Politiikka

Ministeri Berner: Tasoristeykset ovat aidosti iso liikenneturvallisuusriski – ”Niitä pitäisi vähentää hirvittävän paljon nopeammin”

Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sano olleensa järkyttyneissä ajatuksissa heti aamusta.

Hän tahtoo välittää sydämestä tulevat surunvalittelut kaikille omaisille, jotka ovat menettäneet perheenjäsenen ja läheisen sekä myötätunnon osoituksensa loukkaatuneille ja heidän läheisilleen.

Raaseporin junaonnettomuudessa on kuollut neljä ihmistä. Loukkaantuneita on 11. Onnettomuus sattui puomittomassa tasoristeyksessä.

– Meillä on sattunut viime vuonna noin kolmisenkymmentä tasoristeysonnettomuutta. Meillä sattuu niiitä edelleen vuosittain valtava määrä. Kuolemaan johtaviakin on ollut useita, Berner kertoo.

– Ainoa tapa vähentää niitä on poistaa tasoristeyksiä käytöstä. Toinen mahdollisuus on aidosti saada teknologiaa paremmin hyödynnettyä niin, että pystytään paremmin paikantamaan ajoneuvoja ja saamaan tieto ajoneuvolta ajoneuvolle. Tämän jälkimmäisen osalta työt etenevät koko ajan.

Berner toteaa, että käynnissä on useita ohjelmia, joilla pyritään edistämään tietojen liikkumista suoraan ajoneuvolta ajoneuvoille.

Toisin sanoen esimerkiksi junaan voisi saada automaattisesti tiedon siitä, jos auto lähestyy risteystä tai autoon voisi tulla tieto siitä, että juna on lähestymässä.

– Tätä asiaa pystytään nopeasti parantamaan.

Berner toteaa, että hänen muistinsa mukaan vielä noin 1975 Suomessa on ollut 8 000 tasoristeystä.

– Viime vuonna niitä oli 2776 eli ne vähenevät, mutta niiden pitäisi vähentyä hirvittävän paljon nopeammin. Tämä on huolenaihe, koska tämä on aidosti iso liikenneturvallisuusriski.

Kysymys liikenneturvallisuuden parantamisesta liittyy tietenkin myös rahaan.

– Se olisi parasta, kun voisin tänään sanoa, että lisärahoitusta on luvassa, mutta kun minulla ei ole sellaisia mahdollisuuksia luvata sitä kuin että liikenne- ja viestintäministeriössä tehdään töitä sen puolesta, että me saamme näitä risteyksiä vähennettyä.

– Meidän täytyy myöskin panostaa siihen teknologiaan – eli että saadaan sekä fyysisiä varoituselementtejä risteyksien äärelle ja toisaalta tietoa kulkemaan ajoneuvoihin.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat