen.

Jos asian käsittely olisi ollut vasta 16.10., useat kansanedustajat eivät osanneet vastata Demokraatille siihen, olisiko viime hallituskaudella säädetty laki kevytautoista ehtinyt tulla voimaan, mikä olisi muun muassa voinut johtaa Suomen joutumiseen rikkomismenettelyyn EU:ssa.

Eduskunnassa käydyn äänestyksen kuitenkin voitti hallituksen kanta äänin 78–54. Tyhjää ei äänestänyt kukaan, poissa oli 67 edustajaa. Nyt asiassa voidaan edetä nopeammin ja liikenne- ja viestintävaliokunta pääsee työstämään mietintöään.

Uutista korjattu kello 17.38. Satu Hassi on vihreiden eikä vasemmistoliiton kansanedustaja.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE