Kotimaa
16.6.2020 13:29 ・ Päivitetty: 16.6.2020 13:29
KKV: puhelinmyyntiä on kiristettävä – aiheuttaa paljon riesaa, vain vähän hyötyä
Puhelinmyynnin sääntelyä on kiristettävä Suomessa, Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV arvioi.
Viraston selvityksen mukaan puhelinmyynti aiheuttaa suurelle enemmistölle kuluttajista runsaasti haittoja ja vain vähän hyötyjä.
Valtaosa suomalaisista olisi valmis kieltämään puhelinmyynnin kokonaan. Lähes kolme neljäsosaa kuluttajista katsoo, että puhelinmyynti häiritsee heidän yksityisyyttään ja myyjät painostavat ostamaan tavaroita tai palveluita.
KKV:n mukaan puhelinmyyntiä on rajoitettava, mutta niin, että markkinoiden toimivuus ei liikaa kärsi.
Yksi vaihtoehto olisi muuttaa lainsäädäntöä siten, että myyjän pitää saada asiakkaalta kirjallinen vahvistus puhelimessa tehdyn sopimuksen jälkeen.
Puhelinmyyjä saa soittaa Suomessa henkilöille, jotka eivät ole puhelinmyyntiä erikseen kieltäneet.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.