Politiikka
7.3.2020 06:59 ・ Päivitetty: 7.3.2020 06:59
Lännen Media: Suomen 5 ratahanketta saavat vastaansa 180 muuta – oltava kärkipäässä, jotta rahaa heruu
Suomen viisi ratahanketta kilpailevat EU:n jakamista rahoista 180 muun ratahankkeen kanssa, kertoo Lännen Media EU-komissiolta saamiensa tietojen perusteella.
Suomen hankkeiden pitäisi siis olla joukon kärkipäässä saadakseen EU-rahoitusta. Laskennallisesti EU:n potista riittää rahoitusta vain noin neljäsosalle hankkeista.
Antti Rinteen (sd.) ja Sanna Marinin (sd.) hallitusten huomion kohteina ovat olleet etenkin Turun tunnin juna sekä Suomi-rata, joka tarkoittaa päärataa Helsingistä Tampereelle.
Pitkään junnanneet neuvottelut radanvarren kuntien kanssa hankeyhtiöiden perustamiseksi saatiin valmiiksi viimein helmikuussa. Yhtenä vauhdittajana oli EU-rahoituksen hakuaikataulu.
Näiden kahden hankkeen lisäksi rahoitusta haetaan Espoon radan suunnitteluun, Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle. Rahoitusta haetaan yhteensä 76,85 miljoonan euron verran.
Keskeinen rahanjakokriteeri on hankkeiden valmiusaste.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.