Talous
18.4.2018 11:00 ・ Päivitetty: 18.4.2018 11:00
Lentoyhtiöitä odottaa tuhansien korvaushakemusten vyöry – rahaa voi vaatia takautuvasti kolmelta vuodelta
Euroopan unionin tuomioistuin Luxemburgissa linjasi eilen, että lentoyhtiöiden on korvattava asiakkaille lentojen myöhästyminen tai peruuntuminen, kun syynä on yhtiön sisäinen lakko.
Korvausvelvoite pätee myös aiempiin lakkoihin viimeisen kolmen vuoden ajalta.
Lentokorvausyhtiö AirHelp arvioi, että lentoyhtiöitä odottaa valtava korvaushakemusten aalto. Yhtiö itse avaa uudelleen tuhansia korvaushakemustapauksia.
AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys. Lakiasioista vastaavan Christian Nielsenin mukaan tuomioistuimen linjaus mullistaa koko alaa.
– Tähän asti kaikenlaiset lakot on luettu poikkeusolosuhteiksi, eivätkä niistä johtuvat myöhästymiset tai peruutukset ole olleet korvausvelvoitteen alaisia.
Nielsen on tyytyväinen, että pelisäännöt tarkentuvat: edes odottamattomia lakkoja ei enää lueta poikkeusolosuhteiksi. Lentoyhtiöt ovat vastedes velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin.
– Päätös vahvistaa Euroopassa matkustavien henkilöiden kuluttajansuojaa merkittävästi.
Lisää aiheesta
AirHelp avaa tuhansia jo kertaalleen suljettuja hakemuksia ja vie ne uudestaan käsiteltäviksi. Yhtiö on lähipäivien aikana yhteydessä matkustajiin, joita asia koskettaa. Se kannustaa lisäksi kaikkia muitakin kuluttajia, joiden matkantekoa lakot ovat vaikeuttaneet, hakemaan taloudellista korvausta lentoyhtiöiltä.
”Tämä on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan.”
AirHelp on palvellut lentomatkailijoita Suomessa vuodesta 2014. Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo muistuttaa, että lakko on demokraattisissa valtioissa vakiintunut työtaistelutoimenpide, jonka nimenomainen tarkoitus on työnantajaan vaikuttaminen.
– Vastuullisen lentoyhtiön kuitenkin täytyy tehdä tarvittavat toimenpitet, jotteivat lakon vaikutukset kaadu matkustajan niskaan. Tämä on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan.
Hänen mukaansa lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan ja vedonneet siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteina.
Esimerkiksi Finnairin lentoliikennettä yhtiön työntekijöiden lakko on haitannut vain kerran viimeisen kolmen vuoden aikana, vuodenvaihteessa 2016–2017. Aiemmin tänä keväänä SAS:n lentoja uhkasi lakko. Työnseisaus olisi koskettanut City Jet Oy:tä, joka operoi osaa SAS:n lennoista.
AirHelp on perustettu vuonna 2013. Se on auttanut tähän mennessä yli viittä miljoonaa matkailijaa. Yhtiön mukaan sen hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 300 miljoonan euron edestä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Ulkomaat
10.4.2018 05:25
Saksassa ja Ranskassa lakkoillaan lentokentillä – ulosmarssit voivat vaikuttaa myös Suomen-lentoihin
Politiikka
31.3.2018 08:54
SAS:n lentoja uhannut työnseisaus peruuntuu
Politiikka
17.3.2017 05:02
Yli 90 lentokonetta pysyy maassa – matkustaja: ota mukaan vain käsimatkatavaraa
Kotimaa
9.3.2017 11:08
Finnair: Sata lentoa perutaan perjantaina