Talous

Lähettäisitkö joulukortin, jos postimerkki maksaa 200 euroa? – Posti laskee: kustannukset pilviin

Thinkstock
Posti on velvoitettu jakamaan esimerkiksi joulukortit ulkosaaristoon viitenä päivänä viikossa.
Thinkstock
Posti on velvoitettu jakamaan esimerkiksi joulukortit ulkosaaristoon viitenä päivänä viikossa.
Thinkstock
Posti on velvoitettu jakamaan esimerkiksi joulukortit ulkosaaristoon viitenä päivänä viikossa.

Korkein hallinto-oikeus on päättänyt, että Postin pitää jakaa yleispalvelukirjeitä Turun saaristoon viitenä päivänä viikossa – myös niihin saariin, joihin ei ole päivittäistä aikataulun mukaista yhteysalusliikennettä. Päätös perustuu nykyiseen postilakiin.

Päätös koskee vain postimerkillä maksettuja kirjeitä ja kortteja, ei muita kirjeitä, sanomalehtiä, aikakauslehtiä tai paketteja.

Postin mukaan yhtiön jakelukustannukset nousevat merkittävästi. Se laskee, että yksi kirje Turun saaristoon voi maksaa Postille jopa 200–500 euroa.

Postin jakelujohtajan Juhani Vuolan mukaan valtaosalle saarista liikennöidään päivittäin ja viisipäiväinen jakelu on toteutunut jo tähän asti.

Posti ostaa nyt lisäkuljetukset yhteysaluksilta näihin saariin.

– Kunnioitamme oikeuden päätöstä ja jaamme yleispalvelukirjeitä viitenä päivänä viikossa myös ulkosaaristoon, Vuola toteaa.

Hän varoittaa, että kustannus yhtä kirjettä kohden ei ole kansantaloudellisesti kestävällä pohjalla. Vuola kysyy, kuka olisi valmis lähettämään joulukortin, jos postimerkki maksaisi esimerkiksi 200 euroa.

Vuolan mukaan yleispalvelukirjeitä jaetaan keskimäärin noin 40 kappaletta vuodessa ja niistä kolmasosa on joulukortteja.

Viranomaisen toiminta on syrjivää ja epäeettistä.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt, että yhteysalukset eivät voi kuljettaa postia, ellei aluksella ole matkustajia tai rahtilähetyksiä. Posti pitää linjausta syrjivänä, koska muiden kuljetusyritysten lähetykset kuljetetaan ilmaiseksi.

– Viranomaisen toiminta on syrjivää ja epäeettistä. Posti joutuu ainoana jakelijana maksamaan yhteysaluksille kuljetuksesta, kun muut rahtiyhtiöt saavat kuljettaa rahtinsa ilmaiseksi. Kirjeiden ja rahdin jakelu ovat Suomessa täysin markkinaehtoisen ja vapaan kilpailun piirissä, Vuola toteaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on parhaillaan uudistamassa nykyistä postilakia. Posti katsoo, että poikkeustalouksien jakelua tulisi uudistaa uudessa laissa kohtuulliseksi.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat