Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Politiikka

”Maakunta on kokenut kovia” – SDP:n kansanedustat ovat tyytyväisiä hallituksen moniin liikennesatsauksiin

Timo Sparf
Hallitus satsaa moniin liikennehankkeisiin kuten teiden kunnossapitoon.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) tervehtii ilolla tänään valtioneuvoston istunnossa sovittua lisätalousarvioesitystä.

DEMOKRAATTI

Demokraatti

Kymäläinen on tyytyväinen siihen, että hallitukselta saatiin lisätalousarvioesityksen myötä tukitoimia niin elvytykseen, teollisuuteen kuin kunnille. Erityisesti elvytyspaketin liikennehankkeet ja joukkoliikenteen tuki saavat Kymäläiseltä kannatusta.

– Pidän erinomaisena, että liikennehankkeita on katsottu kokonaisuutena niin, että hankkeet saadaan käynnistettyä nopeasti ja ne sijoittuvat maantieteellisesti ympäri Suomea. Näin saadaan kasvatettua kysyntää tehokkaasti ja samalla parannettua alueiden saavutettavuutta, Kymäläinen toteaa.

– Myös koronakriisin takia huomattavia lipputulomenetyksiä kärsineille joukkoliikenteen liikennöitsijöille hallituksen myöntämä tuki tulee kipeästi tarpeeseen, hän jatkaa tiedotteessaan.

Kaakkois-Suomen vaalipiirin edustajana Kymäläinen on erityisen iloinen lisätalousarviossa nimetystä rahoituksesta Kouvolan digiratahankkeeseen sekä Saimaan kanavan kehittämiseen. Lisäksi liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden kannalta tärkeä Paimenportin liittymä on hankelistalla.

– Tämä on tärkeä pelinavaus Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen tähtäävälle hankkeelle, jonka äärelle palataan heti syksyn budjettiriihessä. Saimaan kanavan kehittäminen on koko Itä-Suomen teollisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.

”Perusparannusta on odotettu vuosikausia.”

Kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) on hyvillään siitä, että vuoden 4. lisätalousarviossa Keski-Suomen saavutettavuuden parantamiseen kohdistetaan 26 miljoonaa euroa. Kyseessä on yksi maakunnan kärkihankkeista.

– Perusparannusta on odotettu vuosikausia. Nelostien merkitys koko maan valtaväylänä, mutta myös Keski-Suomen maakunnan läpi kulkevana liikenneyhteytenä on suuri ja se tarvitsee vielä runsaasti investointeja. Sama koskee myös muuta tiestöä. Tässä vaiheessa rahoituksen varmistuminen on kuitenkin työvoitto, josta kiitos kuuluu ensinnäkin liikenneministeri Timo Harakalle (sd.), Mäkinen toteaa.

Mäkinen toteaa, että investoinnin myötä maakunnan elinvoimaisuus lisääntyy, mutta nyt tehty päätös ei riitä. Voimakasta elvytystä tarvitaan kansanedustajan mukaan lisää:

– Maakunta on kokenut kovia. Tällä hetkellä lentoyhteydet ovat jäähyllä ja UMP ilmoitti juuri lopettavansa Jyväskylässä Säynätsalon vaneritehtaan. Tilanne ei ole kestävä. Maakunnan edunvalvonta edellyttää jatkossakin edustajien yhteistyötä. Odotamme ehdottomasti lisätoimia vielä kuluvan vuoden aikana. Valtiovarainministeriön on syytä suhtautua asiaan vakavasti, Mäkinen vaatii.

”Tämä hallitus on sitoutunut kunnianhimoiseen aluepolitiikkaan.”

SDP:n kansanedustaja Seppo Eskelinen toteaa tiedotteessaan, että hallituksen neljännessä lisätalousarviossa on mukana vahvat liikenneinvestoinnit Savo-Karjalaan. Panostuksia suunnataan Kuopion ratapihan parannukseen 30 miljoonaa, Heinävaara-Ilomantsi-radan korjaamiseen 15 miljoonaa sekä VT 23 parannukseen 10,5 miljoonaa. Lisäksi teiden päällystystä lisätään, aiemmat lisäbudjetit huomioiden, yhteensä 30 miljoonalla, josta Savo-Karjala alueelle kohdistuu arviolta 4,5 miljoonaa.

Investoinneilla liikenneverkkoon on Eskelisen mukaan paitsi merkittävä työllisyysvaikutus välittömästi, mutta samalla ne myös vahvistavat pidemmän aikavälin talouden ja työllisyyden kasvuedellytyksiä.

– Hallituksen panostukset liikenteen osalta Savo-Karjalaan ovat jo yli 190 miljoonaa, kun myös viime kesän lisätalousarvio otetaan huomioon. Jotta maakuntien taloutta ja työllisyyttä voidaan parantaa, ovat toimivat ja kattavat liikenneyhteydet keskeisessä roolissa, Eskelinen muistuttaa.

– Tämä hallitus on sitoutunut kunnianhimoiseen aluepolitiikkaan, jossa nähdään, että eri alueiden ja koko maan tasavertainen kehittäminen on isossa mittakaavassa koko maan etu, Eskelinen toteaa.

”Kouvola on kiistatta Suomen rautatiekaupunki.”

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) on tyytyväinen, että tässä haasteellisessa taloudellisessa tilanteessa Kouvolaan investoidaan 11 miljoonaa euroa.

Meneillään olevaan Digirata- hankkeeseen kuuluu uuden kulunvalvontajärjestelmän pilotointi. Kulunvalvontajärjestelmä otetaan käyttöön Kouvola-Kotka välisellä raideosuudella.

– Hienoa, että liikenne- ja viestintäministeriö satsaa ministeri Harakan johdolla tähän uuteen pilottihankkeeseen ja sen toteuttamiseen, Werning toteaa tiedotteessaan.

Uusi digitaalinen kulunvalvontajärjestelmä mahdollistaa ratakapasiteetin kasvattamisen, täsmällisyyden parantamisen sekä junien ja matkustajien määrän lisäämisen nykyisellä rataverkolla.

– Uusi teknologia tulee sujuvoittamaan raideliikennettä Kouvola – Kotka välillä. Kouvola on kiistatta Suomen rautatiekaupunki ja tämä tulevaisuuden kannalta tärkeä investointi vahvistaa tätä statusta entisestään, Werning painottaa.

Werning huomauttaa, että moderni radioverkkopohjainen järjestelmä on tulevaisuuden ratkaisu ja sen hyödyt ovat merkittävät.

Perusväylänpidon osalta pienempien tiehankkeiden edistäminen tässä lisätalousarviossa ei tuottanut vielä Werningin mukaan haluttua tulosta.

– VT 6:lle kaavailtua parannusta joudutaan siirtämään eteenpäin. Harmikseni esittämilleni liikennehankkeille ei vielä saatu rahoitusta lisätalousarviosta, mutta tämä on tilanne tällä hetkellä. Edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä ja vaalikauden aikana tulen jatkossakin tekemään sinnikkäästi töitä esimerkiksi Hevossuo-Nappa välin ja myös muiden pienempien tiehankkeiden eteen. Olen jo keskustellut näistä hankkeista sekä aikatauluista uudelleen ministeri Harakan kanssa. Tämän lisäksi Kouvolan ja Kotkan välillä vt 15 vaatii kovaa edunvalvontaa. Nyt lisätalousarviosta kohdennettu investointi Kymenlaakson keskussairaalaan johtavaan Paimenportin eritasoliittymään on jo hyvä sykäys kohti vt15 uudistusta, Werning sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Lisää aiheesta

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Toimituksen valinta

Rane Aunimo

Päätoimittajalta
25.6.2020
Tapaus Mäenpää: Puheet on nyt pidetty, on aika painaa nappia – historia kyllä muistaa, kuinka kansanedustajat perjantaina äänestävät
Lue lisää

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Chefredaktör: Johan Kvarnström
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE