Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Länsimetron työmaalla “syntyi monenlaisia puutteita” – JHL:n Niemi-Laine: Jos työntekijöiden mielipiteitä ei kuunnella uudistuksissa, voi tuloksena olla nippu ongelmia

“Kehittyvä robottitekniikka ja älyliikenne voivat mullistaa liikkumista tavoilla, joita emme vielä edes aavista. Ihmisen ammattitaitoa tarvitaan silti myös tekoälyn aikakaudella ja työntekijät on pidettävä mukana liikenteen murroksessa”, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL korostaa.

JHL huomauttaa, miten joukkoliikenne ja alan työpaikat ovat rajussa muutoksessa, kun liikenteessä käytettävä teknologia kehittyy. Tulevaisuudessa se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kaupunkibussin ratissa ei enää istu kuljettajaa vaan autoa ohjaa robotti, Liitto pohtii.

Murros on niin suuri, että se väistämättä vie mennessään osan alan nykyisistä työpaikoista. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa tiedotteessa, että liikenteen ammattilaisia tarvitaan myös tulevaisuudessa.

– Teknologian muutos myös luo uusia työpaikkoja. Työ ei katoa mihinkään, se vain muuttuu. Työntekijät pitää ottaa mukaan muutokseen ja heille pitää järjestää tarvittavaa koulutusta, Niemi-Laine painottaa.

JHL:n mukaan liikenteessä tarvitaan uutta teknologiaa, joilla julkinen liikenne voidaan turvata tasapuolisesti kaikille.

Muutoksessa parhaita asiantuntijoita ovat liikenteen ammattilaiset eli työntekijät.

Liitto huomauttaa, miten muutoksessa parhaita asiantuntijoita ovat liikenteen ammattilaiset eli kuljetusalan erilaiset työntekijät. Jos työntekijöiden mielipiteitä ei kuunnella, voi liiton mukaan tuloksena olla nippu ongelmia.

Päivi Niemi-Laine nostaa esiin, miten tuore esimerkki löytyy Länsimetron työmaalta, jossa moni asia meni pieleen.

– Länsimetroa suunniteltiin alun perin automaattiohjattavaksi. Kun tämä ei onnistunut, jouduttiin tekemään väliaikaisia ratkaisuja. Työntekijöitä ei kuunneltu riittävästi, ja syntyi monenlaisia puutteita. Jotkut ratkaisut saattavat jopa vaarantaa matkustajaturvallisuuden

Vaikka erilaiset kulkuvälineet saataisiin kulkemaan ilman kuljettajaa, mustuttaa Niemi-Laine ettei ihmisen vastuu liikenteen turvallisuudesta katoa mihinkään. Automatisoitu liikenne voi sen sijaan nostaa esiin aivan uusia vastuukysymyksiä, joihin on oltava selvät vastaukset.

– Kenellä on vastuu, jos vaikka työntekijän pitää vaaratilanteessa valita, ohjaako hän robottiauton ihmisen päälle vaiko ulos tieltä? Ammattiliittona meidän tehtäviimme kuuluu myös vaatia sellaista työoloja, sääntöjä ja lakeja, että vastuut ovat selvät.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE