Kotimaa

”Kuluttajat haluavat tietää, mitä juovat” – Kysely: Yli puolet haluaisi alkoholijuomien etikettiin tarkempia tietoja

Lehtikuva / Roni Rekomaa
Lehtikuva / Roni Rekomaa
Lehtikuva / Roni Rekomaa

Yli 60 prosenttia alkoholia käyttävistä suomalaisista haluaisi alkoholijuomien etiketteihin ja pakkauksiin samanlaiset tuotetiedot kuin elintarvikkeissa. Asia selviää kyselytutkimuksesta, jonka Ehkäisevä päihdetyö Ehyt -järjestö on teettänyt Kantar TNS:llä.

Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä alkoholijuomien etiketti- ja pakkausmerkinnöistä.

Ehyt kertoo kuluttajalla olevan oikeus tietää, mitä hänen ostamansa elintarvikkeet sisältävät. Järjestön mukaan tämä ei toteudu alkoholijuomien kohdalla. Järjestö kertoo, että suuresta osasta alkoholijuomien pakkauksia puuttuvat tiedot niin valmistusaineista kuin energiasisällöistä.

– Jos kuluttajille annettaisiin täydelliset tuotetiedot, he pystyisivät tekemään tietoon perustuvia ostopäätöksiä. Lisäksi he tietäisivät nykyistä paremmin, mihin rahansa käyttävät, sanoo Ehyt-järjestön talous- ja hallintojohtaja Kari Vuorinen tiedotteessa.

Lisäksi yli puolet kyselyyn vastanneista haluaisi alkoholijuomiin nykyistä paremmat merkinnät erityisruokavaliota noudattaville.

– Kuluttajat haluavat tietää, mitä juovat. Tässä on selvä viesti valmistajille, että tuotetiedot pitää olla nykyistä kattavammin esillä myös alkoholijuomissa, Vuorinen sanoo.

Internet-kyselyyn vastasi huhti-toukokuussa reilut 1 150 ihmistä, jotka kertoivat nauttivansa alkoholia ainakin joskus. Virhemarginaali on noin 2,9 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat