Talous
13.3.2025 12:49 ・ Päivitetty: 13.3.2025 12:49
Lihankorvikkeet pois, työntekijöitä pihalle – Raisio palaa tuttuun valikoimaansa
Elintarvikekonserni Raisio luopuu lihankorvikkeiden tuotannosta, keskittyy aamiais- ja välipalamarkkinoihin sekä levitteisiin ja aloittaa muutosneuvottelut.
Yhtiön mukaan muutosneuvotteluiden piirissä on yhteensä noin 200 henkilöä. Yhtiö varoittaa, että vähennystarvetta on 20 työntekijän verran.
Yhtiö aikoo jättää lihaa korvaavat kasviproteiinit toistaiseksi taakseen. Yhtiö julkaisi uuden strategiansa, jossa kasvipohjaiset tuotteet eivät enää kuulu sen kolmeen painopistealueeseen.
Viime kuussa Raisio kertoi, että se myy kasviproteiiniliiketoiminnan sekä Härkis- ja Beanit-brändit Valiolle. Liiketoimintakaupan hinta on 7 miljoonaa euroa.
Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman kertoo, että kasviproteiiniliiketoiminta oli Raisiolle tappiollista. Kasviproteiinien markkina ei ole kasvanut niiden odotusten mukaan, joita Raisiolla oli, kun se osti Beanit- ja Härkis-tuotemerkistä tunnetun Verso Foodin.
Taustalla vaikuttaa esimerkiksi kuluttajien hintatietoisuuden lisääntyminen.
- Uskon itse henkilökohtaisesti, että se (kasviproteiinien markkina) tulee edelleen kasvamaan ja planetaarisen ruokavalion merkitys tulee kasvamaan, mutta se nopeus on vaan hitaampi kuin mitä me ollaan alun perin kuviteltu, Flinkman kertoo STT:lle.
UUDESSA strategiassaan vuosille 2025-2027 Raisio sanoo keskittyvänsä aamupala- ja välipalatuotteisiin, sydänterveyden tuotteisiin sekä uuteen liiketoimintaan.
Esimerkiksi aamupala- ja välipalatuotteissa proteiinituotteita on yhä tarjolla.
Uusia liiketoimintamahdollisuuksia haetaan oman tutkimustoiminnan ja yritysostojen kautta. Raisio kehittää esimerkiksi kylläisyyteen ja painonhallintaan liittyviä tuotteita.
Teksti: STT / Emmi Tilvis
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.