Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Mitä ihmettä tapahtui Satakunnan lennostossa? Ruotsalaiskone ei noussutkaan siiville – tästä oli kyse

Ilmavoimien HX-hankejohtaja eversti Juha-Pekka Keränen ruotsalaisen Saab Gripen E -hävittäjän mediaesittelyssä Satakunnan Lennostossa Pirkkalassa 30. tammikuuta 2020. Gripen on kolmas ehdokas Hornet-hävittäjien seuraajan HX Challenge -testeissä Suomessa. Valtioneuvosto tekee valintapäätöksen uusista monitoimihävittäjistä vuonna 2021.

Hornetien seuraajaehdokkaiden testeihin oli jo ehditty kaivata talvisempaa säätä. Kun sitä saatiin, oli edessä pienoinen yllätys: ensimmäistä kertaa Ruotsin rajojen ulkopuolella nähty Saabin Gripen E ei noussutkaan siivilleen torstaina.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Saabilta vakuutettiin, ettei kyse ollut esteestä – olihan keli ollut huono jo edellisenä päivänä koneen lasketuessa Pirkkalaan. Sää ja testiohjema eivät nyt vain kohdanneet.

Suomalaisisäntien mukaan päätös lennon perumisesta oli Saabin eikä se vielä vaarantanut suunniteltujen testien läpiviemistä.

Mielikuvatakaiskulta Gripen tuskin välttyi. Paikalla oli monikymmenpäinen joukko suomalaista ja kansainvälistä mediaa, jolle Ilmavoimien HX-hankepäällikkö Juha-Pekka Keränen tuli aamulla todenneeksi kelin olevan esimerkki “hyvästä huonosta säästä” hävittäjätestaukseen.

Kokonaisuutta ei parantanut se, ettei toinen Gripeneistä ollut vielä tullut paikalle. Vanhemman D-mallin pohjalta muokattuun kaksipaikkaiseen E-testikoneeseen on myös suomalaispilottien tarkoitus nousta kyytiin.

“Varaslähtö tulevaisuuteen”.

Muiden hävittäjäkandidaattien koneita on jo operationaalisessa käytössä. Gripen E:n osalta tätä vaihetta ei ole vielä saavutettu, vaikka ensimmäiset koneet jo luovutettiin Ruotsin että Brasilian ilmavoimille.

Saabin mukaan Suomen hankintaaikataulu sopii yhtiölle täydellisesti.

– Kyllä, me olemme vielä kehitysvaiheessa, mutta saamme varaslähdön tulevaisuuden kehitykseen, koska käytämme jo tulevaisuuden teknologiaa. Olemme valmiita ajoissa ennen kuin toimitukset Suomelle alkavat, vakuutti Saabin Aeronautics-liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm.

Suomessa on myös pelätty Gripenin operoinnin ja kehittämisen tulevan kalliiksi, jos konetta ei saada kaupaksi kuin muutamaan maahan. Hjelmin mukaan Saab tavoittelee 400–450 Gripenin myyntiä, mutta sanoo kokemusten aiemmista Gripeneistä osoittaneen, että kone on kustannustehokas ja pysyy käytön kannalta ajanmukaisena pienemmälläkin määrällä.

– En näe mitään riskiä, etteikö näin olisi myös Gripen E/F:n kanssa, Hjelm sanoo.

F on Brasilian tilaama kaksipaikkainen versio, jota tarjottaneen myös Suomelle.

Valvontakoneella pois painetta hävittäjiltä.

Muista neljästä kilpailijasta poiketen Saabilla on tarjouksessa myös jotain muuta kuin hävittäjiä: Bombardierin liikelentokoneesta muokattu GlobalEye johto- ja valvontalentokone.

Sellainen kierteli HX Challengen testialueella Suomen ilmatilassa jo torstaina. Ruotsista nousseen koneen kyydissään myös useita suomalaisia testaajia.

Gripenin myyntikampanjaan Suomessa vetävän Magnus Skogbergin mukaan ruotsalaishävittäjä on niin kustannustehokas ratkaisu, että myös GlobalEye saatiin mahtumaan pakettiin.

– Se antaa merkittävästi lisää operationaalista kyvykkyyttä, ei vain ilmavoimille vaan myös maa- ja merivoimille. Sen avulla tiedetään, mitä Suomen ympärillä tapahtuu ja voidaan valmistautua ajoissa, Skogberg kuvaili.

Hänen mukaansa yli 11 tunnin lentoaikaan venyvä GlobalEye poistaa painetta lähettää ilmaan hävittäjiä ja antaa mahdollisuuden pitää ne valmiudessa todellisen tarpeen varalle. Matalalla korkeudella GlobalEyen valvova silmä näkee jopa 400 kilometriä pidemmälle kuin maassa olevat tutkat ja antaa 20 minuuttia lisäaikaa reagoida uhkaan, Skogberg kehui.

Saabin jälkeen hävittäjätesteissä on vuorossa amerikkalainen Lockheed Martin F-35.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE