Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

15.5.2023 16:26 ・ Päivitetty: 15.5.2023 16:26

Lentoturma: lentäjät havaitsivat ”jonkinlaista tärinää” – ehtivät tehdä mayday-ilmoituksen

LEHTIKUVA / VALTTERI VAINIO

Keuruun eteläpuolella maanantaina iltapäivällä maahan syöksyneen Hawk-suihkuharjoituskoneen ohjaajat ehtivät tehdä mayday-hätätilanneilmoituksen sekä kertoa havainneensa jonkinlaista tärinää.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Asiasta kertoi Ilmasotakoulun johtaja, eversti Vesa Mäntylä tiedotustilaisuudessa.

Koneessa olivat lento-oppilas ja ilmataistelun lennonopettaja. He pelastautuivat käyttämällä heittoistuinta, kun kone oli noin 500 metrin korkeudella maasta. He laskeutuivat maahan laskuvarjojen avulla.

Molemmat lentäjät kävelivät ambulanssiin. He ovat Mäntylän mukaan lääketieteellisissä jatkotutkimuksissa.

Lento-oppilaalla oli takanaan noin sadan tunnin lentokokemus Hawkilla. Takaohjaajana toimineella lennonopettajalla oli puolestaan noin 700 tunnin lentokokemus Hawkilla.

ILTAPÄIVÄLLÄ oli Mäntylän mukaan käynnissä koulutusohjelman mukainen ilmataistelulennon harjoitus, jossa kaksi konetta taistelee toisiaan vastaan.

-  Onnettomuus tapahtui lennon loppupuolella eli hyvin lähellä sitä hetkeä, kun olisi pitänyt alkaa paluu kohti Tikkakoskea.

Kesken ilmataisteluharjoituksen onnettomuuskone irtautui taistelusta, ja radioliikenteen perusteella voi Mäntylän mukaan todeta, että ohjaajat havaitsivat koneessa jonkinlaista tärinää. Mayday-ilmoitus ja ilmoitus tärinästä tehtiin, kun kone oli noin 1,5-2 kilometrin korkeudessa.

Toinen osastoon kuulunut kone jäi seuraamaan tilannetta ja välitti tietoa lentopalveluksen johtoon. Tästä koneesta nähtiin heittoistuinhypyt sekä myöhemmin laskuvarjot maassa.

Hawkissa ei ole Mäntylän mukaan mustaa laatikkoa, vaan vain tehtävätallennin. Se on nyt tuhoutuneen rungon seassa.

EDELLINEN onnettomuus Hawkeilla Suomessa tapahtui marraskuussa 2013, kun kaksi Lentosotakoulun suihkuharjoituskonetta osui toisiinsa harjoituslennolla Salamajärven alueella Perhossa taisteluharjoituksen aikana. Toinen ohjaaja pelastui heittoistuimen avulla, mutta toisen koneen ohjaaja sai surmansa.

Ennen Keuruun onnettomuutta Ilmavoimien Hawk-koneille on tapahtunut yhteensä 11 onnettomuutta.

Suomi otti kaksipaikkaiset Hawkit käyttöön vuonna 1980. Vuodesta 2020 alkaen käytössä on ollut 32 konetta. Nykyisin käytössä olevilla modernisoiduilla Hawkeilla on tarkoitus lentää 2030-luvun loppupuolelle asti.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU