Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Lentokoneen evakuointi paljasti karun todellisuuden – “Koska EU ei vaadi…”

Lentokoneen matkustamoon viime vuoden joulukuussa päässyt savu paljasti vakavia puutteita lentomatkustajien evakuointikuljetuksissa, kertoo Onnettomuustutkintakeskus Otkes.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Helsinki-Vantaan lentoasemalta Göteborgiin matkalla ollut Finnairin reittilento joutui laskeutumaan Turun lentoasemalle sen jälkeen, kun matkustamoon oli päässyt savua. Laskeutumisen jälkeen lentokoneen kapteeni päätti evakuoida koneen, jossa oli 100 matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä.

Savun ja epämääräisen hajun syyksi paljastui koneen ilmastointiyksikön jäähdytyskoneiston rikkoutuminen. Tulipaloa koneessa ei siis ollut, mutta Otkes muistuttaa tiedotteessa, että “tulipalo tai sen epäily on erittäin vakava ja vaarallinen tilanne lentokoneessa”.

Evakuoitujen kuljettamiseen kiitotieltä käytettiin kaupunkiliikenteen busseja, mutta asiasta ei ollut sovittu ennalta liikennöitsijän kanssa.

– Suurten ihmismäärien evakuointi kiitotiealueelta lämpöön ja turvaan on suunniteltava, harjoiteltava ja resursoitava hyvin ennakkoon eikä vasta kriisitilanteessa, Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo tiedotteessa. Otkesin mukaan useimpien lentoasemien pelastussuunnittelussa ei ole huomioitu suurten ihmisjoukkojen kuljettamiseen tarvittavaa kalustoa.

– Tutkintaryhmämme selvitti matkustajien evakuointikuljetusten tilaa 21:llä eri lentoasemalla Suomessa. Tulokset, perusteluista puhumattakaan, eivät olleet rohkaisevia, Nurmi sanoo.

Otkesin mukaan viidellätoista lentoasemalla ei ollut omaa linja-autokalustoa eikä kaluston käytöstä liikennöitsijöiden kanssa tehtyä suunnitelmaa poikkeustilanteita varten. Vain neljällä asemalla oli omia linja-autoja, minkä lisäksi kahdella lentoasemalla oli muuten käytettävissään matkustajien siirtämiseen sopivaa kalustoa.

Lisää aiheesta

– Yksiä perusteita vallitsevalle asiaintilalle evakuointikuljetusten osalta olivat ”Koska EU ei vaadi…” ja ”Regulaatio ei edellytä…” Korostan, että nämä selitysmallit perusteluineen eivät ole millään tavoin riittäviä, Nurmi sanoo.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia varmistamaan pikimmiten, että lentoasemien pelastussuunnitelmissa huomioidaan matkustajien siirtäminen.

Otkes lähetti tutkintansa johdosta suosituksen myös Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselle FAA:lle, jotta se tekisi lentokelpoisuusmääräyksen amerikkalaisyhtiö B/E Aerospacen valmistamista suojapusseista.

Turkuun laskeutuneen lennon matkustamohenkilökunnan jäsen ei pystynyt avaamaan savuhupun suojapussia evakuointitilanteessa, koska pussin avaaminen vaati liian paljon voimaa. Kyseisen suojapussin avaaminen on aiheuttanut ongelmia muissakin vaaratilanteissa.

Otkesilla oli antaa myös suositus matkustajille, joita kehotetaan noudattamaan evakuointikäskyjä ja jättämään matkatavaransa paikoilleen.

– Kuunnelkaa ja totelkaa henkilökunnan ohjeita ja määräyksiä evakuointitilanteissa. Ne eivät ole neuvottelutilanteita vaan tehokkaan, mutta rauhallisen toiminnan hetkiä, jolloin käsimatkatavarat jätetään paikoilleen, toteaa tiedotteessa tutkinnanjohtaja Ismo Aaltonen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE