Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Politiikka

8.5.2025 12:12 ・ Päivitetty: 8.5.2025 12:12

”Kumpi maksaa Suomelle enemmän?” – Kansanedustaja ei ymmärrä työsuhdepyörien veroedun poistamista

LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO
Polkupyöriä Pelago Storessa Helsingissä 29. huhtikuuta.

Kansanedustaja Ville Skinnari (sd.) kyseenalaistaa hallituksen päätöksen poistaa pyöräedun verovähennys.

Demokraatti

Demokraatti

Skinnari muistuttaa, että Suomessa on tällä hetkellä enemmän työsuhdepyöriä kuin työsuhdeautoja ja pyöräilyn vaikutus kansanterveyteen on merkittävä.

Hallitus suunnittelee työsuhdepyöräilyn veroetuuden poistamista. Tämä tarkoittaisi, että pyörän arvo lisättäisiin jatkossa työntekijän verotettavaan tuloon – jopa takautuvasti nykyisiin sopimuksiin.

– Monelle tämä tarkoittaisi tuntuvia lisäkustannuksia kesken sopimuskauden, Skinnari toteaa tiedotteessaan.

TYÖSUHDEPYÖRÄILYN suosio on kasvanut Suomessa vauhdilla ja se on lisännyt merkittävästi suomalaisten arkiliikuntaa. Yli 80 prosenttia edun saajista kertoo lisänneensä pyöräilyä. Valtaosa pyöristä on sähköavusteisia, ja etu on madaltanut kynnystä liikunnan aloittamiseen erityisesti yli 45-vuotiailla.

Aktiiviset työmatkapyöräilijät ovat keskimäärin 4,5 päivää vähemmän sairauslomalla vuodessa, ja heidän riskinsä pitkiin sairauspoissaoloihin on 18 prosenttia pienempi. Säännöllinen ja kuormittava työmatkaliikunta parantaa työkykyä, vaikka siihen liittyykin liikennetapaturmien riski – erityisesti talvella.

– Työsuhdepyöräedun poistaminen olisi lyhytnäköinen päätös. Se iskee suoraan niihin työntekijöihin, jotka ovat tehneet kestävän ja terveellisen valinnan – usein pitkällä sopimuksella. Päätös on myös ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteiden kanssa, joissa painotetaan työhyvinvointia ja terveyttä.

– Kumpi maksaa Suomelle enemmän – veroedun säilyttäminen vai sen poistamisen seurauksena heikkenevä kansanterveys ja työkyky? Vielä ehtii tehdä päätöksen, joka tukee sekä ihmisten hyvinvointia että yhteiskunnan kestävää kehitystä, Skinnari sanoo.

Vuoden 2024 loppuun mennessä Suomessa oli jo noin 102 000 työsuhdepyöräsopimusta, mikä on enemmän kuin työsuhdeautoja (n. 76 800 kappaletta vuoden 2023 lopussa).

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU