Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

”Luottamus taksiliikenteeseen on karissut” – nyt korjataan useita merkittäviä ongelmia, kansanedustaja iloitsee

Jukka-Pekka Flander

Kansanedustaja Johan Kvarnström (sd.) arvioi, että taksilakiin tulevat muutokset lisäävät turvallisuutta, vähentävät harmaata taloutta ja selkeyttävät hinnoittelua.

Demokraatti

Demokraatti

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen työ edellisen taksiuudistuksen ongelmien korjaamiseksi on nyt loppuvaiheessa, kun eduskunta on hyväksynyt lakipaketin, Kvarnström kertaa. Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen katsoo tiedotteessaan taaksepäin:

Bernerin taksiuudistus sisälsi juuri ne kielteiset vaikutukset, joista oppositio varoitti, mutta jotka Sipilän hallitus ja jopa osa silloisesta oppositiosta sivuutti. Tutkimukset osoittavat, että taksiliikenteessä harmaa talous on lisääntynyt, hinnat nousseet ja esteettömyys heikentynyt. Myös luottamus taksiliikenteeseen on karissut, Kvarnström sanoo.

Hän painottaa, että tässä vaiheessa ei kuitenkaan voida peruuttaa menneeseen, kun taksimarkkinat ovat jo avautuneet.

– Meidän on kehitettävä olemassa olevaa lainsäädäntöä asteittain oikeaan suuntaan. On kaikkien etu, että on olemassa selkeät ja oikeudenmukaiset säännöt, jotka asettavat vaatimuksia ja tuovat vakautta, Kvarnström sanoo.

LAKIEHDOTUKSEN PARANNUKSET liittyvät konkreettisesti muun muassa Y-tunnuksia koskeviin vaatimuksiin, taksikylttiin ja taksiliikennelupiin liittyviin velvoitteisiin matkan aikana, Kvarnström selvittää. Kaikkien taksien on jatkossa käytettävä myös taksamittaria lukuun ottamatta tapauksia, joissa kuljetus on kiinteähintaista. Uusi hinnoittelurakenne parantaa hintojen läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta.

Kvarnström korostaa, että saatavuus on tavoite, joka vaatii vielä lainsäädäntömuutoksia, kuten liikenne – ja viestintävaliokunta mietinnössään erityisesti huomioi.

Lisää aiheesta

– Edellytämme, että valtioneuvosto arvioi ja toteuttaa kaikki lainsäädäntö- ja muut toimenpiteet, jotka ovat tarpeen taksipalvelujen saatavuuden parantamiseksi eri alueilla. Korostimme myös sitä, että julkisesti tuettujen kyytien, kuten Kela – ja koulukyytien, tulee olla tässä mukana. Tämä johtuu siitä, että ne ovat tärkeä osa kokonaisuutta taksiliikenteen uudistamisessa, Kvarnström sanoo.

Kvanströmin mukaan liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa myös järjestelmän kehittämistä siten, että tiedot taksimatkoista välittyvät automaattisesti suoraan verottajalle. Valiokunta painottaa myös kuljettajien riittävän suomen ja/tai ruotsin kielen taidon merkitystä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE