Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Lentoyhtiöitä odottaa tuhansien korvaushakemusten vyöry – rahaa voi vaatia takautuvasti kolmelta vuodelta

Euroopan unionin tuomioistuin Luxemburgissa linjasi eilen, että lentoyhtiöiden on korvattava asiakkaille lentojen myöhästyminen tai peruuntuminen, kun syynä on yhtiön sisäinen lakko.

Marja Luumi

Demokraatti

Korvausvelvoite pätee myös aiempiin lakkoihin viimeisen kolmen vuoden ajalta.

Lentokorvausyhtiö AirHelp arvioi, että lentoyhtiöitä odottaa valtava korvaushakemusten aalto. Yhtiö itse avaa uudelleen tuhansia korvaushakemustapauksia.

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys. Lakiasioista vastaavan Christian Nielsenin mukaan tuomioistuimen linjaus mullistaa koko alaa.

– Tähän asti kaikenlaiset lakot on luettu poikkeusolosuhteiksi, eivätkä niistä johtuvat myöhästymiset tai peruutukset ole olleet korvausvelvoitteen alaisia.

Nielsen on tyytyväinen, että pelisäännöt tarkentuvat: edes odottamattomia lakkoja ei enää lueta poikkeusolosuhteiksi. Lentoyhtiöt ovat vastedes velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin.

– Päätös vahvistaa Euroopassa matkustavien henkilöiden kuluttajansuojaa merkittävästi.

Lisää aiheesta

AirHelp avaa tuhansia jo kertaalleen suljettuja hakemuksia ja vie ne uudestaan käsiteltäviksi. Yhtiö on lähipäivien aikana yhteydessä matkustajiin, joita asia koskettaa. Se kannustaa lisäksi kaikkia muitakin kuluttajia, joiden matkantekoa lakot ovat vaikeuttaneet, hakemaan taloudellista korvausta lentoyhtiöiltä.

“Tämä on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan.”

AirHelp on palvellut lentomatkailijoita Suomessa vuodesta 2014. Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo muistuttaa, että lakko on demokraattisissa valtioissa vakiintunut työtaistelutoimenpide, jonka nimenomainen tarkoitus on työnantajaan vaikuttaminen.

– Vastuullisen lentoyhtiön kuitenkin täytyy tehdä tarvittavat toimenpitet, jotteivat lakon vaikutukset kaadu matkustajan niskaan. Tämä on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan.

Hänen mukaansa lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan ja vedonneet siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteina.

Esimerkiksi Finnairin lentoliikennettä yhtiön työntekijöiden lakko on haitannut vain kerran viimeisen kolmen vuoden aikana, vuodenvaihteessa 2016–2017. Aiemmin tänä keväänä SAS:n lentoja uhkasi lakko. Työnseisaus olisi koskettanut City Jet Oy:tä, joka operoi osaa SAS:n lennoista.

AirHelp on perustettu vuonna 2013. Se on auttanut tähän mennessä yli viittä miljoonaa matkailijaa. Yhtiön mukaan sen hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 300 miljoonan euron edestä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE