Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Kotimaa

3.1.2023 12:14 ・ Päivitetty: 3.1.2023 12:14

Kuluttajariitalautakunta: Finnair ei ole maksanut joitakin korvauksia, jotka sen olisi lautakunnan mukaan pitänyt maksaa

LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Kuluttajariitalautakunta huomauttaa, että valtionyhtiöiden tulisi noudattaa lautakunnan päätöksiä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Lautakunnan mukaan Finnair ei noudata määritelmää lennon myöhästymisestä johtuvan vakiokorvauksen hakuajasta. Finnair ei ole maksanut joitakin korvauksia, jotka kuluttajariitalautakunnan päätösten mukaan olisi pitänyt maksaa.

Lautakunnan näkemys kohtuullisesta ajasta vakiokorvauksen hakemiseen on viisi kuukautta. Finnairin kanta puolestaan on, että reklamaatio pitää tehdä kahden kuukauden kuluessa lennosta.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo STT:lle, että lautakunnalla on tiedossaan kymmenkunta tapausta, joissa Finnair on jättänyt noudattamatta lautakunnan antamia päätöksiä viivästyskorvauksista.

KULUTTAJARIITALAUTAKUNNAN puheenjohtaja muistuttaa, että jos yritys ei katso voivansa noudattaa lautakunnan päätöksiä, ne tulee viedä tuomioistuimen arvioitavaksi. Tiedossa ei kuitenkaan ole, että Finnair olisi näin tehnyt.

-  Järjestelmä toimii niin, että joko meidän päätöksiämme noudatetaan tai ne viedään tuomioistuimeen.

Ståhlbergin tietojen mukaan muut lentoyhtiöt ovat noudattaneet asiassa lautakunnan linjaa.

Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia. Lautakunnan tiedotteen mukaan elinkeinonharjoittajat kuitenkin noudattavat niitä hyvin ja suuremmat yritykset noudattavat lautakunnan ratkaisuja lähes aina.

Ståhlberg muistuttaa, että valtion enemmistöomisteisissa yhtiöissä olisi asianmukaista noudattaa kuluttajansuojaa pilkulleen, koska kuluttajansuojajärjestelmä perustuu lakiin ja valtion viranomaisten toimintaan.

JOS lento perutaan tai saapuu lopulliseen määränpäähän yli kolme tuntia myöhässä, matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, ellei viivästys johdu poikkeuksellisista olosuhteista.

Finnairin viestinnästä kerrotaan STT:lle, että yhtiön linja vakiokorvauksissa on kahden kuukauden reklamaatioaika.

-  Jos lento myöhästyy tai joudutaan perumaan, me viestimme asiakkaalle lentomatkustajan oikeuksista. Mukana tulevat tiedot korvaushakemuksen tekemisestä, kertoo Pauliina Palttala Finnairin viestinnästä.

Palttala sanoo, että Finnairin kanta on linjassa toimialan muiden reklamaatioaikojen kanssa. Esimerkiksi matkatavaroiden viivästymisestä pitää reklamoida 21 vuorokauden kuluessa.

Palttalan mukaan Finnairin linja on, että kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.

-  Reklamaatioaikaa ei ole säädetty laissa, ja kahden kuukauden aika on ollut käytössä aiemmassa valmismatkalaissa, Palttala toteaa.

Asiasta kertoi aiemmin Yle.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU